Avatar billede ktmikkelsen Nybegynder
15. oktober 2005 - 22:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

boote fra sata disk

Hejsa

Jeg har netop gen-installeret winXP på en sata disk.
Installationen gik fint, jeg trykkede F6 Og fandt satadisken ved at boote fra en floppy.
Da sata-disken var blevet formateret, instalerede den XP, men da maskinen skulle starte op for første gang efter installation skrev den."Can not load dos" eller "can not find dos" eller noget i den retning.

Når jeg starter maskinen nu, forsøger den bare at boote fra floppy eller CD.

HDD-0 er valgt som 2.Boot i bios, præsis som den var før gen-installation.

Men computeren har kørt uden problemer i 1½ år med den disk, jeg ville bare formatere den.
Er der nogen der har et bud på hvorfor windows ikke kan starte op. Da jeg ikke har ændret hvad den skal boote fra eller nogle adresser på disk i Bios burde den vel bare virker!!

Hjælp mig :-)
Avatar billede bartz Praktikant
15. oktober 2005 - 22:53 #1
1: Check lige alle kabler, master, slave osv, bare for en sikkerheds skyld.
Avatar billede bartz Praktikant
15. oktober 2005 - 22:54 #2
om de sidder ordentligt i osv.
Avatar billede haverslev Novice
16. oktober 2005 - 08:59 #3
Er du sikker på, at det er den rigtige sata driver du har installeret osv.
Lidt info: http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede megadragon Nybegynder
16. oktober 2005 - 18:36 #4
Har oplevet nogle ligende engang
kobel alle dine ATA harddiske fra, så der kun er SATA tilbage.
prøv derefter at starte op.
Når windows er startet ordenlig op, og alle drivers instaleret til bundkortes SATA controler, så sluk computeren, slut ATA harddiskende til igen, og start op
Det virkede for mig
Avatar billede ktmikkelsen Nybegynder
18. oktober 2005 - 20:50 #5
Tak for link megadragon......det hjalp mig at læse den guide:-)
Avatar billede ktmikkelsen Nybegynder
18. oktober 2005 - 20:53 #6
sorry det var haverslev indlæg der hjalp mig ...hehe...trænger vist til at sove :-))) men tak alle for hjælpen
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2005 - 21:46 #7
Smider lige et svar så, godt du fik det fixet ;o)
Avatar billede ktmikkelsen Nybegynder
30. november 2005 - 21:16 #8
tak for hjælpen