Avatar billede morten_leth Nybegynder
04. september 2005 - 12:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Cisco SOHO91 en smule hjælp til nybegynder cisco.

Hey

Jeg skal bruge en lille hånd til at få min nyerhvervet router hjem til...
Dette er den første cisco router jeg nogensinde har sat op selv så derfor kan man jo godt kalde mig nybegynder, har sat lidt andre cisco ting op så som switches... så kan godt finde ud af kommandoer osv...

Jeg vil have enablet DHCP hvilket jeg også har fået til at virke..
Så vil jeg have NAT op og køre, dette går ikke så fandens godt, efter min bedste overbevisning...
på WAN siden skal den køre med DHCP...

Min config ser sådan her ud...

Building configuration...

Current configuration : 989 bytes
!
version 12.2
no service pad
service timestamps debug datetime msec
service timestamps log datetime msec
no service password-encryption
!
hostname morten
!
enable secret 5 $1$0GTO$kgorTrNj43CUwqe7h8zx11
!
ip subnet-zero
ip name-server 194.239.134.83
ip name-server 193.162.153.164
!
ip dhcp pool Klienter
  import all
  network 192.168.0.0 255.255.255.0
  default-router 192.168.0.1
  dns-server 193.162.153.164 194.239.134.83
!
interface Ethernet0
ip address 192.168.0.1 255.255.255.0
ip access-group 122 out
ip nat inside
hold-queue 100 out
!
interface Ethernet1
ip address dhcp
ip nat outside
!
ip nat inside source list 102 interface Ethernet1 overload
ip classless
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 Ethernet1
no ip http server
!
access-list 102 permit ip 192.168.0.0 0.0.0.255 any
access-list 122 permit ip any any
!
line con 0
no modem enable
stopbits 1
line aux 0
stopbits 1
line vty 0 4
login
!
scheduler max-task-time 5000
end

Håber der er lidt jeg kan få til at hjælpe mig...
Avatar billede morten_leth Nybegynder
04. september 2005 - 12:44 #1
sig til hvis i kan se noget der er helt galt... for som sagt er min viden ikke så fandens stor, men der er kun en måde at lære på...

ved at prøve
Avatar billede morten_leth Nybegynder
04. september 2005 - 13:43 #2
Jeg har fundet ud af dette rent faktisk virker, hvilket det ikke gjorde men der var routeren heller ikke sat på WAN siden men sat på en anden Wireless router jeg har....
My Bad

Så derfor så virker det jo faktisk som det skal.. men vil stadig gerne have gode råd til configurering af en cisco router, om det jeg har gjort her er okay.. eller om det er helt hen i skoven..

Desuden vil jeg gerne vide hvordan jeg kan gøre så jeg kan telnette til den...
Jeg skal sætte et password.. men hvilket.. ?
Avatar billede clausb Nybegynder
04. september 2005 - 14:03 #3
Hej. Under "line vty 0 4" skriver du "password xxxxx" , "login" , og "access-class xxx in"  - denne access-class  peger på en access-list hvori du angiver hvem der må telnette til boksen...
Avatar billede morten_leth Nybegynder
04. september 2005 - 14:07 #4
Smukt... det var lige præcis det jeg manglede.. ;) takker for det... kan du komme med nogen råd til den config jeg har her eller skal vi bare sige det var det og give dig lidt point...
Avatar billede morten_leth Nybegynder
04. september 2005 - 14:11 #5
eks. kunne jeg godt tænke mig 2 ting.. 1 at smide lidt logning på...

2 at fjerne det den skriver i consollen når man sidder med et konsol kabel... fx. *Mar  1 00:33:36.627: %SYS-5-CONFIG_I: Configured from console by consol

hvis man da kan det... jeg kan godt oprette spørgsmål mere hvis det er...
Avatar billede clausb Nybegynder
14. september 2005 - 08:58 #6
Hej ..Du kan fjerne output med NO logging console i conf mode , - og så skrive LOGGIN BUFF ... dette vil så 'gemme' diverse meddelser (evt. afsæt xx antal bytes til denne ... ses med SH LOGG ) ..
Men du mister så link_up/down meddelelser osv . - hvis du glemmer at kikke .. :-)
Avatar billede morten_leth Nybegynder
14. september 2005 - 13:01 #7
Tjah.. det går jo også nok, den står derhjemme på mit eget net, så hvis det er noget galt tror jeg nok jeg vil finde ud af det.. hehe

men takker for det...
kan du have en fortsat god dag.. ;)