Avatar billede satyriasis Nybegynder
29. oktober 2005 - 11:53 Der er 13 kommentarer og
4 løsninger

Objekter bliver gennemsigtige/forsvinder

Når jeg markerer et objekt, og flytter musemarkøren væk fra det, så forsvinder det. Altså det er ikke helt væk, det er sikkert lavet til at man kan se hvad der er nedenunder.

Det er ved at være rigtig belastende, for jeg vil ikke have at det forsvinder.

Er der ikke en indstilling at man kan lave om? Evt. en genvejstast?
Avatar billede sorensfar Nybegynder
29. oktober 2005 - 12:38 #1
Alt+X skifter til og fra "see-through"
Avatar billede satyriasis Nybegynder
29. oktober 2005 - 12:45 #2
det er ikke see-through der er sat til..

Den bliver ikke gennemsigtig, den gør sådan at man slet ikke kan se den. Kun når man sætter musen hen på den igen :(
Avatar billede sorensfar Nybegynder
29. oktober 2005 - 13:18 #3
OK
Andre løsninger kan være at lege lidt med F2, F3 og F4 knapperne eller at sætte emnet til at være to-sidet, hvis det er fordi du kigger ind på bagsiden af planerne/polygonerne. Nogle kan det være nødvendigt, at lukke Max og starte op igen.
Og hvis der ikke er noget af det, der hjælper, må du da gerne sende en kopi til mig, som jeg evt. kan kigge på.
Avatar billede osborne Nybegynder
29. oktober 2005 - 21:49 #4
kan være et grafikkort/driver problem .. er det konsekvent at det objekt du tager musen hen over (uden at klikke), forsvinder fra skærmen eller sker det kun nogle gange?

Gælder det for alle objekter i scenen?
Avatar billede satyriasis Nybegynder
30. oktober 2005 - 13:45 #5
Jeg har tænkt mig at lave et bestik. Dertil har jeg fundet et billede af en kniv og gaffel, som jeg så sætter på en boks i 3ds max.
Når jeg så begynder at tegne lines, forsvinder den boks som jeg har lavet med billedet på.
Det er jo ret træls, når det er den jeg skal tegne efter.

Og ja, det er vist alle objekter der gør det.
Avatar billede osborne Nybegynder
30. oktober 2005 - 14:08 #6
Hm, det lyder mystisk .. Hvad version af Max har du?
Forsvinder boksen helt .. dvs. findes ikke længere i

Forresten undrer det mig lidt at du mapper dine billeder på en box (med mindre du mapper det på indersiden, og vender dine normaler - er det sådan du forsøger at gøre?). Jeg ville nok blot bruge nogle planes til referencebillederne og så freeze dem (men inde sørge for at de ikke var sat til Show Frozen in Grey, under planens properties).

Hvis det stadig driller kan du evt. sende mig din Max fil (og reference billederne) så skal jeg tage et kik på det. Min mail er osborne2210@yahoo.dk
Avatar billede satyriasis Nybegynder
30. oktober 2005 - 14:12 #7
Jeg har version 7
Nej, den forsvinder ikke helt, den bliver synlig igen når jeg trykker på en knap (ligegyldigt hvilken en).

Jeg kan prøve at sende filen til dig..
Avatar billede satyriasis Nybegynder
30. oktober 2005 - 14:18 #8
hmm, har lige opdaget at det faktisk er en plane jeg har brugt denne gang. Men den gør det samme alligevel.
Avatar billede osborne Nybegynder
30. oktober 2005 - 14:48 #9
Okey, jeg har også Max 7 .. jeg kikker på den og vender tilbage.
Avatar billede osborne Nybegynder
30. oktober 2005 - 15:07 #10
Så har jeg kikket på din fil (jeg mangler filen aj0859.jpg som ligger på din desktop, men jeg brugte et andet billede i stedet for at teste det).

Jeg har umiddelbart ikke nogen problemer med at denne plane forsvinder. Så jeg har ikke lige nogen løsning til dig - det lyder mystisk - men jeg har dog et par anbefalinger som gør det lettere at arbejde:

1. Giv din plane en UVW Map modifier (så kan du via denne styre hvordan billedet skal ligge på din plane, hvis du skulle have behov for det)

2. Vælg planen, højreklik og vælg properties. Fravælg (uncheck) Show Frozen in Grey

3. Højreklik igen og vælg Freeze Selected

Så kan du nemmere modellere uden at komme til at flytte/ændre din plane med referencebilledet.

PS. Flot outline af bestikket du har fået lavet der synes jeg.
Avatar billede satyriasis Nybegynder
30. oktober 2005 - 15:21 #11
Den forsvinder når jeg vælger line, og begynder at tegne en lige streg, hvorefter jeg holder musen stille i et stykke tid, uden at klikke. når jeg så bevæger musen igen forsvinder boksen lige med det samme (så jeg ikke kan se den).

Det er virkelig underligt.

Kan det være en grafikkort/driver fejl?

Hvad kan der eventuelt gøres ved det?
Avatar billede osborne Nybegynder
30. oktober 2005 - 18:26 #12
Ja vi har haft lignende problemer pga. grafikkort/driver, hvor det også var grafikkort/driver der gjorde ting (f.eks. vertexer, eller maps) ikke kunne ses osv. Jeg tror umiddelbart at det er et lignende problem du har her.

Prøv evt. at skifte driversettings i Max, blot for at se om det dermed løses.. så ved du at det er grafikkort/driver relateret (Customize menu > Preferences > Viewports tab > Display Drivers group > Choose Driver knappen). Software er langsom, men så kan du lige se om det virker, og skifte tilbage til en DirectX eller OpenGL driver bagefter.

Hvis det er et grafikkort/driver problem så vil jeg anbefale:
- Prøv at skifte mellem DirectX og OpenGL driver setting og se om det hjælper
- sørg for at din Max er up to date (har installeret service pack osv.)
- går ud på hjemmesiden for dit grafikkort og får fat i nyeste driver

Håber det hjælper
Avatar billede osborne Nybegynder
02. november 2005 - 17:42 #13
Kører du med DirectX eller OpenGL?
Avatar billede satyriasis Nybegynder
02. november 2005 - 22:01 #14
Jeg kører normalt med OpenGL.
Da jeg skiftede til software, virkede det fint nok, der var ingen problemer.
Har prøvet at installere alt det du sagde jeg skulle, men der er stadig et problem.
Ved dog ikke om det er en lidt forkert driver til mit grafikkort jeg har fået fat i.
Prøver at hente en ny, her en af dagene, når jeg lige får tid.
Avatar billede osborne Nybegynder
02. november 2005 - 22:19 #15
Ah .. når det virker fint med "software" driver, så tyder det meget på at det er videodriveren det er galt med.

Held og lykke - og skriv gerne om det lykkedes at få det til at blive ok.
Avatar billede satyriasis Nybegynder
10. maj 2007 - 12:14 #16
Tak for din store indsats i at få løst mit problem :) Er lige ved at få lukket et par tråde, som jeg ikke har haft givet point for, så her får du point for din hjælp :)
Avatar billede osborne Nybegynder
10. maj 2007 - 22:47 #17
Takker