Avatar billede LarsE Praktikant
07. november 2005 - 10:05 Der er 6 kommentarer

Forskel på DVD-R og DVD+R

Hej
Jeg er ved at skulle købe brændbare dvd'er, men ved ikke hvad forskellen på DVD-R og DVD+R er?
De skal primært bruges til film optaget fra med mit videokamera.

Håber nogen kan hjælpe.

Lars
Avatar billede arlet Juniormester
07. november 2005 - 10:20 #2
Avatar billede coversdk Nybegynder
07. november 2005 - 13:36 #3
DVD-R er billiger men holder ikke så længe ( Jeg mener det er max 20år )

DVD+R er dyrer men holder også længer ( jeg mener det er 30 - 50 år )

Så kan du jo se hvad du har brug for :D ;D
Avatar billede strych9 Praktikant
07. november 2005 - 19:34 #4
coversdk, det er simpelthen ikke rigtigt.
Avatar billede habengut Nybegynder
07. november 2005 - 20:50 #5
Jeg vil sige at der stort set ingen forskel på formaterne er mere.
I starten var der 2 alliancer af store elektronikproducenter som hver holdt på deres format. Den ene er her: http://www.dvdrw.com/alliance/history.htm - men sådan er det ikke helt mere. Philips fx. er for et stykke tid siden også gået over til at producere DVD-R medier. For 1-2 år siden var DVD+R medierne også betragteligt dyrere end DVD-R medierne, men nu er prisforskellen ikke så markant mere.
Min erfaring med DVD medier er, at DVD-R medier oftest har vist sig at være mere kompatible i diverse DVD-afspillere (specielt de ældre) end DVD+R formatet. Husk at checke hvilket format din brænder understøtter og brændehastigheden. Køber du fx. 16x medier til en 8x brænder kan du i værste fald risikere kun at kunne brænde med 2.4x. Ligeledes skal din DVD-afspiller oxo understøtte det af dig valgte format.
Det bedste råd jeg kan give dig er, at holde dig langt væk fra de billige medier (NoNames osv). Jeg bruger næsten kun Verbatim medier og jeg er ligeglad med om det er DVD+R eller DVD-R medier. Mange tror at det er en rigtig god ide at købe billige medier, men fejlprocenten og frustrationerne derved kan godt undværes. Ligeledes er de ikke så holdbare og kompatible. Kvalitet fremfor kvantitet.
Skule du bruge et link til den shop jeg handler ved kommer den her: http://www.burnalot.dk/shop/
Håber ikke du faldt i søvn under læsningen :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
16. juli 2006 - 06:57 #6
Er problemet løst?