Du anbringer et omnilys lige uden for spidsen af din modelerede pære, som skal kaste lys, og så viser du, at pæren er tændt ved at sætte fuld knald på self-illumination i det materiale du lægger på pæren (evt. med en gradient, så pæren lyser mere ved spidsen end ved roden)
Udmærket metode som sorensfar beskriver hvis du bruger standard render i 3ds max ..
En anden måde (hvis den du anvender en Render i 3ds max understøtter det) er at bruge selve pæren som lysende objekt. Det er lidt mere fysisk korrekt, men kræver som sagt at din render undersøtter det (det gør f.eks. Final Render, Brazil, Vray, Maxwell osv. men også den indbyggede MentalRay i de nyerere 3ds max understøtter så vidt jeg husker lysende objekter).
Det skal virke .. hvis du vil have den til at lyse i alle retninger, kan det være en god ide yderligere at "Exclude" selve pæren fra omni lyset (gør du på selve omni lyset under shadows).
den spreder alt for kraftigt lys... Hele mit rum bliver helt hvidt... I øvrigt er texturen på min bærer glas fordi pæren er gennemsitning.. og indeni er pæren hul med glødetråde inden i.. Jeg har også forsøgt at gøre den hvid og gøre som i skriver, men så deler den teksturen mærkeligt op på pæren..
Vælg dit omni01 lys på listen (eller hvad du har kaldt dit omnilys), se under Itensity og skru lidt ned for Multiplier (eller gå ind på farven og skru ned på value - det er den mest rigtige måde, men de fleste skruer blot ned på Multiplier).
Hvis du yderligere vil have at man kan se lyskeglen som kastes, så kan du bruge volumelight på din omni (det sætter du også på din Omni nede under atmosfære og Effects).
Husk også at have nogle flere lys til at oplyse dit rum, når du nu har valgt at bruge stadard Max render (scanline), da denne render ikke automatisk spreder lyset ud i hele rummet (global illumination).
Ja, men min pærer ser helt forkert ud når jeg sætter sådan et materiale på.. den er normalt med et raytraced materiale, og sætter jeg et andet materiale på bliver den mærkelig opdelt hvor noget af det er gennemsigtigt og resten er hvidt..
Giver muligvis ikke så meget effekt når du har gennemsigtigt materiale.. hvor tæt på skal man se denne pære, er det vigtigt at man kan se glødetråd osv. ? .. hvor kraftigt lys skal der være i den?
Jammen så behøver du ikke raytrace osv. efter min mening.. blot et standard materiale hvor du arbejder med de ovennævnte teknikker. Forresten kan du godt placere din omni light præcist i midten af din pære, og slå shadows til .. så skal du bare lige sørge for at stille på din near attenuation så den starter uden for dit pære-objekt.
Jeg vil derfor foreslå at du starter med et helt nyt materiale til overfladen på din pære og tilføjer dette til dit pære objekt. Det med at den bliver opdelt lyder underligt .. er du helt ude af subobjet mode osv.. når du tildeler materialet til dit objekt?
Jeg har prøvet at lave en ny pære... Hvad skal man sætte det der near attenuation til hvis man sætter den ind i pæren? jeg har prøvet at sætte den ind, men der er næsten helt sort
Husk at der er 4 "grænser" der skal flyttes på.. der hvor near attenuation starter (placer den lige uden for pæren), der hvor near attenuation slutter (evt. samme sted som den første) og så tilsvarende to for far attenuation.
.. jeg tænker altid på de der attenuation således (hvis vi ser det inde fra lyskilden og udaf)
1. Starter helt sort 2. blændet helt op for lyset 3. stadig fuld power på lyset 4. blændet helt ned til sort igen
for din pære kunne 1 og 2 være samme sted (dvs. fuld power på fra start). Mellem 2 og 3 er så det stykke hvor der stadig er fuld power og mellem 3 og 4 så der hvor lyset ligesom fader ud. Hm... en lang snak. Er det forståeligt?
.. og hvis du sørger for at 1. ikke er inde i din omni, så skulle du få lys, ellers ikke bliver det ligesom spærret inde (som det også tidligere er blevet nævnt).
hmm sjovt... jeg får slet ikk mails fra eksperten mere :S Jeg troede det var fordi der ikke kom nogle svar.. men ok.. jeg kikker lige på det en af dagene så..
PS: Jeg selv er begyndt at se på Maxwell (en kommende "fysisk korrekt" render), hvor man ikke har lys men blot et materiale som er "lysende" (emitter). Dette materiale kan man så f.eks. putte på selve pæren (eller en glødetråd inde i pæren), og så blot sætte det til at være f.eks. 60 watt, og så lade renderen beregne alt det med lyset :-) Det er en meget nem måde og bliver rigtig flot, meen rendertiden er også derefter (dvs. meget lang). Sorry, ville blot nævne en anden mulighed hvis du bruger emitter materiale. Tilsvarende kan gøres med renders som f.eks. Final Render (fra Cebas), Vray eller Brazil (men det har jeg allerede nævnt kan jeg se).
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.