Avatar billede bohbs Nybegynder
31. august 2005 - 09:29 Der er 5 kommentarer

Laptop - Hvilken af 2 IBMs?

Jeg skal købe ny bærbar. Jeg laver i forbindelse med mit studie en del CAD. Jeg vil ca. bruge 12-14k og helst have IBM. Jeg har selv fundet frem til flg. to modeller, men alternativer må også gerne foreslåes.

IBM R52 http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=141567
IBM R50p http://www.laptops.dk/?s=284

Som jeg ser det, så er forskellen hovedsagelig
ATI FireGL T2 vs. ATI MOBILITY RADEON X300
og 400 vs. 533mhz på bundkortet.

Desuden er der lidt forskel vedr. firewire stik, og harddisk rpm's.

Men det er mest bushastigheden på bundkortet jeg ikke kan vurdere, hvor stor betydning har det? Er 50P modellen 2000kr. mere værd? Kort sagt: hvad skal jeg vælge?
Avatar billede driis Nybegynder
31. august 2005 - 18:51 #1
Når du skal have en laptop ville jeg måske gå lidt mere efter at få maskine der er mindre rent fysisk, og som vejer mindre. F.eks. en T - model som man kan få til næsten samme penge:
http://www.laptops.dk/?s=517

Udover det er opløsningen på TFT skærmen vigtig i mine øjne. Den er 1400x1050 på den første model du linker til, og hele 1600x1200 på den anden model.

Når det er sagt er R52 modellen nok hurtigere til grafik idet X300 er et nyere grafikkort som kører over PCI Express. I det hele taget er R52 en nyere model, så jeg tror den er det bedste bud - med mindre du vælger at springe over i T-serien ;-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. august 2005 - 20:52 #2
X300 duer slet ikke til dit behov.
Du skal bruge en med en grafikchip der kan udregne data hurtigt nok, og det kan X300 slet ikke. Godt nok er X300 nyere, men har slet ikke de funktioner som FireGL har.

Forskellen groft:
X300 = mellemklasse spille grafik
FireGL = øvre mellemklasse 3D renderingschip.

http://www.laptops.dk/?s=517 er heller ikke aktuel til dit behov pga. grafikchippen.
Avatar billede driis Nybegynder
31. august 2005 - 21:50 #3
Jeg havde vist overset at den skal bruges til CAD, da jeg først læste spørgsmålet.
Med det in mente, er jeg enig med john. Med R50p får du også den nævnte 1600x1200 skærm,  som sikkert vil være nyttig ifm. CAD.
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. august 2005 - 22:40 #4
driis> det sker for selv DEN BEDSTE :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. august 2005 - 22:40 #5
Ej Caps Lock...