Avatar billede msknives Nybegynder
07. oktober 2005 - 18:25 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Opgraderet PC (hardware) med opstartsproblemer i XP

Jeg har opgraderet min vens pc alle drev er genbrug + kabinet og den ene ramblok (512MB) + Creative PCI Lydkort (4.1), ASUS K8N bundkort, Athlon 2800+ CPU, 1Gb PC2700 Ram, 2 dbd-brændere, a-drev, Aspire 520W PSU, harddisk Samsung 120 Gb (IDE), Radeon 9600 256MB Pro grafikkort. Vi har installeret XP, drivere til bundkort, grafik og lyd, og det software vi bruger Nero, AVG 7.0 antivirus, Ad-Aware og opdateret XP via Windows update d.d. Men trods en god start uden programmer blot drivere startede XP uden fejl meddelelse og hardware er i XP uden konflikter.  Der er testet for virus men ingen er fundet.
  Når alt nu er installeret tror jeg vi har en drillepind i softwaren eller måske mon harddisken er kilden?  Vi har netop skiftet alt fra et AMD XP 2000+ system for at elenimere en pc der fryser og starte på en frisk, som sagt var opstarten med Xp
inden vi installerede programmer problemløs måske Nero der skulle installeres flere gange og var "meget" langsom om at installeres er en del af årsagen.
  Vi fik en hjælpende hånd fra XP, ved hver opstart nu booter XP som den plejer med XP på skærmen og går efter ca. 10 sek i står og nul skrivebord kommer frem, i stedet kommer en sort skærm med
følgende meddelelse i uddrag:  Windows startede ikke Normalt. Dette kan skyldes ny hardware eller fejl i software.. Man kan så vælge at starte XP ved 1) Fejlsikret tilstand, 2) Fejlsikret tilstand netværk, 3) Fejlsikret tilstand ved kommondopromt, 4) Normal windows start eller 5) Sidst kendte konfiguration der startede korrekt.  Nogenlunde sådan er XP's sorte skærm og dårlige nyheder.  Men ved lidt hiv og sving et par gange ved at trykke cursor over "normal start i Windows" kommer så skrivebordet frem.  Men det er jo lidt svært at leve med, derfor:

1) Hvad gør vi?        2) Er det nemmest at starte forfra med XP installation eller XP repair?  3) Eller har I kære eksperter en god ide, som virker?  Harddiske burde vel være ok, jeg tror på det er 99% software relateret, men jeg hører meget gerne fra jer.  På forhånd tak!  MS Knives!
Avatar billede nuclear_suspect Nybegynder
07. oktober 2005 - 18:38 #1
Jeg lagde mærke til at i bruger 2 forskellige slags RAM og mener at dette MÅSKE kan være problemet.

Så her er lidt at kigge på:
Er de 2 ram-blokke af samme frekvens? (DDR-400 / DDR-333 osv)
Har i sat de 2 blokke i DUAL? (Hvis bundkortet understøtter det)
Prøv evt. kun at bruge den ENE af blokkene af gangen og se om det har nogen virkning.

Prøv det og lad os høre fra jer

- Nuclear_Suspect
Avatar billede msknives Nybegynder
07. oktober 2005 - 19:51 #2
Jeg har måske ikke skrevet det klart nok, der er ikke dual på bundkortet og jo 2x512MB PC2700 DDRRAm fra Kingston samme model, den ene helt ny - anden 1½ måned gammel og har virket ok i et Socket A system.
Avatar billede msknives Nybegynder
07. oktober 2005 - 20:27 #3
Har lige prøvet rammene enkeltvis, samme problem med XP fejlskærm...
Avatar billede msknives Nybegynder
07. oktober 2005 - 23:10 #4
Formaterede C-drevet igen og efter lidt bøvl med XP-installations cd, hvor man skulle forsøge flere gange lykkedes det og XP fik en frisk installation, et par enkelte problemer med sort skærm og samme fejlmeddelelse, men ellers en del programmer blev installeret og efter hver genstart ingen problemer. Man ved jo ikke om problemet genopstår, så vi er stadig interesseret hvis nogen har svar på gåden.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. oktober 2005 - 01:48 #5
Du skriver ikke om I har SP2, har I det? hvis ikke så prøv med den. Men hvis I skal
have SP2 så er det bedst at installere med en slipstreamed CD, det vil sige, en
selvlavet XP med indbygget SP2. Det gøres let med hjælp herfra.
http://www.dailyrush.dk/features/guides/871/
Der bliver altså tale om en helt ny installation.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. oktober 2005 - 01:52 #6
Forresten hvis I har installeret SP2 oven i en færdig installation, kan det give
problemer. Det har det gjort hos mange. Osse hos mig, før jeg gik over til slipstream.
Avatar billede msknives Nybegynder
08. oktober 2005 - 11:25 #7
XP er med SP2 på samme cd fra Microsoft og købt i år, c-drevet formateret flere gange sidst igen af XP under installationen og alle partitioner på de 120 GB er NFTS
Avatar billede msknives Nybegynder
08. oktober 2005 - 14:40 #8
Har lige kigget på vores opgraderet problembarn og jo den har opstartsproblemer igen trods XP SP2 osv., har ligge kigget i Asus manual og alle stik mv. de sidder korrekt på bundkortet, ASUS Probe er installeret i siger Power Fan 0 og blinker, kan dog ikke se hvad PWR_Fan på bundkortet er måske ekstra blæser, for strømforsyningens blæser kører fint. Men samme fejl opstår når der startes, pc står og svinger med K8N skærmbillede fra Asus og XP (ses svagt men uden den sædvanlige "temperaturmåler" der kører frem og tilbage indtil skrivebordet fremkommer på skærmen) 2-3 gange og fejlskærmen (sort/hvid)med enten software eller hardwareproblemmer kommer frem ligesom beskrevet tidligere og et valg skal foretages "normal Windows" eller "sidstkendte konfiguration der startede korrekt (ikke ordret)" vælges 3-4 gange inden XP så endelig kommer i sving.  Så vi er tilbage hvor vi startede.
  Har lige forsøgt en geninstalltion af XP oveni den gamle for at reparere og nu kommer ambulancemeldingen, blå skærm og at installationen er stoppet pga. fejl.
Windows lukker ned for at forhindre beskadigelse af computeren "Machine_Check_Exception. Siger videre 1 gang genstart pc, efterse hardware og software er indstillet korrekt evt. windows opdatering du har brug for. Samme problem igen siger XP dekativer eller fjerne hardware eller software. S.O.S. siger jeg bare en dum harddisk eller et nyt bundkort, strømforsyning, Ram eller CPU
eller software XP mv. der driller, tjae nu er jeg gråhåret og vi må lige gå i tænkeboks inden næste træk, flere informationer og mange løse ender.  Modtager gerne lidt vejledning fra jer kære eksperter, håber at kunne finde fejlen.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. oktober 2005 - 14:51 #9
Den XP CD I har, er SP2 lagt ind i XP, eller følger den bare med, så den skal lægges
oven i en installeret XP?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. oktober 2005 - 14:55 #10
Forresten, på min asusprobe står power fan også på 0, men den blinker ikke.
Avatar billede msknives Nybegynder
08. oktober 2005 - 18:06 #11
SP2 er lagt i selve XP installationscd'en. Efter lidt genstart og Windows repair er pc nu på vingerne (håber jeg), ingen opstartsproblemer trods installering af spil og ingen konflikter i Enhedshåndtering, fint fint, det eneste vi ikke kan få til at virke er LAN - Ethernet på bundkortet (kan heller ikke ses separat i under hardware i enhedshåndtering i XP), så hvordan mon dette løses at aktivere Ethernet (ADSL) alle andre pc har ikke dette problem og det gik helt automatisk første gang på nettet uden at skulle indstille noget med ADSL. - Har I nogen ideer til at få Ethernet på bundkortet (alle driver til NForce 3 er installeret) til at virke?
Avatar billede msknives Nybegynder
08. oktober 2005 - 20:25 #12
Fik nVidia Network controller... frem til ethernet, men den vil ikke opdateres,
fejl kode 10, enhed kunne ikke starte, samme besked fik et PCI baceret Ethernetkort,
måske det er noget med firewall eller Bios, nå vi søger videre, kommentarer er velkomne, så langt så godt, håber vi også kan komme på nettet...
Avatar billede off-line Nybegynder
08. oktober 2005 - 21:24 #13
Har du prøvet at gå ind i dospromten og skrive sfc /scannow ? Så undersøger windows
alle sine driver, men den giver ingen besked med mindre den vil have fat i XPCDén.
Hvis du ikke har prøvet det før, så vær opmærksom på, at det lille vindue som kommer
frem, kan gemme sig bag dospromten, så man tror der ikke sker noget.
Angående HD, de fleste HD firmaer har et lille program til downloadning, som kan
undersøge og muligvis reparere HD. Mon ikke også Samsung har det.
Avatar billede msknives Nybegynder
08. oktober 2005 - 22:14 #14
Jo Samsung har et program, det skal downloades, for pc'en brokker sig igen over opstartsproblemer med samme s/h skærm og start pc... Så vi er tilbage hvor det hele begyndte, så nu må vi se hvad det ender med, men kedeligt er det ikke at lege med pc'en, men vi prøver nogen af tingene af og ser hvad den ender med.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. oktober 2005 - 23:56 #15
Det glæder mig at I får det bedste ud af det, og ikke bare ærgrer jer.
Avatar billede msknives Nybegynder
09. oktober 2005 - 16:05 #16
Nu har vi prøvet at installere XP på en Seagate harddisk også forgæves, da installationen næsten blev færdig og gik i stå lige inden den skulle gå over til skrivebordet, det har jeg selv oplevet tidligere hvor et bundkort var stået af. Da vi samtidig også har prøvet rammene hver for sig tidligere med problemer efter installation af XP (s/h skærm med fejlmeddelelse som ovenfor) og nu en anden harddisk (der virker i min oprindelige pc), så har jeg kun en mistanke tilbage Asus K8N bundkort (strømforsyningen er det næppe).. Måske andre er enige eller mener noget andet?
Avatar billede off-line Nybegynder
09. oktober 2005 - 16:21 #17
Hvis asusprobe viser at strømmen er i orden, så er det vel ok. Men som du skriver
kan der være noget med bundkortet, måske kan du køre bundkortsdriverne ind igen,
fra den CD, som fulgte med kortet. Ellers må I håbe på, at en af de rigtige eksper-
ter læser med her. Nogle af dem er rigtig skrappe til det med PC.
Avatar billede msknives Nybegynder
10. oktober 2005 - 13:05 #18
Har sendt bundkort retur og ønsker ikke samme model igen (selvom nogle kort sikkert virker), spurgte i baglandet som også mener det lyder som bundkortet eller driverne til samme, men hverken nye drivere (er prøvet)eller dem på cd'en virkede, så vi ser på et andet kort snart og starter forfra lidt klogere, men forhåbentlig heldigere. Hvis du gotfred lægger et svar, så er det jo kun fair du får point for dine bidrag.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. oktober 2005 - 13:17 #19
Jeg takker!