Avatar billede stuppe Nybegynder
05. oktober 2005 - 20:24 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Køb af nyt Grafikkort

Halløj eksperter.

Jeg ville lige have jeres gode råd, inden jeg beslutter mit køb af nyt grafikkort. Jeg sidder lige nu med et GeForce FX 5700 som jeg er godt træt af.

Jeg har fundet frem til dette nydelige kort http://www.shag.dk/article.141.2698.1 - synes i at det er et godt valg?
Jeg går meget op i at mine spil skal køre optimalt, derfor fandt jeg netop dette kort, jeg har ikke PCI-express men gør det virkeligt en stor forskel?

Nedenfor står hvilken puter jeg har.

Motherboard:
CPU Type: Intel Pentium 4, 3200 MHz (16 x 200)

Motherboard Navn: ASRock P4V88  (5 PCI, 1 AGP, 4 DDR DIMM, Audio, LAN)

Motherboard Chipset: VIA Apollo PT880

System Hukommelse: 1024 MB  (PC3200DDR SDRAM)

Grafikkort:
NVIDIA GeForce FX 5700  (256 MB)

Multimedie:
Lydkort: Creative EMU10K1 SB Live! Audio Processor
Avatar billede stuppe Nybegynder
05. oktober 2005 - 20:56 #2
Ja jeg kiggede også lidt, og der er store prisforskelle.. Jeg er bare bange for at købe fra nogle jeg ikke rigtigt kender. Er kvaliteten den helt samme? Har altid selv haft Asus kort.

Men pengene gør nu ikke så meget, jeg er mere interreseret i om jeg vil kunne mærke en god forskel fra mit nuværende FX 5700 hvis jeg satte dette i.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. oktober 2005 - 21:06 #3
Leadtek, MSI, Aopen og Asus er ok - kender ikke resten godt nok.
Avatar billede c-holst Novice
05. oktober 2005 - 23:21 #4
man kunne også dreje den en grad, og alligevel spørge efter et evt budget.

http://edb-tidende.dk/
bare et sted, hvor man kan danne sig et INDTRYK" af de mange forskellige modeller på markedet
Avatar billede zoone Nybegynder
06. oktober 2005 - 08:40 #5
Lige pt. er der ikke den helt store fordel i at købe PCIE eftersom båndbredden i AGP er god nok endnu... Dog leverer AGP ikke strøm nok til et stort og kraftigt kort, men det er jo ligemeget eftersom der er molex stik på kortet. Dog kan det blive problematisk for dig at finde et bundkort et par år ude i fremtiden med AGP hvis du vil beholde det længe...
Avatar billede mrrius Nybegynder
07. oktober 2005 - 11:32 #6
du kikker efter agp x8 grafikkorts...
Her er en bechmark af agp x 8 grafikkorts: http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050705/vga-charts-pcie-02.html#3d_mark_2005
når nu du har agp x 8 , så vil jeg nok ikke ofre al verdens på grafikkortet , og vente nogle år til din nuværende cpu + bundkort bliver for langsom.
Derfor vil jeg nok tænke på denne istedet:
ASUS V 9999/TD http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98587 1.200 kr ca.
Avatar billede mrrius Nybegynder
07. oktober 2005 - 11:36 #7
-> Zone: du skriver: dog leverer agp ikke nok strøm...
Det lyder jo som om det kun er agp frafikkorts som bruger strøm. Jeg er godt klar over hvad du mener , men jeg vil bare lige precisere at pci-e x 16 grafikkorts bruger endu mere strøm. Hvis de 110w som nogle grafikkorts bruger , skulle hentes fra de tynde cobber baner på bundkortet , så vil cobberbanerne smelte. derfor bruger man , at tilslutte extra strøm dirrect fra strømforsyningen.
Avatar billede zoone Nybegynder
07. oktober 2005 - 11:42 #8
Om grafikkortet får strømmen fra molex stik direkte på kortet eller om det får det via bundkortet betyder ikke så meget, f.eks. vil et givet X800 Radeon kort bruge det samme, om det er AGP eller PCI-E.
Avatar billede zoone Nybegynder
07. oktober 2005 - 11:45 #9
Stuppe: Jeg har et GeCube X800 PRO 256MB AGP til salg, hvis du vil have noget der leverer en god ydelse, til færre penge. Det er klart at det ikke helt kan hamle op med det der 6800 Ultra du linker til, men det koster så også under det halve :) Og jeg har rigtig gode FPS i langt de fleste spil...
Avatar billede mrrius Nybegynder
07. oktober 2005 - 11:53 #10
sorry Zoone , jeg køber ikke den med at hive 110w ud igennem bundkortet...
Avatar billede zoone Nybegynder
07. oktober 2005 - 12:02 #11
Hvordan kan PCI-E kortene så ellers virke? Det er jo samme GPU osv, så behovet er alt andet lige ens. Og jeg har endnu ikke set et PCI-E kort der bruger Molex-løsningen, så strømmen kan vel kun komme fra bundkortet?
Avatar billede mrrius Nybegynder
13. oktober 2005 - 14:36 #12
pci-e kortene , har altså også molex stik. Det kan godt være at der er nogle pci-e grafikkort somikke bruger serlig meget strøm , som ikke har molex stik, men de mere strøm krævende har.
her er en link , så du kan se hvor meget strøm de forskellig grafikkorts bruger...
http://www.extreme.outervision.com/index.jsp
Som du kan se , så skelner de ikke imellem agp x 8 grafikkorts og pci-e x 16.
F.eks så kan du få geforce 6600gt både i agp og pci-e x16, men de har kun 1 , og det er geforce 6600gt (92 w)
Avatar billede zoone Nybegynder
13. oktober 2005 - 15:46 #13
Jeg ved ikke lige hvor du vil hen med det der, og det er da lidt en omsonst diskussion... Men den side du linker til, er til for at beregne strømforbrug ifht. PSU, så vidt jeg lige kan se.
Jeg har selv et X800XL PCI-E og det har ikke molex, så de 90W det trækker må vel komme fra bundkortet, det kan du vel ikke være uenig i?
Det faktum understøtter vel min teori at kan PCI-E levere mere strøm end AGP, eftersom mit XL kort der bruger 90W ikke har molex, men at mit gamle X800PRO har(87W). Dermed ikke sagt at nogle af de helt vilde kort ikke har molex ligesom AGP-kortene, for det ved jeg ikke noget om
Avatar billede uhrbrand Nybegynder
31. oktober 2005 - 10:20 #14
Jeg synes det ser ud til at X800 XL og X800 PRO er de bedste kort mht. pris/ydelse.

Men jeg er lidt bekymret for strømforbuget. Zoone skriver herover de bruger ca. 90W, hvilket jo er en del. Men det gør alle nye gfx-kort måske i dag?

Kunne godt tænke mig et kort der performede ok på følgende side og som ikke brugte vildt meget strøm:
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050705/vga-charts-pcie-07.html

Bruger gfx-kort væsentlig mindre strøm når man bare spiller 7-kabale eller sidder i notepad?

Findes der en side hvor strømforbruget på nye gfx-kort er målt?
Avatar billede mrrius Nybegynder
31. oktober 2005 - 11:03 #15
grunden til at jeg viser link til PSU udregner , er så vi kan se strømforbruget på div grafikkorts...
Så er det at jeg ikke helt forstår at mit radeon 9500pro har molex stik, som rent faktisk sider i vejen for de ram kølere jeg har klistret på fra zalman grafikkøler.
Avatar billede uhrbrand Nybegynder
31. oktober 2005 - 11:17 #16
ah sorry, havde ikke lige kigget ordentligt. Hvis man vælger dropdownen med video card står der hvor meget de forskellige kort bruger ved 100%.

Spørgsmålet er så hvor meget strøm de bruger når computeren ikke laver noget særligt.