Avatar billede haolan Nybegynder
11. november 2005 - 22:58 Der er 29 kommentarer og
3 løsninger

Lys på elpære

Halløj eksperter..

Jeg er igang med et projekt hvor jeg skal have lys i en elpære..
Hvordan gør man det?

Man skal kunne se at elpæren er tændt og at den kaster lys.
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. november 2005 - 08:54 #1
Mener du fysisk eller i kode.
Avatar billede haolan Nybegynder
12. november 2005 - 11:00 #2
øhm.. hvad mener du?
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. november 2005 - 11:06 #3
Formuleret anderledes: Er det et projekt i fysik, eller er det et program, der skal kodes til PC?
Avatar billede sorensfar Nybegynder
12. november 2005 - 11:08 #4
Du anbringer et omnilys lige uden for spidsen af din modelerede pære, som skal kaste lys, og så viser du, at pæren er tændt ved at sætte fuld knald på self-illumination i det materiale du lægger på pæren (evt. med en gradient, så pæren lyser mere ved spidsen end ved roden)
Avatar billede osborne Nybegynder
13. november 2005 - 18:57 #5
Udmærket metode som sorensfar beskriver hvis du bruger standard render i 3ds max  ..

En anden måde (hvis den du anvender en Render i 3ds max understøtter det) er at bruge selve pæren som lysende objekt. Det er lidt mere fysisk korrekt, men kræver som sagt at din render undersøtter det (det gør f.eks. Final Render, Brazil, Vray, Maxwell osv. men også den indbyggede MentalRay i de nyerere 3ds max understøtter så vidt jeg husker lysende objekter).
Avatar billede haolan Nybegynder
13. november 2005 - 19:00 #6
Kan ikke få sorensfar's metode til at virke..
Jeg bruger standard render i 3dsmax..
Avatar billede sorensfar Nybegynder
13. november 2005 - 19:36 #7
Hvilken del af det, som ikke virker. Hvis det er omnilyset, KAN det måske skyldes, at du har anbragt det INDENI pæren. Så kan lyset jo ikke komme ud.
Avatar billede osborne Nybegynder
13. november 2005 - 21:13 #8
Det skal virke .. hvis du vil have den til at lyse i alle retninger, kan det være en god ide yderligere at "Exclude" selve pæren fra omni lyset (gør du på selve omni lyset under shadows).
Avatar billede osborne Nybegynder
13. november 2005 - 21:16 #9
.. og så synes jeg det yderligere giver en godt resultat at give pære-objektet lidt glow effekt.
Avatar billede haolan Nybegynder
13. november 2005 - 21:27 #10
den spreder alt for kraftigt lys... Hele mit rum bliver helt hvidt...
I øvrigt er texturen på min bærer glas fordi pæren er gennemsitning.. og indeni er pæren hul med glødetråde inden i.. Jeg har også forsøgt at gøre den hvid og gøre som i skriver, men så deler den teksturen mærkeligt op på pæren..
Avatar billede haolan Nybegynder
13. november 2005 - 21:29 #11
i øvrigt skal det siges at den kun skal føle pærens retning, da pæren er skærmet af i siderne
Avatar billede osborne Nybegynder
13. november 2005 - 21:40 #12
Har du skruet ned for omni lyset? .. og itensiteten af en glow (hvis du har det på)

Hvad mener du med ".. den kun skal føle pærens retning, da pæren er skærmet af i siderne" - mener du at der er lampeskærm på?
Avatar billede haolan Nybegynder
13. november 2005 - 21:42 #13
jeps.. den går ned fra loftet og så har den en skærm om
Avatar billede haolan Nybegynder
13. november 2005 - 21:42 #14
hvordan skruer man ned for omnilyset?
Avatar billede osborne Nybegynder
13. november 2005 - 22:00 #15
Ah ok ..

Vælg dit omni01 lys på listen (eller hvad du har kaldt dit omnilys), se under Itensity og skru lidt ned for Multiplier (eller gå ind på farven og skru ned på value - det er den mest rigtige måde, men de fleste skruer blot ned på Multiplier).

Hvis du yderligere vil have at man kan se lyskeglen som kastes, så kan du bruge volumelight på din omni (det sætter du også på din Omni nede under atmosfære og Effects).

Husk også at have nogle flere lys til at oplyse dit rum, når du nu har valgt at bruge stadard Max render (scanline), da denne render ikke automatisk spreder lyset ud i hele rummet (global illumination).
Avatar billede haolan Nybegynder
13. november 2005 - 22:15 #16
Jeg kan ikke få pæren til at se tændt ud
Avatar billede osborne Nybegynder
13. november 2005 - 22:17 #17
Bare skru op for self illumination (som sorensfar også nævnte) .. det gør du på det materiale som du har givet din pære. Kan du finde det?
Avatar billede osborne Nybegynder
13. november 2005 - 22:19 #18
.. hvis du bruger standard materiale, men blinn .. så er det under blinn basic parameters (bare giv den en næsten hvid farve)
Avatar billede haolan Nybegynder
13. november 2005 - 22:20 #19
Ja, men min pærer ser helt forkert ud når jeg sætter sådan et materiale på.. den er normalt med et raytraced materiale, og sætter jeg et andet materiale på bliver den mærkelig opdelt hvor noget af det er gennemsigtigt og resten er hvidt..
Avatar billede osborne Nybegynder
13. november 2005 - 22:20 #20
.. eller et tal (hvis du ikke slår color til)
Avatar billede haolan Nybegynder
13. november 2005 - 22:26 #21
Avatar billede osborne Nybegynder
13. november 2005 - 22:27 #22
Åh ja du bruger, Raytraced .. så kan du prøve at sætte lidt farve på Luminosity parametren.
Avatar billede osborne Nybegynder
13. november 2005 - 22:33 #23
Giver muligvis ikke så meget effekt når du har gennemsigtigt materiale.. hvor tæt på skal man se denne pære, er det vigtigt at man kan se glødetråd osv. ? .. hvor kraftigt lys skal der være i den?
Avatar billede haolan Nybegynder
13. november 2005 - 22:37 #24
Der kommer overhovedet ingen lys på.. kan det være fordi den er hul?
Avatar billede haolan Nybegynder
13. november 2005 - 22:38 #25
Det er ikke så vigtigt med glødetråden.. Det skal bare se ud som når en almindelig elpære er tændt
Avatar billede osborne Nybegynder
13. november 2005 - 23:16 #26
Jammen så behøver du ikke raytrace osv. efter min mening.. blot et standard materiale hvor du arbejder med de ovennævnte teknikker. Forresten kan du godt placere din omni light præcist i midten af din pære, og slå shadows til .. så skal du bare lige sørge for at stille på din near attenuation så den starter uden for dit pære-objekt.

Jeg vil derfor foreslå at du starter med et helt nyt materiale til overfladen på din pære og tilføjer dette til dit pære objekt. Det med at den bliver opdelt lyder underligt .. er du helt ude af subobjet mode osv.. når du tildeler materialet til dit objekt?
Avatar billede haolan Nybegynder
14. november 2005 - 13:15 #27
Jeg har prøvet at lave en ny pære... Hvad skal man sætte det der near attenuation til hvis man sætter den ind i pæren? jeg har prøvet at sætte den ind, men der er næsten helt sort
Avatar billede osborne Nybegynder
14. november 2005 - 23:17 #28
Husk at der er 4 "grænser" der skal flyttes på.. der hvor near attenuation starter (placer den lige uden for pæren), der hvor near attenuation slutter (evt. samme sted som den første) og så tilsvarende to for far attenuation.
Avatar billede osborne Nybegynder
14. november 2005 - 23:21 #29
.. jeg tænker altid på de der attenuation således (hvis vi ser det inde fra lyskilden og udaf)

1. Starter helt sort
2. blændet helt op for lyset
3. stadig fuld power på lyset
4. blændet helt ned til sort igen

for din pære kunne 1 og 2 være samme sted (dvs. fuld power på fra start). Mellem 2 og 3 er så det stykke hvor der stadig er fuld power og mellem 3 og 4 så der hvor lyset ligesom fader ud. Hm... en lang snak. Er det forståeligt?
Avatar billede osborne Nybegynder
14. november 2005 - 23:23 #30
.. og hvis du sørger for at 1. ikke er inde i din omni, så skulle du få lys, ellers ikke bliver det ligesom spærret inde (som det også tidligere er blevet nævnt).
Avatar billede haolan Nybegynder
19. november 2005 - 00:50 #31
hmm sjovt... jeg får slet ikk mails fra eksperten mere :S
Jeg troede det var fordi der ikke kom nogle svar.. men ok.. jeg kikker lige på det en af dagene så..
Avatar billede osborne Nybegynder
07. februar 2006 - 20:42 #32
Tak for point.

PS: Jeg selv er begyndt at se på Maxwell (en kommende "fysisk korrekt" render), hvor man ikke har lys men blot et materiale som er "lysende" (emitter). Dette materiale kan man så f.eks. putte på selve pæren (eller en glødetråd inde i pæren), og så blot sætte det til at være f.eks. 60 watt, og så lade renderen beregne alt det med lyset :-) Det er en meget nem måde og bliver rigtig flot, meen rendertiden er også derefter (dvs. meget lang). Sorry, ville blot nævne en anden mulighed hvis du bruger emitter materiale. Tilsvarende kan gøres med renders som f.eks. Final Render (fra Cebas), Vray eller Brazil (men det har jeg allerede nævnt kan jeg se).