Avatar billede madsca Nybegynder
13. september 2005 - 21:37 Der er 9 kommentarer

Start af firma - hvilket slags?

Hej

Tænker på at starte et internet-firma hvor jeg kan tjene penge. Problemet er bare, at jeg ikke rigtig ved hvad det skal være for en slags, er meget inde i spillenes verden, så har tænkt på at starte et webshop med retrospil og helt nye spil, men det virker lidt for omfattende. Ellers er jeg god til at lave lidt grafik, men ved ikke om der er behov for flere grafik firmaere.

Kan I hjælpe mig med at finde ud af hvilken slags firma jeg kan starte - meget gerne inden for spil og grafik.
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. september 2005 - 21:55 #1
Det er desværre ikke så nemt at starte firma idag, og har man ikke iværksætterånden, kan tåle at leve af ris og vand det første år, så skal man slet ikke gå i krig.

Der er altid plads til nye firmaer ligemeget hvor fyldt markedet er, det eneste det kræver er bare at du er bedre end de andre, og har nogle konkurrencemæssige fordele.

Først og fremmest vil jeg analysere det markedet du vil ind på, derefter finde ud af hvad det vil koste at få importeret de spil du vil sælge, om du skal direkte hos leverandører eller om der er nogle større grosister i DK der kan levere disse retro spil. Derefter kan du begynde at regne lidt på hvor mange spil du skal sælge for det kan køre rundt.

Hvis du ikke har styr på regnskab skal du også afsætte en del penge til en revisor/bogholder.

Når alt dette er på plads så laver du en god foretningsplan, finder ud af hvor meget du skal låne af penge, og herefter beslutter du dig for om det skal være en investor eller et banklån der skal tages.

Og så skal firmaet startes op her skal der vælges om det er et enkeltmandsselskab ( personlig hæftelse ) eller om du vil starte et APS og skyde de 125.000 i og sikre dig begrænset hæftelse. Her er det nok smart lige at få en revisor og advokat med ind over hvis du er helt grøn. Alt efter hvor stort et selskab du starter op.

Hvis du bare er en knægt der vil lave lidt grafik og sælge lidt spil du køber ved leverandøren når ordren er i hus, så bør du nok overveje en anden branche, da der er hård konkurrence her.

Men start med at gå ind på www.startguiden.dk www.startfirma.dk www.100svar.dk og ikke mindst www.amino.dk
Avatar billede nc Nybegynder
13. september 2005 - 23:23 #2
Efter hvad jeg har lært på hhx og andet, mener jeg da at det er en god ide at vide hvad det er man vil med sit firma. Ofte noget med at man opfatter et marked som have en mangel, hvorfor der bør være muligheder for salg ved at have virksomhed i det pågældende fag, så jeg ser det lidt som et problem du ikke helt ved hvad du vil med det firma som du gerne vil starte. Så først skal du nok specifisere hvad det er du gerne vil med firmaet...
Avatar billede japping Nybegynder
14. september 2005 - 11:56 #3
Ud fra det du skriver har jeg på fornemmelsen at du ikke rigtiv ved, hvad et evt. firma skal lave. Du vil bare gerne starte et firma ...

Mange kommer med råd som virksomhedspaln, Aps, revisor, kapital, forsikringer, papirarbejde osv. Jeg har en lidt anden indgangsvinkel til tingene, som jeg gerne vil dele ud af.

Hver gang du får en idé som du selv tror på, kan du meget let afgøre om der er penge i idéen. Du skal simpelthen skrive alle dine indtægter og udgifter ned, trække de 2 tal fra hinanden og du har overskudet. Men husk at du herefter skal betale 25% moms, 9% AM bidrag og skat. Hvis det er et fritidsfirme du arbejder med (dvs. du har et almindeligt job ved siden af) kan du regne med at imellem 20% og 25% af dit overskud kan trækkes ud til forbrug.

Men lad ovenstående økonomiske oversig og få en erfaren til at kontrollere det. Hvis du har brug for det, vil jeg gerne gennemgår det økonomiske oplæg gratis.

Som udgangspunkt kan jeg anbefale dig at starte firma op som fritidsbeskæftigelse, for at se om det kan bære. Regnskab er nemt at lave efter man er kommet igennem det første år, men det kræver nogle timer med lommeregneren.

Men tro på dig selv, andre gør det ikke.
Avatar billede triple-x Nybegynder
14. september 2005 - 12:00 #4
nu er det jo ikke bare sådan lige at skrive alle sine udgifter og indtægter op. Som regel vil der være mange skjulte omkostninger der først dukker op løbende, indtægten vil være utrolig svær at sætte før man ved hvor stort et marked der er for produktet, hvor stort et markedsføringsbudget etc.

Men ja det er en god ide at danne sig et overblik over hvilke omkostninger og indtægterm man forventer at få, Men du skal ikke regne med det holder 100% stik.
Avatar billede japping Nybegynder
14. september 2005 - 23:23 #5
Jeg anbefaler netop at lade en erfaren gennemgå det økonomiske oplæg. Har man praktisk erfaring og prøvet disse ting før, kan man ramme inden for +/-10%. Denne usikkerhedsfaktor lægger man oven i budgettet. Ydermere skal man hele tiden have fokus på projekt/økonomi forholdet og vurdere om det er realistisk at komme i mål.

Jeg har selv brugt denne model flere gange og har ikke mistet noget endnu. Det er en model til den forsigtige iværksætter, som stille og roligt bygger et overskud op til de lidt større projekter. En idé kan være at MADSCA begynder at tjene lidt penge på hans evner inden for grafik. Måske der er mulighed for at tjene de første kr. 30-50.000,- uden nogen form for investering. Måske det kun kræver en PC'er og nogle timer. Disse penge kan så investeres i lidt større projekter osv.

Man hører om flere der sigter efter projekter i på flere hundred tusinde kroner. Men man skal lige kunne kravle inden man kan gå.
Avatar billede madsca Nybegynder
18. september 2005 - 15:48 #6
Tror jeg bare vil starte en "lille" webshop hvor jeg handler med nye, brugte og gamle spil. Tror jeg venter med at blive momsregistret til jeg ser hvordan forretningen udvikler sig, regner overhovedet ikke med at tjene over 50.000 kr i løbet af det første år.

Men hvordan betaler jeg skat af de spil jeg sælger, for det skal jeg jo, ik?
Avatar billede triple-x Nybegynder
18. september 2005 - 16:25 #7
det kan godt være en fordel at blive momsregget selvom du ikke omsætter for 50.000 hvis du også vil forhandle nye spil. Grunden til dette er at mange leverandører kræver at man er momsregget før de gider handle med dig. ( hvis du køber en del af gangen )

Du betaler skat på din selvangivelse når året er omme.
Avatar billede madsca Nybegynder
18. september 2005 - 17:17 #8
I stedet for at gå til leverandørene, kunne jeg jo vælge og importere spil fra udenlandske sider. ( europæiske versioner, selvfølgelig)
Avatar billede coolstar Nybegynder
05. januar 2006 - 23:25 #9
Selve ideen i at være iværksætter og have firma er at man har en ide,produktm en ydelse etc. som gør at man dækker kundens ønsker og behov. det er ikke nemt at starte en virksomhed op.

Jeg vil anbefale dig at vente lidt når du ikke endnu har en ide. En virksomheds ide er det vigtigste, da ide er virksomhedens leve grundlag. Altså leve berettigelse. Uden ide og viden om hvilken vej du vil gå vil det ende galt.

Som man siger "kender du ikke vejen, så er ingen vej den rigtige"

Du er nødt til at vide målrettet hvad du vil og hvilke behov og ønsker du vil dække hos kunden. Tag at find ud af det og lad os tage snakken igen :)