Avatar billede smash839 Nybegynder
05. september 2005 - 13:40 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Bærbar: Spørgsmål til køb

Hej Eksperter.

Jeg sidder her og er igang med at finde ud af hvorfor en bærbar jeg skal have købt.

Jeg har rundt omkring læst hvad det er godt og dårligt, i forhold til prisen, jeg har desværre ikke så mange penge, så jeg vil prøve at holde mig på de 7 tusind og gerne under.

Jeg har kigget på en inde på www.notebookworld.dk
Jeg fandt en jeg selv kunne samle, men jeg er så lidt i tvivl, om hvor stor processeren skal være.

INFO:
Skærm - 15.4" WXGA TFT LCD 1280 x 800
harddisk - 2.5" 9.5mm Design med ultra DMA100 40 ghz
ram: 2x256

Så jeg vil høre hvor stor forskel der er på:
Intel Celeron M 350 1.3 ghz
Intel Celeron M 370 1.5 ghz

Hvor meget yder en 1.5 i forhold til min stadionare computer, som er en amd altlon 2 ghz ?

Håber i kan hjælpe mig lidt
Avatar billede smash839 Nybegynder
05. september 2005 - 13:41 #1
mere info:
- Intel Celeron M 350 1.3GHz 1MB Cache (hvis jeg vælger den)
- N259IA3 15.4" TFT WXGA+ 1280 x 800
- Harddisk 2.5" 40.0 GB 9mm 5400 RPM
- DDR RAM 512MB 200 pinn DDR333 (2x256)
- Combo CD-RW/DVD
- Uniwill trådløs 54mbit LAN
- Notebook Carry Bag

TOTAL KR. 7060,-
Avatar billede espersen Novice
05. september 2005 - 13:43 #2
processoren yder godt - nok en del bedre end din Athlon ;o)

Celeron M er ikke med intelligent strømstyring så den æder noget strøm (dvs. kort batteritid ifht. Pentium M)

bred skærm æder endvidere lidt mere strøm end en med en alm. 15" skærm
Avatar billede espersen Novice
05. september 2005 - 14:13 #3
har du været forbi vores købeguide på www.laptopworld.dk ?
Avatar billede smash839 Nybegynder
05. september 2005 - 15:02 #4
Hej Espersen, jepsi det er lige hvad jeg har, og der fik jeg en masse god information, men syntes bare ikke, at jeg vil give så meget mere, for at spare strøm og for ikke at høre på larmen. :) - kan du beskrive for mig hvor meget den vil larme ?

Men jeg lytter gerne hvis du har et bedre forslag :)

Hehe, en del bedre okay, havde jeg så ik lige regnet med, men det er nok bare det der 1.3 som forstyrrer mig :P - der kan man bare se...
Avatar billede smash839 Nybegynder
05. september 2005 - 15:10 #5
Jeg har et linkt til siden jeg har set den på her:
http://www.notebooksalg.dk/mybook_config.html?Model=1
Avatar billede smash839 Nybegynder
05. september 2005 - 15:14 #6
Og forresten espersen, hvor meget forskel var der på 1.3 og 1.5 ?
Avatar billede espersen Novice
05. september 2005 - 15:39 #7
der er ikke voldsom forskel på 1,3 og 1,5 - men noget er det når du måske vil presse den med tungere programmer.

Støjen kan i et ivrigt stille rum virke infernalsk - ikke på vilkår jeg vil have en maskine der ikke er en Centrino-model - dels batteritiden! - dels støjen!
Det er jo oftest de små støjende elementer der kan drive en til vanvid....

Mener iøvrigt at den larmer lidt rigeligt den model - hvad skal du bruge maskinen til ?
Avatar billede smash839 Nybegynder
05. september 2005 - 15:42 #8
Jeg skal dels bruge den til kæresten, som ikke skal køre nogle krævende programmer på den. Men så vil jeg også kunne bruge den til at spille på så jeg fra lidt fri for at tænde den anden hvsi jeg sidder foran tv'et og keder mig. :) - eller skal den bare med i skolen og sådan, men ville jo også være dejligt hvis man lige kunne spille lidt over lan med den, hvis der lige kom en ven på besøg. :) -
Men er jo ikke særlig fedt hvis den larmer meget når jeg sidder nede i skolen med den :)
Avatar billede espersen Novice
05. september 2005 - 16:01 #9
og vel heller ikke hvis dens batteri er dødt ?

en sød sag på 2 kg hos en god forhandler : http://m-e.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=62367

se denne test hvor Pentium M og Celeron M sammelignes : http://www.tomshardware.com/mobile/20040309/index.html

Centrino-baserede maskiner (med Pentium M-CPU) er klart at fortrække - da de bruger mindst strøm (mindre strøm = mindre varme = mindre støj fra blæseren) - men så koster den også lidt mere. Alternativt er Celeron M ok, der dog ikke har Pentium M's intelligente strømstyring.
Avatar billede smash839 Nybegynder
05. september 2005 - 16:03 #10
HeHe, nej ik ret fedt jo...

Okay :) - det vil jeg lige kigge lidt på så. Dejligt at få lidt hjælp af en der har forstand på det.
Avatar billede smash839 Nybegynder
05. september 2005 - 16:04 #11
Men, problemet er også lige, at min økonomi ikke lige kan trække 10.000 :(
Avatar billede webdancer Nybegynder
05. september 2005 - 18:10 #12
Prøv lige at se på TDC´s bud Acer aspire 5021, den har hvad du skal bruge, pris 7999.-
Avatar billede smash839 Nybegynder
05. september 2005 - 19:46 #13
Det ser nu meget godt ud, men jeg synes desværre ikke lige, at jeg her penge til sådan en fætter. Den koster lige lidt for meget.
Men jeg overvejer kraftigt at købe denne: http://www.computersalg.com/mybook_config.html?Model=1
Hvor jeg så vil købe 512 ram i alt, trådlæøst netkort og en taske med i prisen :) - Syntes i det valg er helt hen i vejret ?
Avatar billede espersen Novice
05. september 2005 - 20:03 #14
Avatar billede smash839 Nybegynder
05. september 2005 - 20:32 #15
Ja espersen :) - det ser jo total godt ud, men så kommer der moms på og så koster det en bondegård igen :/ - argh...
Avatar billede espersen Novice
05. september 2005 - 20:40 #16
8200 inkl. moms (men plus extra ram) - lidt over dit mål....
Avatar billede smash839 Nybegynder
06. september 2005 - 09:39 #17
Hej igen :)

Tja... det lidt over mit mål ja, men jeg startede jo med at tro jeg skulle give 6 tusind :) og den pris du har er uden trådløstnetkort og taske jo :) - så kommer der igen højere op desværre.
Men mange tusind tak for din hjælp espersen, du har virkelig hjulpet mig meget :) - og jeg må se i starten af næste måned om jeg har penge til en.. hehe
Avatar billede espersen Novice
06. september 2005 - 12:06 #18
ja, overvej lige om du vil bruge de ekstra kroner af hensyn til batteritid, støj m.v. samt selvf. om der skal være fokus på en maskine med et kraftigt grafikkort til spillene.

Enten skal du slække på et eller flere krav - eller vente lidt til de extra kroner er tilstede (sådan er det for os alle.....)
Avatar billede smash839 Nybegynder
06. september 2005 - 12:54 #19
Jarh, det er lige det jo.
Jeg må have det i tankerne lidt endnu :) og se hvad der sker..
espersen smid da et svar :) - så du kan få dine "MEEEGET" fortjente point for din gode hjælp
Avatar billede espersen Novice
06. september 2005 - 23:12 #20
;o) - det var så lidt - spørg endelig hvis der er mere - er her ind i mellem lidt husrenovering
Avatar billede espersen Novice
06. september 2005 - 23:12 #21
;o|
Avatar billede mrrius Nybegynder
07. september 2005 - 11:14 #22
jeg vil give 1000 kr mere og tage til www.bilka.dk og købe den athlon64 3,7 ghz 1 gb ram , 80 gb hardddisk geforce 5700 grafikkort. Jeg tror den eneste bagdel ved den computer , er at bateriet kun holder max 3 timer på en opladning.
Persomlig , kan jeg slet ikke lide celeron cpuér.
Avatar billede mrrius Nybegynder
07. september 2005 - 11:21 #23
nu er spørgsmålet , om hvor vigtigt bateri tiden er...
Det er de færeste som når de bruger en bærbar , ikke er i nærheden af 220volt. i bussen kan man ikke rigtigt , og man kører stort set aldrig i mere en 1/2 time i bus. det samme med toget...

Jeg har lagt mærke til at du ikke har tænkt på grafikkortet. For mig , er grafikkortet ret vigtigt , da jeg gerne vil kunne bruge den til spil.
Avatar billede mrrius Nybegynder
07. september 2005 - 11:23 #24
hmm, den link til espersens notebook ( rimelig notebook), det ser ud til at der ikke er styresystem med og forholdsvis lille harddisk.
Avatar billede smash839 Nybegynder
07. september 2005 - 11:41 #25
Hej Mrrius, jeg har skam tænkt på grafikkortet, det er derfor jeg ikke bare køber en billig en :) - Men jeg har selv en ganske god stationær computer som kører alle spil fint nok, men det er så bare lige, om jeg vil give så mange flere penge for den bærbar, så jeg også kan spille på den. 10.000 har jeg slet ikke råd til, og derfor vil jeg også hellere høre på noget larm og have, at den ikke holder så meget strøm. Fordi det jo koster penge, at få mindre larm og større batterri tid :-) -
Ps. og de steder jeg har min bærbar med skulle der gerne være 220 :)
Avatar billede espersen Novice
08. september 2005 - 23:21 #26
tag ud og se de maskiner i butikker - når man har en bærbar bruges den mere og mere mobilt er min erfaring - så batteritiden bliver et issue + selvf. støjfaktoren når man sidder og grubler over et større projekt, ser film etc.......

her er en god maskine til prisen
http://www.notebooksalg.dk/produkt.html?varenummer=105464&gruppe=7
Avatar billede smash839 Nybegynder
09. september 2005 - 16:53 #27
Ja, det er svært at beslutte sig :)
Grafik controller: Intel 855GME  ? er det godt eller ? ik' rigtig et navn jeg genkender.
Avatar billede espersen Novice
09. september 2005 - 16:56 #28
ikke specielt godt - den er ok - men low level - fin til office - ikke til spil
Avatar billede smash839 Nybegynder
09. september 2005 - 18:25 #29
Nope men espersen ;) - det er lige spil jeg vil bruge den til også .. *HeHe*
Ellers er det alt for mange penge at bruge på det
Skal jo ha noget at lave på den når jeg ik har den hjemme og net osv.. :) jo ikke alle steder man har mulighed for at komme på