Avatar billede banielsen Nybegynder
27. september 2005 - 14:22 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Køb af plasma tv nu eller vente? (bedre fjernsyn som et halv år?)

Hej

Nu har jeg skrevet et par spørgsmål herinde omkring køb af et plasma tv, og endvidere fået nogen rigtig gode svar. Tak for det!

Lige som afslutning (håber jeg :-)) vil jeg høre hvad i herinde siger til om man skal købe et tv nu... eller skal man vente?

Jeg har hørt at der om et ½ års tid kommer en ny teknologi som bare skulle være rigtig god. Endvidere skulle dette betyde at de fjersyn som idag er HD-ready vil virke på det tidspunkt og også ville kunne køre det nye HD-signal... bare ikke optimalt...

Så alt i alt.. hvad er jeres mening.. skal man vente eller købe nu?

Takker herfra!
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2005 - 14:28 #1
Jeg tror at med alle moderne hifi/hardware artikler, kan det stort set altid betale sig at vente - problemet er nok bare, at ligemeget hvor meget man venter, kan man altid vente mere :)

Jeg har dog, som du selv siger, også hørt at plasma tv vil falde drastisk i pris over de næste år, større prisfald end normalt.

Men mit råd til dig vil nok være at gøre det klart for én selv, at du altid vil se dit nyerhvervede hardware falde i pris efter du har købt det - og sålænge man bare er afklaret omkring den dårlige investering det egentlig er, og altid vil være, at købe et nyt tv eller en pc for den sags skyld, så kan man godt gå ud og købe det med det samme.. :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. september 2005 - 14:37 #2
Hver 3-6 måned kommer der nye generationer af plasma teknologien, hurtiger, bedre farver, mere lys. Hvor længe vil du vente?

HD Ready har noget med opløsningen af skærmen at gøre. Der skal stadig en Set Top Box controller ved siden af.

Med mindre du vil have et TV der er størrer end 42" syntes jeg at du skal satse på at købe et LCD TV. Plasma leve tiden er kortere end LCD levetiden.
Avatar billede banielsen Nybegynder
27. september 2005 - 14:42 #3
Takker for svarene.. og ja.. man kan lige så godt vænner sig til at der hurtigt kommer noget bedre!.. ville bare høre om nogen vidste hvor revolutionerende det var.

James_t_dk --> mht. lcd har jeg valgt plasma, da opdateringshastigheden her er noget bedre. Men har også overvejet det som du siger mht. levetid... men kender du andre grunde til at jeg evt. skulle vælge en lcd istedet? :-)
Avatar billede lonepeter Novice
27. september 2005 - 15:09 #4
Efter min mening så er opdateringshastigheden ikke noget som jeg ville bekymre mig om på et tv hvis jeg skulle vælge mellem lcd og plasma...

Personligt synes jeg at plasma har et par kedelige sider,

Stort strømforbrug
Vanskeligt at transportere (om ikke alle så må i hvert fald nogle kun transporteres oprejst)
Kortere levetid end lcd
Generelt lavere opløsning end lcd (nok mest relevant ved brug til pc)
Avatar billede banielsen Nybegynder
27. september 2005 - 15:57 #5
problemet (for mig) er at hvis opdateringshatigheden er langsom, kan der hurtigt forekomme ghosting på skærmen - og især ved vis af sport (især fodboldkampe) og da det er det jeg primært ser (sammen med almene film) vil jeg gerne holde opdateringshastigheden på et minimum... men det er jo nok idividuelt:-)
Avatar billede lonepeter Novice
27. september 2005 - 15:59 #6
Ja, men har du oplevet ghosting problemet på nogle nyere skærme...?

Nu er sport ikke noget som jeg ser specielt meget af men jeg har aldrig oplevet det på mit lcd tv...
Avatar billede evildoctor Praktikant
27. september 2005 - 16:49 #7
.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. september 2005 - 21:23 #8
lonepeter>> Korrekt at ALLE plasma skal transporteres/opbevares stående oprejst, bliver de lagt ned kan der opstå uoprettelig skader. Opdaterings hastigheden på TV er mindre vigtig end på en computer.
Avatar billede larswandy Nybegynder
06. oktober 2005 - 09:50 #9
Den rigtige glæde af HD signal får du først når tv-signalet bliver digitalt. De gængse danske kanaler såsom TV2 og DR vil først fra 2009 begynde at sende digitale signaler. Mit personlige bud er at når vi når den tid så er HG-ready fjernsyn jo nok væsentligt billigere end i dag, så af den grund kunne man argumentere for ikke at købe HD fjersyn allerede i dag. Omvendt køber du HD-ready i dag og regner med en levetid på 6-7 år på fjersynet, så er ideen måske ikke dum. Men at betale for noget i dag som du ikke reelt får glæde af lige med det samme -..... tjaaa.

Og jeg tør slet ikke gætte på hvor lang tid der går før at der udelukkende sendes digitale signaler. Minimum 10 år er mit ydmyge bud
Avatar billede banielsen Nybegynder
18. oktober 2005 - 13:02 #10
tak for svarene. Smid svar så fordeler jeg point
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2005 - 15:26 #11
Tak :)
Avatar billede lonepeter Novice
19. oktober 2005 - 15:33 #12
Svar
Avatar billede lonepeter Novice
20. oktober 2005 - 13:20 #13
Tik tak
Avatar billede frewald Nybegynder
12. november 2005 - 16:08 #14
larswandy: Til info sender både DR og TV2 digitalt i dag (bl.a. via sattelit). Og HDTV kan modtages via sattelit siden 1. januar 2004.
Og næste år begynder HD-DVD'erne at komme frem, hvilket også gør HD-ready skærmene relevante.