Avatar billede tlyngej Nybegynder
14. september 2005 - 00:13 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

custom Windows install

Da jeg gennemførte en installation af LFS (LinuxFromScratch.org) lærte jeg utroligt meget om hvordan en Linux-box egentlig fungere, og hvordan den er bygget op.

Og nu skal jeg så prøve at stille spørgsmålet, uden at lyde som en der kun er ude på at lyde smart...
Er der nogen der har leget med tanken om at gøre noget ligende med en Windows? Bygge den op fra grunden, eller lave en anden form for installation end den man normalt bruger? Jeg forstiller mig noget i retning af at man laver en mappe-struktur, kopiere nogle grundlæggende filer som windows har behov for, installer explore eller en anden fil-manager, og så ellers begynder at hælde software ind på den.

Jeg har forsøgt mig lidt med at køre den første del af installation til Windows XP, for kun at få de basale filer ind i systemet, og herefter køre et Live-system (Knoppix, Windows PE), for at se om jeg kunne få den Windows til at tro at den var færdig-installeret, og får den til at starte op derfra, men uden held.

Hvis i ikke har erfaring eller forslag til noget af dette kunne det også være meget rart og høre om, hvad i synes om dette projekt.

Hilsen
Den Videnbegærlige ;-) (Tommy)
Avatar billede strych9 Praktikant
14. september 2005 - 00:44 #1
Det bliver svært at lave en "LFS" med Windows. En åbenlys ting er at du ikke har source koden, men et lige så vigtigt aspekt: Windows er ikke et modulært styresystem.

Du finder en glimrende gennemgang af de dybere aspekter af Windows i denne her bog:
http://www.microsoft.com/MSPress/books/4354.asp

Der er bla. et kapitel om hvad der sker fra poweron til gui på en Windows kasse, og der er jo nærmest fundamentalt for at lave en Windows-from-scratch. =)

Du kommer til at have brug for DUPS:
http://www.installsite.org/pages/en/tt_app.htm

Og dll help database vil også være nyttig:
http://support.microsoft.com/dllhelp/
Avatar billede strych9 Praktikant
14. september 2005 - 00:51 #2
Forresten glemte jeg en åbenlys ting: UPX
Den kan komprimere exe og dll filer, sommetider med 70%, uden performance tab. En god ting hvis du vil spare plads på et boot medie.
http://upx.sourceforge.net/

Vær opmærksom på at visse skod antivirus programmer (ingen nævnt, ingen glemt) tror at alt hvad der er UPX pakket er en virus.
Avatar billede tlyngej Nybegynder
14. september 2005 - 08:14 #3
Takker. Jeg ser om der er noget jeg kan bruge.

Jeg var godt med på at jeg ikke skulle regne med at compile min egen kerne ;-), men tanken var jo også at "føde" den med et grundsystem, uden syvkabale, pausefisk, og andet gejl man aldrig bruger.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2005 - 10:38 #4
nLite er et program til at lave egen boot system af windows
http://www.nliteos.com/
Avatar billede tlyngej Nybegynder
17. september 2005 - 12:16 #5
Det ser lækkert ud...
Der var nok noget der kunne bruges.

Jeg har endvidere fundet ud af at Windows er temmelig følsom med den systemfiler. Der kan ikke udlades meget fra den default installation, før den begynder at skabe sig.

Til gengøld har jeg fundet ud af hvordan man helt kan undlade at starte Explore op, når systemet starter op. Forsker lidt i hvilken brugerflade der kunne være et alternativ. Eller om man evt. skulle prøve at lave et interface selv.
Avatar billede tlyngej Nybegynder
17. september 2005 - 16:44 #6
For pokker da....

NLite kan strippe en Windows-maskine ned, til et absolut minimum. Lækkert at se en windows-maskine, uden alt det gejl, der normalt følger med. Har kombineret det med Cygwin, og er ved at få en KDE op og og køre på den. Ved ikke hvordan den har det med performance, men det må tiden jo vise ;-)
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2005 - 21:02 #7
hej en ting der i den for bindelse er startup-sequens i Windows
det er svært at tyde, men kan lade sig gøre
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;Q115486
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2005 - 21:07 #8
det lyder da forresten spændene.
Avatar billede tlyngej Nybegynder
17. september 2005 - 23:00 #9
Windows brokker sig ad H til.
Hvis jeg "af-nørder" teksten, siger den noget i retning af, at den snart begår selvmor, hvis den ikke ser en installations-skive straks. Og når man har trykket annuller de første 30 gange, kan man godt blive lidt træt af det.

KDE køre lidt sløjt, og kunne godt trænge til at blive tunet lidt. Især opstartsfasen. Men det køre stabilt nok. Jeg har ikke oplevet nedbrug, mens jeg har brugt systemet. Jeg har installeret Firefox (erstatter Internet Explore), I-Tunes (Erstatter Media Player), og MS Office (Bare for at se om den kunne når nu den sikkert mangler en masse komponenter). Og det køre alt sammen fint.

Jeg har installeret GCC, og vil nå prøve at compile forskellige programmer (primært linux-apps), for at se om de er kompatible med mit system. Hvis der er nogen der har forslag til programmer jeg burde afprøve, så fyr endelig løs.
Avatar billede tlyngej Nybegynder
17. september 2005 - 23:03 #10
...retning af, at den snart begår selvmor, hvis...
...sælmor....
...selvmord...
What ever ;-)
Klokken er også mange efterhånden.
Avatar billede tlyngej Nybegynder
25. januar 2006 - 08:41 #11
svar