Avatar billede morten_leth Nybegynder
05. oktober 2005 - 14:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opsætning af Linksys WRT54G router/AP.

Hey alle...

Jeg vil gerne have min router/AP til at forwarde DHCP requests så alle mine PC'er ink. den trådløse er på samme net.

Jeg ved det kan lade sig gøre at flashe en anden firmware til den, men hvilken firmware er bedst (og har denne funktionalitet) ...

og er er nogen der har prøvet dette før ?

Takker...
Avatar billede silvershadow Nybegynder
05. oktober 2005 - 15:05 #1
Spørg hmann, det ved han alt om.
Avatar billede kenp Novice
05. oktober 2005 - 22:39 #2
er det hele koblet til den samme router? eller har du endnu en på dit system?
Avatar billede morten_leth Nybegynder
06. oktober 2005 - 08:26 #3
Jeg har en Cisco SoHo 91 koblet til mit WAN, og så har jeg koblet min WRT54G til min cisco, så vil jeg gerne have så den eneste der er DHCP server...

Jeg har læst lidt om det på diverse sights, og det skulle kunne lade sig gøre, jeg synes bare ikke jeg har fundet nogen steder hvor der står præcis hvad det er jeg skal gøre for at det kan lade sig gøre.

(Info nok ???)

/Leth
Avatar billede kenp Novice
06. oktober 2005 - 08:29 #4
jeps :)

Hvis du kun vil have din cisco til at køre det hele så skal du gøre dette..

forbind din cisco til LAN porten på din linksys, deaktiver dhcp i den. nu er den så faktisk en trådløs swich.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
06. oktober 2005 - 16:26 #5
Det har intet med forwarding at gøre, om jeg må be, forwarding har kun npget at gøre med udefra kommende trafik.

Når din Linksys har DHCP slået til så er alt hvad den giver ip-adresser til, på samme net, ifølge det scoope du har sat op, eller som er sat default.
Avatar billede morten_leth Nybegynder
07. oktober 2005 - 08:11 #6
Kenp, det har jeg sgu ikke engang tænkt på man måske kunne gøre, det tror jeg, jeg vil gøre og finde ud af om det kan lade sig gøre...

Ville dette også virke på det trådløse LAN ?
Det vil tiden jo vise...

Jeg er godt klar over at når Linksys'en har slået DHCP til så er alt hvad der er sat til den på samme net... men det er jo lige nøjagtig det jeg vil undgå, jeg vil have ALT derhjemme til at være på samme net...

Måden JEG havde tænkt det skulle være gjort var ved at sætte et kabel fra min cisco til WAN i linksys'en, og den skal jo så selvfølgelig være sat op så den ikke giver nogen DHCP nogen steder men bare sørger for at sende DHCP requesten videre til min Cisco...

Men vil lige teste det Kenp skrev i teorien vil det i hvert fald virke på alt hvad der er sat til Linksys'en med kabel, men hvorvidt den gør det til det trådløse også det skal jeg ikke kunne svare på nu, men DET må komme an på en prøve.. ;)

/Leth
Avatar billede kenp Novice
07. oktober 2005 - 08:19 #7
ja det vil også virke på det trådløse lan.. men for god ordens skyld så skal du lige sikre dig at din linksys kommer til at køre på samme net som din cisco, da det vil være nememre at den ligger tæt på når du skal ind og ændre i routeren.
Avatar billede morten_leth Nybegynder
07. oktober 2005 - 08:21 #8
Den ligger en ip højere end min cisco så der er ikke noget der overhovedet... ;)
Avatar billede kenp Novice
07. oktober 2005 - 08:24 #9
;) det var jo så fint nok.. men det var jo ikke til at vide på forhånd :) Men jeg ved at det vil virke.. jeg gør det nemlig selv hjemme hos mig.