Avatar billede martin_shearer Nybegynder
18. september 2005 - 13:46 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

CPU/KØLER piver.

Hey

Jeg er ved at være godt træt af min computer, den har en eller anden lille irrerterende piv lyd :D

Jeg tror jeg har fundet frem til at dem kommer fra min CPU eller min CPU køler.Hey

Jeg er ved at være godt træt af min computer, den har en eller anden lille irriterende piv lyd :D

Jeg tror jeg har fundet frem til at dem kommer fra min CPU eller min CPU køler.

Nogen der kender til lign. problem eller ved noget om hvordan man kan finde ud af hvilken en af dem der er og hvordan det evt fixes ?

Avatar billede martin_shearer Nybegynder
18. september 2005 - 13:51 #1
Ups. det var vidst lige rodet skrevet :D
Avatar billede stalin Nybegynder
18. september 2005 - 13:52 #2
Stammer du ...? ;0)  nu er sådan nogle computer blæsere sjældent af høj kvalitet. Dvs. der er ingen kuglelejre osv. Måske kan du skille den ad, og give den en "lille!!!!!!!" bitte smule fedt på den aksel den holder "viften".

Ellers vil jeg sige ...Køb en ny! ikke et nyt CPU-kølesystem ...blot en ny blæser!
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
18. september 2005 - 13:54 #3
ok, kan du anbefale en ?

har en:
CPU Type - AMD Athlon XP, 2166 MHz (13 x 167) 2700+ (med en alm. box køler, det var med ved køb)
Avatar billede stalin Nybegynder
18. september 2005 - 13:58 #4
hmm. det bedste tror er blot at gå ned til det lokale PC-lager og besrive dit problem.. F.eks. i Århus ved Dansk PC suplies... har de en kasse med brugte kølere som man kan købe for ingen penge.... prøv at se om der ikke findes sådan noget i dit område... det skal bare være samme størrelse og Volt
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
18. september 2005 - 15:08 #5
Tjaa, har skiftet køler og den virker ikke, den piver stadig, det er som om det kommer når den skal "læse" fra/via cpu'en når jeg i et kort skeund, ruller op eller ned på min scrool kanp på musen, så sigen den ingen ting. Så er alt som det skal være :S
Avatar billede mrrius Nybegynder
19. september 2005 - 14:28 #6
nåå, lyden kommer måske fra højtalerne?
Hvis det er en blæser som larmer ( de plejer ikke at pive , men larme), kan du finde ud af det ved forsigtigt af bremse blæseren , ved at trykke blidt på midten af rotoren med en finger i højest 1 sek.
( pass på , det gør meget nass at få fingeren i klæme der, og du skal helst ikke stoppe blæseren helt.) Hvis pibelyden ændrede sig eller forsvandt , så må det være der det piver. Det kunne vel tænkes at det er noget andet der piber , f.eks cd-rom drev, harddisk, blæser på grafikkort, bundkortets chipser blæser, strømforsyningens blæser ( der skal du ikke stikker din finger ind).

Hvis du vil have en kvalitets køler , så skal du ikke bruge de køler der følger med boxed cpu'er. så skal du tænke på en køler i stil med:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118432 350 kr ca
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109823 350 kr ca
Avatar billede mrrius Nybegynder
19. september 2005 - 14:30 #7
nåå , nu ved jeg det , det er musen som piver...
eller var dette et MISlykket svar?
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
19. september 2005 - 16:28 #8
Hey

Jeg tror også lyden kommer fra noget med musen. den kommer dog ikkw fra selve musen :D

Lyden kommer med garanti fra kabinettet er næsten sikker på at det er når den skal læse noget fra cpuen. ellers ved jeg ikke hvad det kan være,. Jeg er dog ved at være godt træt af det. så alle forslag modtages :S
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
30. september 2005 - 20:41 #9
Andre der har nogle forslag til hvad det kan være ?

Jeg kan høre at cpu'en den piver konstant/når den skal arbejde, scrooler jeg fx med musen eller åbner photoshop og lave noget i programmet, hvor jeg bruger musen. fx en firkandt, så stopper den med at pive, så snart jeg trykker ¨på musen og trække min firkandt ud, så snart jeg har lavet den firkandt og slipper musseknappen så begynder den at pive igen :(

hvad kan det være ?
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. oktober 2005 - 09:56 #10
din mus , vil helt bruge irq12.
det kan være at du har mus og lydkort , evt netkort i samme irq...??
Avatar billede stalin Nybegynder
19. oktober 2005 - 09:39 #11
jeg havde faktisk samme problem, med at når jeg arbejde med musen så kom der larm fra kabinettet... det er holdt op nu og kan desværre ikke huske hvad jeg gjorde..hvis jeg gjrode noget. MEN til martins forsvar, er det altså muligt... mrrius's forslag er helt sikkert værd at tjekke ud. I mit tilfælde kom lyden dog ikke fra højtalerne men snarere fra PSU'en. Men det er svært at sige for min PC larmer i forvejen som en jetjæger. ... tror(!!) computere skal bruge noget extra power når man scoller for vildt, og at der måske har siddet et eller andet med raslepotentiale i PSU'en.... men det er væk nu...
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
19. oktober 2005 - 13:18 #12
Ok, men kan i så ikke fortælle, hvordan jeg tjekker om de køre via samme IRQ, det har jeg ikke rigtigt forstan på.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
21. oktober 2005 - 23:00 #13
nogen der kan sige hvor jeg tjekker det ?
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
23. oktober 2005 - 13:52 #14
Hallo er der nogen hjemme :D
Avatar billede mrrius Nybegynder
31. oktober 2005 - 11:08 #15
du højre klikker på denne computer , går ind i enheds håntering. sorterer efter irq.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
31. oktober 2005 - 14:46 #16
hej, her har jeg kun en Nvidia Network controller og en standart usb controller der begge køre på 21 gør det noget ?