Avatar billede monarchs69 Nybegynder
08. november 2005 - 01:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

installation af XP format c:?

Jeg er ved at være træt af min problemer med min gamle bærbar er.

Jeg overvejer stærkt at formatere den og begynde helt forfra...

Er der noget man skal være opmærksom på hvis man vil gøre dette?
Det er en ældre Toshiba Satellite Pro 4220 XCDT med ca. GB harddisk 192 ram og 450 mhz intel pentium IIIE processer.

Min plan var umiddelbart at gå ud i kommandopromt og skrive format c:

Når den så var blevet formateret ville jeg indsætte min win XP cd trykke F2 under opstarten. Derfra kommer man ind i en menu der tillader en at starte op fra et valgfrit drev, jeg ville jo så vælge mit cd-rom drev.

Hvis jeg gør dette starter computeren så op og begynder at installere win XP, eller er jeg igang med ødelægge min computer?
Avatar billede halifax Nybegynder
08. november 2005 - 01:25 #1
Du skal gøre som her

DK guide til install af XP med screenshot
www.helgec.dk/xp-install.html

Den korte version: boot op på XP cd-rom'en, tryk R for nyinstallation. XP finder at der er en installation i forvejen, marker den og tast L for at slette partitionen, tast herefter o (for opret) ny partition. Angiv størrelse for den, evt. hele disken, og bagefter skal den formateres. Installationen fortsætter.
Avatar billede allanfo Praktikant
08. november 2005 - 04:13 #2
Jeg har prøvet at installere winXP på en gammel bærbar. Det gik helt galt, idet maskinen nægtede at finde HDen når jeg startede på CDen. Det korte af det lange er, at medmindre du har en vejledning fra producenten, og eventuelt en installationsCD FRA PRODUCENTEN AF DEN BÆRBARE kan du ende med at være den lykkelige ejer af en meget dyr og dårlig bademåtte. Jeg fik i hvert fald totalt spoleret den jeg skulle installere XP på. Ham, der havde den, havde købt den brugt (ikke varm), men ikke fået den tilhørende CD med. Så vidt jeg ved har han stadig ikke fået den til at køre.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2005 - 08:44 #3
Jeg ville aldrig begynde at experimentere med XP på så lille en bærbar, den kan køre Win98 rigtigt fornuftigt og Win2K hvis du ikke er fordringsfuld. En mulig fremgangsmåde til formatering kan du også finde på http://www.helgec.dk/format_floppy.html
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. november 2005 - 08:56 #4
"Det er en ældre Toshiba Satellite Pro 4220 XCDT med ca. GB harddisk"

Ja den er jo enorm... ;)
Avatar billede monarchs69 Nybegynder
08. november 2005 - 09:38 #5
sorry 6 GB...

Ja ved det lyder dumt det her, men det har jo virket ret godt indtil nu... og sætter man XP til højeste ydelse = 0% fede grafiske bling-bling, så går det faktisk udemærket....

Og så er man jo ved at være ret tæt på win2k
Avatar billede monarchs69 Nybegynder
08. november 2005 - 09:56 #6
Kom til at tænke på at hvsi jeg formaterer harddisken, så mister jeg vel også alle drivere, til lydkort og den slags...?
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. november 2005 - 10:04 #7
Ja - og da det er en ældre maskine, er det ikke sikkert de laves til XP.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2005 - 10:05 #8
PÅ sådan en gammel hund vil jeg nu tro at XP har alle driverne, men hvis du vil holde fast i XP så prøv da at lave en reparation og se om det ikke hjælper
Avatar billede majsmarken Nybegynder
08. november 2005 - 10:09 #9
... jeps...

Så diverse driver stuff til hardwaren bør du have tilgængeligt på passende medie først for at være sikker.

Også/især M$'s ServicePack2 !!!
Du kan hente ServicePack2 (SP2) her som 'løs' fil (~280Mb):
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Når det er så gået godt og efter en genstart eller to - først DA tilslut internettet og gå i start ->programmer ->Windowsupdate og lade din maskine scanne for nyeste opdateringer. Installer dem du får anbefalet.

Jeg har lige gennemført ovenstående procedure på en 400Mhz/192Mb RAM 'gammel' bærbar; det tog en rum tid !!! SP2 instalationen >2 timer maskintid !!!

Good Luck...