Avatar billede alexander_j Nybegynder
20. september 2005 - 07:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Isolere musikken på et musikstykke!

Hej jeg kunne godt tænke mig at issolere musikken på et musikstykke, altså således at vokalen tages væk fra sangen.

Er der nogen der ved hvad man skal bruge og hvordan man gør?

Jeg så i en anden tråd at der var en der foreslog CoolEdit, men ingen forklaring om hvordan!

En anden foreslog et plugin til winamp, men blev kommenteret at det langt fra virkede tilfredstillende, så ...

En vejledning til hvordan man tager vokalen fra med CoolEdit ville være fin eller et alternativ :-D
Avatar billede alexander_j Nybegynder
20. september 2005 - 07:53 #1
Ved forøvrigt godt at det aldrig bliver 100% godt, da vokal og musik er mixet på samme spor - men lidt godt er helt ok til formålet.

Synes at have hørt nogen snakke om at vokalen arbejder inden for et bestemt frekvensområde og at det er dette frekvensområde der skal pilles fra - spørgsmålet er selvfølgelig bare hvordan?
Avatar billede jenst Nybegynder
20. september 2005 - 12:07 #2
Du kan i coolEdit eller Adobe Audition, sætte et meget stejl filter ind som skærer et frekvensbånd HELT væk. Det er vel det bedste du kan gøre, slev om det sikkert bliver noget skidt. Der er jo formentlig også en masse musik i det frekvensbånd du skærer væk.
Du skal have fat i de Equalisere filtre der ligger et eller andet sted i menuen. Jeg kan desværre ikke huske hvor. Men jeg vil da gerne vende tilbage når jeg har checket det.
Avatar billede jenst Nybegynder
20. september 2005 - 12:19 #3
Vælg menuen Effects - Filters - FFT Filter.

Her kan du selv definere hvad der skal med og hvad der ikke skal. Ang. hvilke frekvenser det drejer sig om i dit tilfælde, er du nok nødt til at prøve dig frem.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
20. september 2005 - 15:32 #4
Hmm det blev mere dårligt end godt - kun bas og lidt highhat(staves det sådan?) - er der andre muligheder eller er det bare umuligt?

Måske nogle kunne byde ind med hvilket frekvensområde jeg skal pille fra - måske der er foskel på piger, drenge, mænd og damer!
Avatar billede jenst Nybegynder
20. september 2005 - 16:09 #5
Mit bud er at det er umuligt.
Men hvis du vil kan du jo nøjes med at sænke niveauet, på de frekvenser der indeholder sang.
Du kan, hvis du vil, åbne menuen Analyze - Show frequency analysis (husk at markere al lyden først). Her kan du nu, efter at have trykket på SCAN, se hvor meget de enkelte frekvenser er repræsenteret i musikken. Og udfra det måske "se" hvor sangen ligger.

Men igen....det er umuligt at gøre bare nogenlunde godt.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
20. september 2005 - 19:34 #6
Ok tak for forsøget - kom med et svar og modtag min velfortjente hyldest :-D
Avatar billede jenst Nybegynder
20. september 2005 - 22:01 #7
Jeg bukker og takker
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
20. september 2005 - 22:06 #8
Jeg kunne forstille mig at du er ved at lege lidt med noget bastartmix.

De promotion CD´er jeg plejer at få indeholder for det meste forskellige versioner af samme track, eks. Frk eskobar med LOC indeholde 2 Versioner af nummeret, samt en acapella og et indstrumental nummer.

det er disse 2 nr man bruger til bastartpop mix´es

Du kan være heldig at finde accapela og instrumental nummer i din locale plade pucher. men det er sjællent at disse track er ude i åben handel da målgruppen for det meste er DJ´s og musikproducenter

MC
Avatar billede alexander_j Nybegynder
21. september 2005 - 07:32 #9
Faktisk er det en slags karooki/singalong ting jeg er i gang med at lave - og derfor ville jeg gerne have vokalen ned på et minimum - men det er åbenbart ikke umiddelbart muligt (hvis man altså vil kunne høre andet end bas og highhat).
Tak for kommentaren lucifer.
Jeg bliver nok nød til at genkomponere musikstykket (hvis jeg kan finde ud af det :-P )