Avatar billede krukken Juniormester
10. september 2005 - 12:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af postfix med mysql.

Hej,

Når jeg forsøger at køre commandoen:
make makefiles CCARGS="-DHAS_MYSQL -I/usr/local/include AUXLIBS=-L/usr/local/lib/mysql -lmysqlclient -lz -lm -L/usr/lib -lsasl -DUSE_SASL_AUTH -I/usr/local/include/sasl -DHAS_SSL -I/usr/local/include/openssl" AUXLIBS="-L/usr/local/lib -R/usr/local/lib -lsasl2 -lssl -lcrypto"

får jeg en fejl hvad der står:
gcc: AUXLIBS=-L/usr/local/lib/mysql/: No such file or directory

Hvordan filer jeg ud af hvilket bibliotek der istedet for skal referes til?
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. september 2005 - 12:46 #1
Er der nogen speciel grund til at du ikke bruger ports som man normalt bruger når man instalerer fra source under freebsd?

update ports med cvsup

cd /usr/ports/mail/postfix
make install
vælg mysql
Avatar billede krukken Juniormester
10. september 2005 - 12:49 #2
hvordan er det lige man opdater eports med cvsup - skal der så ikke være installereet noget?
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. september 2005 - 13:05 #3
Her er nogen links som jeg mener er ret vigtige at have læst

cvsup
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/cvsup.html
ports (installation fra source
www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ports-using.html

sysinstall (installation fra binary..og meget andet)
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/using-sysinstall.html

(opdatering af hele systemet+kernel, ikke programmer)
www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/ books/handbook/makeworld.html

når jeg instalerer en ny freebsd vælger jeg altid at instalere cvsup-withot-gui fra sysinstall som binær pakke. det kan også gøres post install
/stand/sysinstall
configure -> Install Packages -> net -> cvsup-without-gui. Hvis jeg husker rigtigt.

derefter finder jeg ports-supfile
kan ikke helt huske hvor den bliver smidt men det er muligvis /usr/share/cvsup
cp /usr/share/cvs/ports-supfile /root/
edit den og sæt den til *default host=cvsup.dk.FreeBSD.org

så opdaterer du ports med cvsup -g -L 2 ports-supfile

senere kan du update de instalerede programmer engang imellem med portupgrade
men den skal du passe på med da den også kan gøre skade hvis den ikke bruges ordenligt.

Her er en guide til freebsd + postfix
http://www.freebsddiary.org/postfix.php den er fra 2002 så nogen ting kan have ændret sig.

du kan iøvrigt finde næsten alt du har brug for at vide om freebsd her
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/index.html
så hver gang du skal gøre et eller andet nyt så check der først for at se den rigtigte måde at gøre det på.
Avatar billede krukken Juniormester
10. september 2005 - 13:12 #4
okay - tak for hjælpen. Gider du at ligge et svar?
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. september 2005 - 13:13 #5
ok

hvis du på et tidspunkt får lyst til at bevæge dig ud at builde world/kernel for at være sikker på at dit system er uptodate og ikke har nogen sikkerheds huller så vil jeg anbefale dig at køre security branch da den kune ændrer sig ved sikkerhedsfejl.

i en cvsup fil for freebsd source skal tagget så f.eks være
RELENG_4 for stable og RELENG_4_11 hvis det skal være security for freebsd 4.x og igen henholdsvis RELENG_5 & RELENG_5_4 for 5.x men det hele er forklaret i makeworld.html
Avatar billede krukken Juniormester
10. september 2005 - 13:16 #6
jeg har selv fundet følgende postfix installationsmanual:http://postfix.or.id/docs/postfix-tls-sasl.html.

Den du har angivet er ikke med mysql:-)
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. september 2005 - 13:22 #7
nej det er så rigtigt men går ud fra at man bare vælger mysql under instalationen i menuen.
Avatar billede krukken Juniormester
10. september 2005 - 13:36 #8
okay - og det er det eneste man skal gøre for at mysql er understøttet?
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. september 2005 - 13:51 #9
det er mit bud men der skal sikkert noget konfiguration til bagefter.
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. september 2005 - 13:55 #10
her er lidt du måske kan bruge.. er godt nok også om imap http://files.printf.dk/guides/postfixmysql.htm