Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 18:16 Der er 46 kommentarer og
2 løsninger

DKan ikke se mit dvd-rom drev

Hey jeg har lige fået et dvd-drev( pioneer dvd-vom dvd-A02 ) og har så installeret det på min computer ( xp) og den siger at enheden virker korrekt men! når jeg putter en dvd ind i det nye drev så kommer der en cd ved siden på mussen som signalere at den tænker , men kan bare ikke finde selve dvd drevet på computeren og der kommer ikke autorun eller noget når jeg putter cdén ind, så ved jo sådan set ikke om den duer korrekt:s.. Hva kan jeg gøre for at få det til at virke?!?

på forhånd tak

-Anders
Avatar billede egr_sli Nybegynder
07. november 2005 - 18:23 #1
har du sat jumper rigtigt ? og hvad med BIOS ?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
07. november 2005 - 18:23 #2
- og driver er rigtigt installeret ?
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 18:24 #3
jumper?? :s er ikke lige så sej til det her.. kunne du evt ikke sige hvordan man kunne tjekke de foreskellige ting for det kunne jo godt være det:)?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
07. november 2005 - 18:40 #4
jaeh selvfølgelig. Tror nu ikke det er derfor, er heller ikke den absolut stærkeste i den sag menm ivertfald skal du tage dit cd drev ud og se bag på. der er sådan nogle her:
http://www.mysuperpc.com/build/sony_dvd_rw_jumper_master_cr.jpg som du kan se i den blå box er der tre forskellige "pins" som du kan sætte den såkaldte "jumper" på.
på et af dem står der MA og det står for MASTER hvilket er den du skal bruge hvis du kun har et drev og du fx skal boote fra det (hvis du skal installere windows fx) !
- nummer to står der SL som står for SLAVE hvilket er den du skal bruge hvis du har et nummer to drev og den ikke skal være den "dominerende" eller det drev du skal boote fra, men det behøver du ikke at tænke på ;D
- den tredje er CS som står for Cable Select og jeg mener det betyder at den selv finder ud af det.
Men jeg tror nu ikke det er derfor da de plejer at stå på MASTER når man pakker den ud. - Så blev du lidt klogere ;D

BIOS som er det "program" du kan starte ved at typsik trykke "Del" tasten. her kan du bestemme en del ting som fx at PC'en skal boote fra CD-drevet (hvis du nu skal installere Windows kan du jo selvfølgelig ikke starte windows og så kan du boote fra cd drevet og starte installationen fra windows cd'en.

er du helt væk eller.... ;D ?
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 18:50 #5
hehe jaja( sådan da :p ) nå men nu har jeg lige tjekket det med jumperen og det var slave der var sat i så det er vel fint nok? men hvordan kan jeg sikre mig at driveren er installeret rigtig???
Avatar billede egr_sli Nybegynder
07. november 2005 - 18:59 #6
har du kun et drev ? for så skal den stå som MASTER, men hvis du har to, er det vist fint nok.
Med mindre der stod at driveren ikke er installeret rigtigt skulle der ikke være nogle problemer.

og hvis du kan finde ud af det så prøv evt at gå ind i BIOS og se om den finder DVD-drevet derinde.
du trykekr vist "del" tasten (det er forskelligt fra PC til PC men det står i bunden af skærmen helt når den starter op)

I BIOS, som kan se sådan ud: http://www.techpowerup.com/reviews/DFI/LPNF4UD/images/b_bios.jpg kan du se om den finder Harddisk, ram, eller cd-drev i en af menuerne.
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 19:03 #7
hmm ved ikke hvor mange drev jeg har men der står at enheden virker korrekt eller noget i den stil. har været inde i beos men kan ikke se noget dvd drev selvom der i hardware står det er installeret korrekt? der må da være et eller andet galt:(
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 20:17 #8
Prøv lige følgende først:
Klik på Start – Klik på Kør > Skriv: Regedit  - OK
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}  ( findes kun en mappe der begynder med: 4D36E965 )
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.  –  Genstart Pc`en.

Hvis ikke, så hent og kør dette lille fix:
http://www.softwarepatch.com/windows/xp-autorun.html
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 20:29 #9
okay der var ikke noget med upper eller low filter så jeg downloade det program der... men hvad vil det her gøre?? og så spørge den når jeg køre programmet om hvad for et drive der ikke virker korrekt... men kan jo ikke se dvd drivet så hvad skal jeg så tage?? det er jeg kan vælge imellem er: 3½ diskette A: lokal disk C Cd-drev D
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 20:38 #10
Ok, så har jeg læst dit spørgsmål forkert - så skal vi lige noget andet først

Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Ehedshåndtering
Har du noget noteret under "Andre enheder" ?
Klik på + udfor DVD/CD-drev
H-klik på den /de enheder der er der og vælg fjern
Genstart og lad windows finde og installere den/dem igen
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 20:44 #11
Har du installeret nogle programmer til DVD`en, så den kan vise DVD`er, f.eks WINDVD?
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 20:52 #12
nej... fordi at når jeg putter en cdén i dvd-drevet lyder det som om den tænker men der kommer jo ikke autorun eller noget op og jeg kan jo ikke finde et ikon hvor der står dvd drev så det kan jeg ikke rigtig instalere, for man kan åbenbart ikke instalere det over cd rom drevet...
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 21:00 #13
Vi er nød til at starte fra bunden så.
1. Det DVD drev du har sat i, erstatter det et cd-rom drev ?
2. Når fladkablet kommer nedefra bundkortet, sidder DVD drevet så midt på eller
  sidst på kablet ?
3. Hvis du har erstattet/udskiftet cd-drevet med DVD`en, har du så sat jumperen bagpå
  DVD drevet - Som den var på CD-drevet ? (master /slave)
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 21:35 #14
dvd drevet erstatter ikke cd drevet. og det er midt på kablet der går ind på dvd drevet, altså slave...
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 21:40 #15
Fint så er det iorden.

Får du vist DVD drevet her?
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Ehedshåndtering
Klik på + udfor DVD/CD-drev (Får du vist DVD drevet der?)
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 21:44 #16
men altså nu er den hvet fald installeret rigtig tror jeg fordi nu hedder den DVD-/Cd-rom-drev men så når jeg sætter et spil ind i dvd(altså et dvd spil) og trykker på cd-rom drev inde i denne computer går computeren bare i stå??
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 21:47 #17
ja jeg får vist dvd drevet der:)...
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 21:50 #18
Har du 2 ikoner i Denne computer ?
1 CD-drev og 1 DVD-/CD drev`?
Hvilke drev bogstaver har de (f.eks D og ??)
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 21:51 #19
nej jeg har kun et som hedder Cd-drev(D:)
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 21:54 #20
Da du havde installeret DVD drevet og startede Windows op - kom den så med
"der er fundet ny hardware" ?
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 21:55 #21
ja...
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 22:03 #22
Hvad får du vist her?

H-klik på denne computer, klik på Administer, klik på Diskhåndtering i venstre side.
Nu skulle du kunne se din harddiske - cd-drev og forhåbentlig også DVD drev.
Hvad står der Under enhederne ? ( Cd-romO og bogstav)
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 22:04 #23
der står: intet medie
Avatar billede kabbak Professor
07. november 2005 - 22:08 #24
(dvd drevet erstatter ikke cd drevet. og det er midt på kablet der går ind på dvd drevet, altså slave )

Hvad har du så på enden af kablet, hvis det er cd drevet, så skal det stå til master
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 22:10 #25
altså master er i cd drevet og slave er i dvd drevet, det er sådan jeg har det lige nu, men er det ikke sådan det skal være??
Avatar billede kabbak Professor
07. november 2005 - 22:10 #26
jo det er ok
Avatar billede kabbak Professor
07. november 2005 - 22:13 #27
master og slave er bestemt af jumpers bag på, og ikke hvor de sidder på kablet.

Har du tjekket jumpers på cd drevet
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 22:15 #28
Der skulle gerne stå andet end: intet medie
f.eks
cd-rom 0
cd-rom (D:)
intet medie

Alle enheder bedes oplyses tak
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 22:17 #29
nå okay:) jo der står:

Cd-rom 0
DVD(D:)

Intet medie
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 22:18 #30
kabak > han har jo checket jumper, se 07/11-2005 18:50:00
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 22:19 #31
anders04 > du får altså IKKE vis andre CD/DVD enheder der ??
Avatar billede kabbak Professor
07. november 2005 - 22:19 #32
Haverslev > ja, men måske var det kun DVD drevet der blev tjekket
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 22:19 #33
nej.
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 22:21 #34
altså nej jeg får ikke vist andre enheder
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 22:21 #35
kabbak > du skulle faktisk også være nok, da cd-rommen er sidst på kablet og derved være jumpet som master
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 22:25 #36
Godt, så skal du lige prøve
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Ehedshåndtering
Klik på + udfor IDE/ATA controllere
H-klik på primær og sekundær IDE kanal og vælg fjern
Genstart og lad windows finde og installer
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 22:28 #37
Er dit windows XP fuldt opdateret med SP2 ?
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 22:32 #38
sp2? :s er ikke helt sikker på hvad det er.
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 22:34 #39
så nu har jeg gjordt det du sagde og genstartet min comp.?
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 22:39 #40
SP2 er service pack 2
H-klik på Denne computer, klik på egenskaber, klik på faneblad generelt
Her vil det stå stå, under linien System

Får du vist dit DVD drev nu?
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 22:45 #41
der står at jeg har den der service pakke men jeg kan stadig ikke se noget dvd drev under denne computer
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 22:49 #42
Hmm, er det et nyt eller brugt DVD drev (ved du om det er OK?)

Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Ehedshåndtering
Klik på + udfor IDE/ATA controllere
H-klik på hhv. primær og sekundær kanal, klik på egenskaber, klik på faneblad
avancerede indstillinger - check at de står til "DMA, hvis den er tilgængelig"
i feltet udfor Overførselstilstand
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 22:52 #43
primær gør men sekundær står til: kun pio
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 22:55 #44
Sæt dem begge til DMA og genstart pc`en.

Hvis ikke det hjælper, så skal du prøve KUN at have DVD drevet tilkoblet fladkablet, altså tage kablet ud af cd-drevet.

Ps. bliver nød til at smutte i seng, skal tidligt op.
Avatar billede anders04 Nybegynder
07. november 2005 - 22:56 #45
okay vi ka jo lige skrives igen i morgen så og så må vi se om det duer:)
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2005 - 23:01 #46
Det er muligt at du lige skal fjerne begge drev og genstarte, for at få tildelt drevbogstav osv.

Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Ehedshåndtering
Klik på + udfor DVD/CD-drev
H-klik på enhederne og vælg fjern - genstart

godnat ;o)
Avatar billede haverslev Novice
22. november 2005 - 21:47 #47
Noget nyt ?
Avatar billede anders04 Nybegynder
23. november 2005 - 15:20 #48
hehe ja:S troede jeg havde givet point^^ nå men jeg byttede bare sådan at jeg tog master hen i mit dvd drev og lod så bare mit cd-rom drev ligge:P