Avatar billede funti Nybegynder
01. september 2005 - 20:05 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Vurdering af ny pc -evt. råd til ændring af køb

Hej!
Nu er tiden endelig inde til at kunne skifte en 4 år gammel laptop ud med noget nyt - jeg bor tæt på shg.dk og har derinde samlet følgende pc:

Bundkort: Abit AW8
CPU: Pentium4 Prescott 640, 3.2GHz, S775
Ram: Kingston DDR2 1024MB, DDR2-533
Hdd: Maxtor DM10 120GB, 7200RPM, 8MB, SATA
Grafikkort: Asus EAX800/2DTV/256MB
DVD-brænder: PLEXTOR PX-716A/T3

Prisen ligger på ca. 8000kr

Nogen der har erfaringer med disse produkter eller har andre kommentare? Findes der bedre køb som er billigere...
Avatar billede funti Nybegynder
01. september 2005 - 20:05 #1
(kabinet: Aopen H600B-P4 LGA775, Black, 350W, Midi)
Avatar billede gnuff Praktikant
01. september 2005 - 20:08 #2
Tjah, hvis du vil have den harddisk der, så skal du lige sikre dig at pc´en kan køre med den, da det er en Sata, de fleste pc´ere i dag kører stadig med ide
Og hvad er det du skal bruge den til?
Spil, opgaver, programmering osv
Avatar billede funti Nybegynder
01. september 2005 - 20:11 #3
lidt af hvert - webprogrammering, lidt spil, se film... kort sagt alt mulig underligt... photoshop etc
Avatar billede funti Nybegynder
01. september 2005 - 20:11 #4
og hdd skulle gerne være en sata (Maxtor DM10 120GB, 7200RPM, 8MB, SATA)
Avatar billede gnuff Praktikant
01. september 2005 - 20:14 #5
Ja, den hdd der er en sata, men er der forberdt til sata i pc´en det er spørgsmålet? :)
er den klar til sata, vil jeg sige det er en pæn pc til det, synes bare den er lidt dyr :)
Avatar billede funti Nybegynder
01. september 2005 - 20:30 #6
tjaaa - måske er det dyrt -  men af alle de systemer man kan købe rundt omkring syntes jeg ikke det er så fedt når man ikke kender de enkelte dele... det kan jo sagtens være noget crap... det er jo derfor de er så billige... kvalitet koster!
Avatar billede gnuff Praktikant
01. september 2005 - 20:34 #7
Tjah, men som sagt synes jeg den ser god ud hvis bare dit motherboard kan tage den sata hdd, ellers skal du vælge en ide hdd
Avatar billede funti Nybegynder
01. september 2005 - 20:37 #8
det kan tage sata - op til 300... og det burde vel være bagud kompitabelt...
Avatar billede gnuff Praktikant
01. september 2005 - 20:39 #9
Så er det hele bare i orden, ville bare være noget lort hvis den ikke var klar til sata og du så køber den :)
Avatar billede mrrius Nybegynder
02. september 2005 - 10:57 #10
du skal da ihvertfald gå efter en min 400w strømforsyning, måske 450 w hvis du fylder den op med drev, blæsere, lys osv.
hvorfor så lille en harddisk , få hundrede mere , så får du en dubbelt så stor...
Personlig vil jeg gå efter en:
amd64 socket 939 for at komme nemmest igennem overgangen fra 32 bit til 64 bit
dual ddr2 ram ( din configuretion , vil også derne have dual ram , f.sk. 2 x 512 ddr2 ram)
resten , er lækkert nok...
en benchmark af agp grafikkortene: http://edb-tidende.dk/article.php?id=31
Avatar billede mrrius Nybegynder
02. september 2005 - 11:04 #11
det er kun en smags sag , om det er amd eller intel, så det er ikke fordi prescott'en er dårlig, men du skal have 2 x ens ramblocke ( parrede) for at udnytte Hyper-Threading teknologien. Du skal ihvertfald også ofre ca 300 kr på en ordentlig cpu'køler , og glem alt om at bruge boxed , de er ikke gode nok til spiller som dig.
Cpu-køler:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118432 (læs anmeldelsen) eller
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109823 (læs anmeldelsen)
Avatar billede funti Nybegynder
02. september 2005 - 15:51 #12
hmm - tak for det. de spiller jeg vil køre er ik så krævende. måske noget fifa bold og manager spil... men vil da klart overveje det med en ny køler og psu - men lige nu er mit budget ik det vilde. til gengæld har jeg heller ik nogen planer om at overclocke etc.

amd har jeg haft en gang... og gør det sq aldrig igen... var så skuffet - har holdt mig til intel lige siden, men som du siger så er det jo en smags sag...

lader lige spg. stå åbent lidt endnu...
Avatar billede winchester Nybegynder
02. september 2005 - 16:50 #13
mrrius!! Man skal ikke have 2x ens ramblokke for at udnytte Hyper-Threading! Det skal man have, hvis man skal køre dual-channel på sine ram.

Mht. overgang til 64Bit, så vil dette forløbe lige så smertefrit på en Intel P4 6xx serie cpu, som på en Athlon64 cpu. 630, 640, 650, 660 osv. understøtter også 64Bit.

Men, for en gangs skyld, er jeg også enig med mrrius.
Du skal nok overveje mindst en 400watt psu.
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. september 2005 - 22:54 #14
winchester> Hvis ikke ram blokkene er ens, kan man ikke køre hyperthreading.
Er til dels enig med psu - hvis der skal alt muligt ekstra i som i 90% af tilfældene er unødvendigt - 400 watt er nok det du skal gå efter. På den anden side, hvis ikke du skal have mere i maskinen end det nævnte, er en 300 watt faktisk nok.
Avatar billede winchester Nybegynder
02. september 2005 - 22:59 #15
john_stigers-> kan du ikke finde nogle links der forklarer det med hyper-threading og ens ram-blokke? For det vidste jeg ikke.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. september 2005 - 23:03 #16
næppe

fordi det passer ikke - Intel hyperthreading har intet med memory at gøre

det er muligt AMD's hypertransport gør
Avatar billede funti Nybegynder
03. september 2005 - 01:06 #17
jeg skal ikke ha' andet i maskinen - men hvis jeg en dag skal kan jeg jo nemt skifte ud og opgradere...
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. september 2005 - 20:25 #18
Har man en HT cpu, vil man altid kunne køre HT - næsten.

Det jeg tænkte på var at ram skal være 2 x pc3200 (2 x 400 MHz = 800 MHz) for at kunne køre 800 MHz på bussen og dermed Hyperthreading. Kører man 2 x PC2700 kører msan ikke 800 MHz på bussen og dermed ikke hyperthreading.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. september 2005 - 20:26 #19
"fordi det passer ikke - Intel hyperthreading har intet med memory at gøre"

Det har faktisk en hel del med hukommelse at gøre.
Avatar billede winchester Nybegynder
03. september 2005 - 20:27 #20
Nej. Du skal ikke have 2 ram-blokke for at køre med en bus-hastighed på 800Mhz. Du kan sagtens nøjes med et modul, bare det er et PC3200 modul.
Den kører med en fsb på 200, og et Intel system Quad-pumper bussen til 800Mhz.
Avatar billede winchester Nybegynder
03. september 2005 - 20:29 #21
Og HyperThreading er en feature i cpu'en der gør at den ligesom deler sig op alt efter hvor mange processor man kører på en gang. En mild form for multi-threading. Deraf navnet.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2005 - 20:29 #22
????

hyperthrading består i at du har et sæt execution units men to sæt state i
CPU'en og dermed kan eksekvere 2 threads samtidigt

det har intet med memory at gøre
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. september 2005 - 20:33 #23
I misforstår mig.

For at udnytte Hyperthreading fuldt som det er lavet til, skal man køre 2 x pc3200 for at kunne køre 800 MHz på bussen. Derved er der fuldt knald på hyperthreading og det vil virke perfekt.
winchester> jeg ved hvad jeg taler om for jeg har selvfølgelig afprøvet det på egen maskine!
Avatar billede winchester Nybegynder
03. september 2005 - 20:44 #24
Et Intel P4 system skal IKKE have 2 stk pc3200 moduler for at bushastigheden er på 800Mhz. Det er den, bare man bruger et pc3200 modul. Dette modul har en fsb på 200Mhz ligesom cpu'en. Denne bliver Quad-pumped (x4) til 800Mhz.
At rammene er DDR, og kører Double Data Rate = 400Mhz har intet med selve bushastigheden på de 800Mhz at gøre.
Hvad angår 2 stk pc3200, så vil de køre dual-channel mode. Men dette fordobler ikke hastigheden (som du siger: 2x pc3200 400Mhz = 800Mhz <-Nej!)
Dual-channel fordobler ikke hastigheden på rammene, men båndbredden, og på den måde ydelsen.
OG, der kan det så godt være at HyperThreading kører mest optimal, altså med rammene i dual-channel. Det skal jeg ikke gøre mig klog på.

Men stadig, har svært ved at tro det. Kan du ikke finde nogle links der forklare det?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2005 - 20:44 #25
for at udnytte hyperthreading maksimalt skal man have 2 eller flere tråde som udfører
instruktioner der kan udføres på forskellige execution units

nogle af den slags apps vil bruge mere memory end der er i L1 og L2 og vil
kunne udnytte dual channel memory

andre af den slags apps vil kunne have sine data i L1 og L2 og vil
derfor være helt upåvirket af memory typen
Avatar billede winchester Nybegynder
03. september 2005 - 20:48 #26
John_stigers: Tror jeg forstår hvad du mener nu.
HyperThreading køre mest optimal hvis man benytter dual-channel.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. september 2005 - 20:56 #27
winchester> find selv links - har ikke lyst til at bevise noget jeg selv har afprøvet.
Min maskine kan ikke køre 800 MHz på bussen med kun 1 x 512 Mb Pc3200. Det er et ufravigeligt faktum.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. september 2005 - 20:59 #28
"Dual-channel fordobler ikke hastigheden på rammene, men båndbredden, og på den måde ydelsen."
Det er det jeg skriver.
Avatar billede winchester Nybegynder
03. september 2005 - 21:09 #29
Der er 2 aspekter i det her nu.
Jeg fortæller dig at dit system har et bushastighed på 800mhz, når du kører med en fsb på 200 på både cpu og ram. Dual-channel eller ej. Et ram-modul eller 2. 800Mhz.

Det jeg bad dig finde links om er ang. HyperThreading. Du siger at for at kunne køre HyperThreading skal man have 2x ramblokke. Med det formoder jeg at du mener at man skal køre dual-channel på rammene, er det korrekt forstået?
Men som arne_v også siger, så mener jeg også at HT ikke umiddelbart har noget med ram at gøre. Og, så spør jeg igen. Kan du finde nogle links der forklarer det med HyperThreading og dual-channel ram?
For jeg forstår det ikke.

03/09-2005 20:59:09-> Nej det er ikke det du skriver.
Det du skriver er at hastigheden bliver fordoblet til 800mhz bare fordi du har 2 ram-blokke i maskingen. Det passer ikke.
Avatar billede winchester Nybegynder
03. september 2005 - 21:17 #30
Er det kun processorens fsb der bliver quad-pumped til 800mhz?
Efter hvad du siger, så er det. Og jeg har altid været af den overbevisning at rammene også bliver.
Men det er sku da muligt du har ret så, altså, at man skal køre dual-channel på rammene for at fordoble hastigheden til 800Mhz.
Det beklager jeg. Den tar jeg på mine skuldre, der var noget jeg havde misforstået helt.
Avatar billede winchester Nybegynder
03. september 2005 - 21:28 #31
mrrius og john_stigers: Jeg bukker mig i støvet.
Det piner mig lidt, men I har sku ret :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. september 2005 - 23:38 #32
;)
Avatar billede mrrius Nybegynder
05. september 2005 - 11:15 #33
det er bare ok:)

Det med strømforsyning, jeg så lige i link: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=151444 at x800 kun kræver 300w strømforsyning, men derfor vil jeg mindst vælge 350w , da det ikke er alle 300w strømforsyninger som leverer de 300w som man har brug for. MIn computer med en sølle radeon 9500pro og tv kort harddiske dvd rw's og blæsere , brokkede sig over en terminal take strømforsyning på 400 w , som dårlignok leverede 350w.
Avatar billede mrrius Nybegynder
20. september 2005 - 10:15 #34
Nå men endelig fandt jeg strømforsynings udregneren. Hvis man tager den komputer du samler fra shg, og siger at du engang vil have 2 x harddiske og 2 x dvd rw, 3 blæsere. Så siger den at du skal min have 350 w , og det er tæt på at du skal have en der er større. Nu er det ikke alle strømforsyninger på 350w som leverer de 350w som man har brug for , så alt efter fabrikat , så ...
Avatar billede mrrius Nybegynder
26. september 2005 - 14:20 #35
Her er foresten link til strøm udregneren http://www.extreme.outervision.com/index.jsp

Her er en link som fortæller om nogle af fordelene ved dual ram:
http://www.kingston.com/newtech/MKF_520DDRWhitepaper.pdf