Avatar billede larsande Nybegynder
26. september 2005 - 21:24 Der er 7 kommentarer

Pc vil ikke starte

Hej Min far har en Dell Computer (Dimension 200) med en Intel Pentium 4 Processor 1.6 GHZ. Den har i et stykke tid været meget ustabil da den typisk lukker ned efter ca. ½ time. Jeg har derfor haft mistanke til at den ikke køler godt nok.
Efter han har været inde og "kikke" i bios´en vil den slet ikke starte, jeg får følgende meddelelse når jeg starter den:
strike F1 to retry boot /F2 for setup Utility. Dvs jeg kan ikke engang starte XP op. Har også prøvet at sætte en XP installations CD i med samme svar.
Jeg ved som sagt ikke om det at jeg ikke kan starte den pt. skyldes forkert bios opsætning eller fordi der er andre problemer med pc´en. Jeg har været inde i bios, men jeg er ikke nogen haj kan der være nogle parameter der er sat forkert op?. Jeg lister dem jeg tror er de vigtigeste her:
Primary Drive 0: Unknown Device  (hmm er det rigtigt?)
Primary Drive 1: OFF
Secondary Drive 0; Unknown Device
Secondray Drive 1: OFF
Boot Sequence:
1. CD-Rom device (not installed) (hmmm er det rigtigt ?)
2. Diskette Drive
3. Hard disk drive (not installed)
System Memory: 512 MB RDRam
AGP Aperture 128 MB
CPU Information
CPU Speed:  Compatible
Bus Speed 100 MHZ
Processor  ID F12
Clock Speed 1.60 GHz
Cache Size 256 KB
Auto Power On:  Disabled
Remote Wake Up: Off
AC Power Off
Fast Boot On
Suspend Mode    S3

Alle gode forslag er velkomne.
Avatar billede kop Nybegynder
26. september 2005 - 21:27 #1
prøv at resette bios typisk gøres det på en rød knap på bundkortet
på nogle skal man flytte en jumper (rød
Avatar billede larsande Nybegynder
26. september 2005 - 22:20 #2
Jeg har nu fået en smule liv i computeren. Jeg har åbnet kabinettet så der kommer lidt luft ind og fået en smule mere liv i PC´en. Nu forsøger den at starte XP, det virker som om den køre en smule og så står den og hænger lang tid og så køre den en smule. Hvis jeg slukker den og starter igen når den ikke engang til setup billedet hvor jeg kan trykke F2 for at komme ind i bios´en Kan det være fordi den bliver for varm og så drosler den ned og bare og står og hænger??
Blæseren ser ud til at den køre, så det burde ikke have noget med den at gøre.
Avatar billede kenp Novice
26. september 2005 - 22:38 #3
når den kalder både dit cd-rom og din harddisk som unknown device så vil jeg næsten gætte på at det måske er ide controlleren som er stået af.. prøv at kontrolelre at kabler sidder helt rigtigt evt skift dem.

har du renset den for støv?
Avatar billede larsande Nybegynder
28. september 2005 - 19:46 #4
Ja den er renset for støv. Både blæser og køler er støvsuget forsigtigt med plastikmundstykke på.
Når computeren har været slukket et stykke tid så kan jeg godt åbne den selv om den er langsom om at starte. Når den er startet ser det umiddelbart ud som om jeg kører uden problemer. Jeg har forsøgt at køre programmet: CPU Stability Test 5.0 og efter ca. 10-12 minutter lukker computeren ned med blå skærm hvor der står Der er opstået en fejl i Windows........., herefter kan jeg ikke åbne computeren igen et stykke tid.
Er der nogen som har et bud på om der er noget jeg kan gøre, garantien på computeren er udløbet så det bliver hundedyrt hvis jeg skal slæbe den hen til forhandleren og får den repareret.
Men bliver jo umiddelbart fristet til at tro at CPU´en har problemer med at komme af med varmen, men jeg har åbnet kabinettet og blæseren kører. Desuden har jeg jo også bemærket som nævnt af kenp at der står unknown Device ud fra Primary Drive, kan det være en ide controller???
Avatar billede kenp Novice
28. september 2005 - 20:00 #5
ja det kan være den primær ide controller er stået af...
Avatar billede larsande Nybegynder
29. september 2005 - 09:19 #6
kan man udskifte den?
Avatar billede kenp Novice
29. september 2005 - 09:54 #7
Kun ved at udskifte bundkort...