Avatar billede axkris Nybegynder
05. november 2005 - 14:13 Der er 16 kommentarer

Emails fra (nogle af) TDCs SMTP-servere stemples med SFP fail

Hej alle

Stort problem. Mange e-mails, som sendes via TDCs udgående postservere, stemples på vores mailserver med SPF fail.

Hvorfor sker det? Har TDC ikke check på deres SPF records eller er nogle af deres kunder dårlige til at sætte deres mailkonto op?

Det er sket så ofte nu, at vi helt har fjernet SPF-checket på vores mailserver (hvorved en del SPAM fra udlandet nu kommer ind).
Avatar billede bjornicle Nybegynder
05. november 2005 - 14:23 #1
Hvilket domain sker det ved ?
Jeg kunne forestille mig at det er privat personer som har opsat spf paa deres domains, men har glemt at de sender igennem tdc's mailserver og derved ikke "autoriseret" denne.
Avatar billede axkris Nybegynder
05. november 2005 - 14:29 #2
Det kun sket for folk, for hvem egen mailserver og SFP-records, er en by i Rusland. Med andre ord; der er kun tale om folk, som ikke har sat deres egen mailserver op. Det er folk, som sender via TDC's mailserver smtp.mail.dk.
Avatar billede bjornicle Nybegynder
05. november 2005 - 15:12 #3
hvilket domain sender de fra ?
Avatar billede axkris Nybegynder
05. november 2005 - 15:20 #4
Et domæne, som ligger på vores webserver (den samme server som vores mailserver).

Smid gerne en e-mail-adresse så sender jeg domænet til dig - ønsker det ikke lagt her, hvor alle kan se vores problemer ;-)
Avatar billede bjornicle Nybegynder
05. november 2005 - 15:25 #5
Du kan sende det indenfor de naeste 2 timer til eksperten.dk@spamhole.com
Avatar billede axkris Nybegynder
05. november 2005 - 15:26 #6
Der er ikke sat en spf-record for de domæner, som det drejer sig om, men der er sat en spf-record op for "hoved-domænet", hvor der kun tillades post, som sendes gennem vores egen mailserver (og ikke mail som sendes via ISP'ernes SMTP-server).

Vores spf-record for "hoved-domænet" burde ikke have betydning for de andre domæner (hvor der som sagt ikke er sat en SPF-record op).
Avatar billede axkris Nybegynder
05. november 2005 - 15:28 #7
Email sendt :-)
Avatar billede axkris Nybegynder
05. november 2005 - 15:37 #8
Måske er det ligefrem os som ikke har check på vores SPF-record, som måske - pga. en fejl-indstilling i mailserveren - kommer til at dække over de andre domæner... ??
Avatar billede axkris Nybegynder
05. november 2005 - 15:48 #9
Men det skal lige tilføjes, at vi også har flere eksempler på domæner, som ikke ligger hos os, hvor post, som sendes via TDCs smtp-server, opnår SPF fail.
Avatar billede bjornicle Nybegynder
05. november 2005 - 18:13 #10
Det ser ud til at spamhole ikke er interesseret i at sende mailen videre. Send evt mailen igen til eksperten.dk.2.bjornicle2@spamgourmet.com
Avatar billede axkris Nybegynder
05. november 2005 - 18:22 #11
done
Avatar billede bjornicle Nybegynder
05. november 2005 - 19:05 #12
De domains du har sendt, er det de domains I modtager mails fra, som bliver klassificeret som spf=fail ?

Kun det foerste domain har en spf record og deri indgaar tdc's mailserver ikke
Avatar billede axkris Nybegynder
05. november 2005 - 20:10 #13
Ja, der er blevet modtaget mails fra TDC-kunder på alle 3 domæner, hvor nogle af dem er blevet stemplet med SPF fail.

Ja, kun det første domæne ("hoveddomænet") har en SFP record, og deri er der kun angivet vores egen (samt en leverandørs) mail-server. Der sendes ikke post via andre mailservere.

Men mht. de andre domæner, så sender de via ISP'ernes mailservere (dog ikke vores mailserver). Men de har heller ikke en SPF-record, så hvor ligger problemet? :-)

Sagt på en anden måde:

Hoveddomænet (det første domæne):
Spf record
Alt post sendes via mailserveren

Andre domæner:
Ingen spf record
Alt post sendes via ISPerne
Avatar billede bjornicle Nybegynder
05. november 2005 - 20:32 #14
Jeg er stadig ikke 100% med paa hvad du mener her. Hoveddomainet er jeres kunde som sender igennem jeres mailserver og I har derfor lavet en spf record. Men I har det problem at naar de proever at sende bliver deres email afvist med en fail ?
Kan dette vaere fordi at de sender fra deres klient hjemmefra og naar de connecter til jeres mailserver checker i spf recorden mod deres ip som ikke indgaar i spf'en, og derfor fejler ?

Med hensyn til de andre er der fejl i jeres software hvis den giver en spf fail, da der ikke er spf records paa disse domains og de derfor slet ikke skal checkes.
Avatar billede axkris Nybegynder
05. november 2005 - 22:12 #15
>Hoveddomainet er jeres kunde som sender igennem jeres mailserver og I har derfor lavet en spf record.
Korrekt - hoveddomainet er det eneste domæne, som har en SPF record. Det er også det eneste domæne, som sendes via vores mailserver. Alle de andre domæner sender via ISP'erne.

>Men I har det problem at naar de proever at sende bliver deres email afvist med en fail ?
Nej, aldrig. Problemet ligger i, at TDC-kunder ikke kan sende til vores mailserver samt at TDC-kunderne ikke kan sende til deres egen e-mail-adresse (hvis de sender via smtp.mail.dk).
Avatar billede bjornicle Nybegynder
08. november 2005 - 13:43 #16
tjaa, det lyder som om problemet ligger hos jer da I afviser domains med en spf=fail selvom de ikke har en spf record.
Men da jeg stadig ikke har forstaaet jeres setup 100% kan det sagtens vaere problemet er et andet sted, men start i egne raekker og se om der ikke er noget der.