Avatar billede traeger Nybegynder
16. september 2005 - 17:31 Der er 3 kommentarer

Kan min harddisk reddes?

Jeg har et stort problem.
Jeg har været så dum at jeg har kommet til, ved et uheld, at stikke strømstikket fra min bærbar over i min eksterne harddisk - og nu vil min harddisk ikke starte. Er der nogen der har erfaring med lignende tilfælde?
Der er mange rimeligt vigtige ting på harddisken, så ville om ikke andet gerne have reddet mine data... kan det lade sig gøre?

Min harddisk er en Maxtor 120 GB one touch
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
16. september 2005 - 17:36 #1
Det lyder som om det er en IDE-harddisk. Kan du pille den ud og tilslutte den direkte til computeren via af et ide-kabel. Det kunne jo være du var så heldig, at det kun er en sikring, eller kredsløbet til omformning USB->IDE.

Alternativt hedder det: www.ibas.dk, men det koster alvorlige penge
Avatar billede damkel Nybegynder
16. september 2005 - 23:50 #2
Som halvamatoer nævner, kan det være, at du er så heldig, at det er kun er elektronikken der er ødelagt i den eksterne harddisk og ikke selve harddisken.
Hvis du kun har en bærbar, er det nok svært at få harddisken sat direkte på med et ide-kabel, men du kunne jo købe et tomt kabinet til en ekstern harddisk og flytte selve harddisken over i det nye kabinet.
Hvis dette ikke virker, så kan du jo være temmelig sikker på, at diske er færdig og dermed dine data tabt...
Så har du jo kabinettet og skal "bare" købe en ny disk...

Hvis du får kontakt med disken, men der stadig syntes at være problemer, så gå på maxtors hjemmeside - de har garanteret software til at finde fejl på deres diske, det har næsten alle fabrikater...
Avatar billede redhat9user Nybegynder
18. september 2005 - 10:05 #3
Skulle det være gået så galt at også elektronikken på selve disken er smadret, så kan du, med lidt snilde, købe en disk magen til og "operere" elektronikken fra den nye disk over på den gamle.