Avatar billede mik789 Nybegynder
09. november 2005 - 17:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

wma format og CD afspillere

Kan CD afspillere som standard afspille CD'er med musikfiler i wma format? Er der nogle der kan? Hvilke formater er det bedst at downloade musik i hvis det er meningen at den siden skal brændes til CD og spilles på alm. anlæg?
Avatar billede mik789 Nybegynder
09. november 2005 - 18:35 #1
det kunne den godt. jeg er dog ikke sikker på at ikke Media Player konverterer til et andet format når det brænder en CD. Men musikken spiller i alle fald.
Avatar billede jenst Nybegynder
11. november 2005 - 11:48 #2
Nej det kan den ikke.
En standard CD afspiller kan kun afspille CDA format. Det du har gjort er at konvertere noget WMA til noget CDA på en CD.
Avatar billede mik789 Nybegynder
11. november 2005 - 13:37 #3
jenst> ok. Har du nogen erfaring med hvordan Media Player konverterer wma til cda? Specielt om kvaliteten af wma filen bevares i cda hvis man f.eks. vælger at downloade musikfiler i høj kbps? F.eks. giver allofmp3 (www.allofmp3.com) mulighed for wma i 320 kbps. Hvad er i øvrigt "Quality-Based VBR Audio Mode"? Og "Bit Rate-Based VBR Audio Mode"?

Tag dig ikke af at jeg har svaret allerede. Jeg opretter et nyt sp. så du kan få dine points.
Avatar billede jenst Nybegynder
12. november 2005 - 17:25 #4
Jeg kender ikke Media player. Jeg bruger faktisk kun cdex til konvertering af lyd. Du kan roligt regne med at du ikke mister kvalitet hvis du konverterer fra et format til et bedre format, i dit tilfælde er CDA bedre end WMA, fordi CDA er ukomprimeret, og WMA er et komprimeret format. Du mister derfor ikke kvalitet hvis du konverterer dine WMA filer til CDA (som i øvrigt betyder CD audio). Hvis du derimod konverterer fra CDA til WMA vil du miste lidt kvalitet. Om det generer dig så du synes det lyder grimt, må du selv vurdere.
Du får aldrig en bedre lyd end udgangspunktet (f.eks. WMA 320 kbps)
Kort sammenfatning:

WMA-CDA : ingen tab
CDA-WMA : tab bestemt af komprimeringsgraden.

"Quality-Based VBR Audio Mode" Og "Bit Rate-Based VBR Audio Mode" kan jeg ikke lige hjælpe med.
Avatar billede mik789 Nybegynder
13. november 2005 - 09:13 #5
Tak for svar. Jeg har lagt pointene her: http://exp.dk/spm/664059

Hvad er fordele ved cdes i forhold til andre rippers?

Er der andre der evt. har en mening om Window Media Player som ripper, converter og brænder?