Avatar billede Slettet bruger
21. august 2005 - 16:28 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kommer man RIGTIGT igang med LINUX

Kunne godt tænke mig at komme igang med Linux, me....nnnn
Har læst en del om styresystemet, og har fået den opfattelse at det er nødvendigt med en udvidet mestereksamen for at navigerer med systemet, og kan min hardware konfigureres til det.

Hvad skal jeg bruge ? Skulle helst være grafisk opsætning så ikke man skal lære alle disse for mig intetsigende codestumper, og så hvor der kan hentes hjælp på et Dansk community

Det skal være nemt at installerer og omfatte de almindeligste ting:
Ingen indviklede kodelinien for at installerer,opdaterer og tilføje programmer.

Jeg ønsker en grafisk opsætning indeholdende programmer
Internet(Firefox),
Apache-server (lokal)
Web editor (programering af hjemmesider)
GrafikProgram (Adobe - Coral Draw)
Tekstbehandling,Regneark mm (Office pakken)
Brænderprogram (Nero)
Filbehandling (TotalCmd)
o.s.v. altså de almindeligste programmer.
Skal kun bruges til noget fornuftigt (ikke til spil)

Er LINUX-valget systemafhængig, så har jeg
Pentium-Intel D848PMB - x86-baseret 2793 Mhz - 512 Mb-Ram - 120 Gb HD

Syntes i jeg skal gå igang med projectet
Avatar billede bartz Praktikant
21. august 2005 - 16:32 #1
Hmmm ligefør jeg skulle sætte min Dappix/Linux rapport op på nettet. Jeg synes du skal gå i gang. Kan sige det er ikke så svært igen, men finde programmer osv er lidt svært da man er vant til exe filer.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
21. august 2005 - 16:32 #2
En distro som Fedora er nok den letteste at komme igang med. Installationen minder meget om Windows'.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. august 2005 - 16:34 #3
Forskellige distros kan købes til billige penge på: http://www.linuxpusher.dk

Fedora: http://www.linuxpusher.dk/index.php?manufacturers_id=15

/theSurfer
Avatar billede hmortensen Nybegynder
21. august 2005 - 16:36 #4
Eller downloades gratis.
Avatar billede plazm Nybegynder
21. august 2005 - 16:36 #5
Du skal lige være klar over at du ikke kommer til at kunne bruge MS Office på linux. Du kan ikke køre windows programmer på linux. eller jo, nogle kan du, men det er nemmere at bruge de gratis programmer der kan stort set det samme... derudover skal du være klar over at filsystemet på linux langt fra ligner hvad du har set i windows.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. august 2005 - 16:38 #6
Hvis man kan finde ud af, at brænde dem korrekt, og man har (download)hastigheden :-)

Det er de færeste nybegyndere, der gider at bikse så meget med det.. så er det nemmere at give 80-100 kr, og få cd'erne/dvd'en med posten.. direkte klar til brug..

/theSurfer
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. august 2005 - 16:39 #7
I stede for MS Office, kan man f.eks. bruge OpenOffice eller StarOffice (indtil den sidste frie version).

Til grafik, kan man f.eks. bruge Gimp.

/theSurfer
Avatar billede bartz Praktikant
21. august 2005 - 16:40 #8
Hvis jeg var dig så ville jeg starte med Dappix. Findes her http://tyge.sslug.dk/knoppix/dappix-2003-10-23.iso

Du brænder den på en CD og så sætter den CDen i drevet booter fra drevet og så kan du prøve dig lidt frem med Dappix. Du behøves ikke at formatere det hele kører over cden, sådan du kan få en fornemmelse af hvordan linux er, dvs du kan hellere ikke gemme filer mm.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
21. august 2005 - 16:40 #9
Ja, du skal da helt sikkert gå igang med det. Du skal være opmærksom på at mange af de programmer du nævner er betalingsprogrammer til Windows. Begge dele udelukker at de vil være at finde i en gratis Linux-installation, men der findes for det meste lige så gode (eller bedre) gratis programmer. I stedet for Coral Draw kan du bruge Gimp, i stedet for MS-Office findes der OpenOffice osv.

Det er ret let at installere Linux og i de fleste tilfælde er det ikke nødvendigt selv at konfigurere hardware og installere drivere. Det handler ganske enkelt om at vælge den rigtige distribution. Jeg vil anbefale dig Mandriva Linux 2005, som kan hentes fra ftp://ftp.klid.dk/mandriva/10.2/
Du skal enten hente CD1,CD2 og CD3 eller DVD-versionen alt efter hvad du kan brænde på din computer. Derefter starter du computeren fra CD'en.
Det er betydeligt nemmere at installere end Windows. Installationen er helt igennem grafisk og der er hjælp at hente når man har brug for det.
Hvis du bare vælger en almindelig automatisk installation, gøres alting for dig og der vil når installationen er afsluttet være installeret programmer svarende til dem du nævner (måske med undtagelse af Apache, men den kan jeg lige hjælpe dig med bagefter).

Det er en fejlagtig opfattelse at Linux kræver 'en udvidet mestereksamen'. Det kræver naturligvis lige at man lærer at bruge det, men jeg synes ikke at det på nogen måde er sværere end Windows at bruge og installationen er betydeligt lettere og meget hurtigere.
Avatar billede bartz Praktikant
21. august 2005 - 16:43 #10
Ups glemte at give link hvor du kan læse om dappix: http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2005 - 16:44 #11
>plazm...  Programnavnene skal kun ill. tilsvarende til LINUX.

lytter videre !!
Avatar billede taskmgr Nybegynder
21. august 2005 - 16:45 #12
Jeg vil anbefale Ubuntu - http://ubuntulinux.org/
Den kan ligge på en enkelt CD.

God som start-distro, men ikke så nem, at du ingenting lærer.
Stort internationalt community på http://www.ubuntuforums.org/

Der er også http://linuxin.dk/ (ikke Ubuntu-specifikt)
Se evt. her hvad du skal kigge på, som alternativ til Windows programmerne:
https://wiki.ubuntu.com/WhatWindowsUsersWant
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. august 2005 - 17:05 #13
Man kan download linux versionen af Nero, hvis man har købt windows versionen!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. august 2005 - 17:11 #14
NeroLINUX kan downloades her: http://www.nero.com/en/nerolinux-prog.html

/theSurfer
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2005 - 20:30 #15
Ikke fordi jeg vil starte en diskussion om, hvilken distro der er den bedste, og Ubuntu er uden tvivl en af de mest populære, men for en nybegynder er den måske lidt tricky, især vhis du gerne vil have fuld multimedie-support. For på det område fornægter Ubuntus tilknytning til Debian sig ikke, hvorfor man af ideologiske/rettighedsmæssige grunde ikke som standard understøtter en række populære formater. Dette kan dog efterinstalleres, men begyndervenligt er det vel ikke.

Hvis du gerne vil undgå ovennævnte "problemer", kan du fx prøve Fedora eller endnu bedre Blag, som bygger på Fedora, men som kun fylder 1 cd og kan det samme plus bedre multimedieunderstøttelse.

http://distrowatch.com/table.php?distribution=fedora
http://distrowatch.com/table.php?distribution=blag

I øvrigt er K3B da et udmærket brænderprogram. Jeg savner i hvert fald ikke Nero.
Avatar billede taskmgr Nybegynder
21. august 2005 - 21:49 #16
"Skal kun bruges til noget fornuftigt".
'Fornuftigt' er selvfølgelig relativt, men jeg gik ikke ud fra at divx og mp3 var det vigtigste :)
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2005 - 11:51 #17
>taskmqr....Der er problemer med webstedets certifikat - Der er ikke tillid til dette websted o.s.v.
https://wiki.ubuntu.com/WhatWindowsUsersWant
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. august 2005 - 13:46 #18
ibtage> Du kan vælge at "Acceptere" det, i stedet for at "Installere" det.. Så vil den også spørge dig, næste gang du besøger websitet.

/theSurfer
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2005 - 16:18 #19
Jeg har valgt (ved at hente) og forsøge med som schwarz foreslår Mandriva-Linux-2005-Limited-Edition-Download-CD1-2 og 3 -
men så ser jeg at det er en LE-version det siger mig noget om at det er en delvis og ikke fuld version.

Men lige et par småting (jeg kan selvfølgelig også bare prøve mig frem)

Skal HD være partitioneret o.s.v inden jeg begynder ?
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2005 - 16:44 #20
Mandriva er meget brugervenlig at installere, så installationsprogrammet skal nok sørge for at partitionere din HD under instalationen.
Avatar billede -els-echelon Nybegynder
22. august 2005 - 16:59 #21
@plazm: http://www.winehq.com/ <-- det skulle ellers være ret vellykket...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. august 2005 - 19:45 #22
Her er der lidt læse stof: http://www.linuxbog.dk/
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2005 - 09:11 #23
Har i tid til at se her:
http://www.eksperten.dk/spm/642842

Specielt til schwarz84 der har 'lokket' mig
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2005 - 22:41 #24
Problemet er løst, men der er nye ang. skærme
Nyt spm oprettet