Avatar billede roomx Nybegynder
29. september 2005 - 11:29 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Problem med drivere til lydkort

Jeg er i gang med at installere drivere til mit nye soundcard, et terratec firewire kort.

Med XP kan ikke "se" kortet i 'lyde og lydenheder' i control panel.

Her er et printscreen:
http://tinyurl.com/aj782
Og når jeg går ind i regedit for at kikke kan jeg finde kortet som option i:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Multimedia\Sound Mapper

Jeg har forsøgt at gjøre en regclean, afinstallere, regclean igen, installere osv.
System: XP sp2 med alle opdateringer.

Er der nogen der har forslag til hvordan jeg kan få XP til at "se" kortet? Nogle regtweaks eller andet...?
Avatar billede screem_brille Novice
29. september 2005 - 11:55 #1
prøvet at skifte PCI slot ? (og hvad melder den af fejl når du ser egenskaber for kortet i enhedshåndtering ?
Avatar billede roomx Nybegynder
29. september 2005 - 11:55 #2
som sagt er det firewire og ikke PCI
Avatar billede roomx Nybegynder
29. september 2005 - 11:56 #3
Avatar billede roomx Nybegynder
29. september 2005 - 11:58 #4
Det er den som heter UF400 på bilde
Avatar billede roomx Nybegynder
29. september 2005 - 12:03 #5
Jeg er tilbage i aften, går på arbejde nu...
Avatar billede ejvindh Ekspert
29. september 2005 - 12:23 #6
Det kunne godt tyde på at det er defekt. Jeg har haft et lignende problem med et M-Audio FW400 kort. Jeg kunne godt installere det, men det dukkede aldrig op under lydenheder (selvom det var installeret som hos dig).

I mit tilfælde viste problemet sig at være, at FW enheder tilsyneladende ikke har så godt ved at blive Hot-plugged (connecte imens lydkort/computer er tændt), og lydkortet var derfor brændt af :-(
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. september 2005 - 13:58 #7
Fine screebshots - men hvad siger enhedshåndtering der er af fejl?
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. september 2005 - 14:00 #8
For iflg. dit screenshot bliver UF400e fint fundet - fejlen ligger i enheden cmi8738/C3DX PCI Audio Device....
Avatar billede ejvindh Ekspert
29. september 2005 - 14:20 #9
Stigers: Det er ikke en fejl på PCI-kortet. Den er bare deaktiveret. :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. september 2005 - 15:52 #10
Hmmm... tror jeg skal have mig en lur ;)
Avatar billede milter Ekspert
29. september 2005 - 18:30 #11
Prøv det her: Enhedshåndtering > Dobbeltklik "CMI8738..." > Generelt > Nederst på siden i "Brug af enheden" klikker du i rullefeltet og vælger "Brug denne enhed" > OK.
Avatar billede roomx Nybegynder
30. september 2005 - 00:00 #12
CMI8738 er deaktivert, det er det innebyggede soundcard i motherboardet. Har ingenting med det nye soundcard å gjøre:
UF400e (terratec Terratec Phase 24 FW
http://supporten.terratec.net/mo ... q=getit&lid=878
Avatar billede roomx Nybegynder
30. september 2005 - 00:02 #13
Avatar billede roomx Nybegynder
30. september 2005 - 00:14 #14
Re: "john_stigers - Fine screebshots - men hvad siger enhedshåndtering der er af fejl?"
Nei, ingen feil. Det er noget med soundmapper som går galt. Skal vi se:
http://img145.imageshack.us/img145/5631/nodrivemapper29fv.jpg
Avatar billede roomx Nybegynder
30. september 2005 - 00:26 #15
Problemet er at lydkortet ikke dukker op i sound mapper, d.v.s at terratecs mixer ikke genkænder driverne overhodet. Den er blank i playback og record...
Avatar billede milter Ekspert
30. september 2005 - 19:34 #16
Jeg kender ikke meget til FireWirelydenheder, men her er et par forslag til fejlsøgning:

Bruger du den medfølgende strømforsyning eller får den strøm gennem firewirestikket?

Er din 1394-forbindelse aktiveret? Du finder den formentlig i Kontrolpanel > Netværksforbindelser?
Avatar billede roomx Nybegynder
03. oktober 2005 - 00:47 #17
Jeg forsøkte installationen på en anden computer, virker fint nok. Jeg får forsøge mig igjen. 1394 forbindelsen var aktivert. Nu må jeg bare forsøge mig frem. Tror jeg tager alle PCI kort ud av computeren og ser hvor langt jeg kommer med at installere dem en efter en.
En mulig fejl tror jeg er at det ene kortet har 1394b & 1394a på samme PCI kort. 1394b fungerer som sagt dårlig med XP (selv om jeg har installert unbrain drivere).

Tror jeg afinstallerer multi-firewire kortet og setter ind separate firewire kort.
Så får vi se.
Avatar billede milter Ekspert
03. oktober 2005 - 01:35 #18
Tjenesten "Windows Audio" er vel ikke blevet stoppet?

Check sådan:    Start > Kør > I vinduet skriver du:  services.msc  > OK > rul ned, til du finder "Windows Audio" og dobbeltklik den > "Starttype" skal være "Automatic".

Hvis den er stoppet, skal du sætte den til "Automatic" > Anvend > OK > Genstart computeren.

Hvis den allerede står til "Automatic", kan du prøve at stoppe den, genstarte, aktivere, genstart.
Avatar billede roomx Nybegynder
04. oktober 2005 - 11:43 #19
Godt forslag. Den er startet men i regedit er det fejl.
http://img213.imageshack.us/img213/7756/nodrivemapper33zl.jpg

Kan man resette playback/record i regedit så den peger på den rigtige lydenhed?
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 12:22 #20
brug for mere hjælp ?
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 00:16 #21
brug for mere hjælp ?
Avatar billede ejvindh Ekspert
09. februar 2007 - 08:33 #22
Hvorfor lægger du et svar her, Screem_brille?
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 09:09 #23
det er faktisk også en fejl kan jeg se, har gået næsten 1200 åbne spg igennem (som jeg deltager i), og der har været et par smuttere, det her er vist en af dem.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. februar 2007 - 20:12 #24
Håber du stopper, for det er faktisk ret irriterende at få mails fra døde spørgsmål.