Avatar billede sup3rbuck Nybegynder
09. september 2005 - 11:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Cooler Master Hyper 48 KHC-L91-U1

min nye køler.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118432

Den er rigtig lækker, MEN mit motherboard har kun 3 pins og køleren bruger 4 pins, hvis den får 4 pins, vil den bios styre hastigheden på køleren fra 1400 omdr. til 3500 omdr. hvis man montere den til 3 pins, hvilket man godt må og kan så kører køleren med 1400 omdr. og det er alt for lidt til mig.
Mit spørgsmål lyder, kan jeg gøre noget for at få den til eventuelt at kører med MAX omdr. istedet for MIN ?. eventuelt lode eller måle mig frem til det??
Bare et eller andet
Takker
Avatar billede mrrius Nybegynder
15. september 2005 - 14:11 #1
You could also connect the PWM 4-pin connector to the general 3-pin mainboard. If your mainboard supports PWM 4-pin connector, Hyper 48 will control the fan speed through PWM function of the mainboard; if your mainboard supports general 3-pin connector, the Hyper 48 will run the lowest fan speed..

når du tilslutter blæseren på bundkortet ( 3 pin):
Den gule ledning ( plejer at være gul) er omdrejnings tæller.
de to andre må så være til 5 vilt og jord. så vil jeg mene at den der ikke bliver brugt , må være til 12v. Så vil jeg lave en ledning som henter 12 volt fra en af stikkene på strømforsyningen , og en ledning ( den gule ) til bundkortets 3 pin , der hvor den normal vil være. En anden løsning kunne også være at købe en fan speed controler , og lad den klare det med 12 volt og 5 volt

Dette kan være hjælper
Hvis det er et 4pin stik, hvor den har fire ledninger og 4 pinne, skal du tilslutte den til et 4 pin molex stik fra PSU'en (størmforsyningen). (samme slags stik som går til harddisk og cd-drev mm.)
Avatar billede mrrius Nybegynder
15. september 2005 - 14:12 #2
Avatar billede mrrius Nybegynder
15. september 2005 - 14:13 #3
Avatar billede sup3rbuck Nybegynder
19. september 2005 - 22:28 #4
hej mrrius..

tak for svaret, ligger lige vandret for tiden, men skal kigge på dit forslag lige så snart jeg for tid.
Det med stikkene kan jeg ikke lige overskue, der er for mange mærkelige på dine links. :)

Men stikket på den "nye" blæser, ligner (så vidt jeg lige husker, uden at åbne kabinettet) det som osse går i diskette drevet (hvis man har sådan et).

Men vil når jeg for tid, tage fat i polsøgeren osv. og kigge på det første du snakkede om.
Avatar billede mrrius Nybegynder
26. september 2005 - 13:30 #5
jammen , så er det nok , det stik til diskette drevet du skal bruge.
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. oktober 2005 - 10:48 #6
jeg giver lige et svar , for jeg tror det var det...