Avatar billede ela Nybegynder
19. august 2005 - 21:21 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Trojan problem

Jeg har lige formateret en af mine venners computer for hende. Da jeg efter at have formateret kom på windows igen fik jeg (inden jeg åbnede IE) en virus eller trojan. AVG finder den men fjerner den ikke permanent. Desuden giver den mig en popup som beder mig hente fíxwinregistry. Hvilket jeg selvfølgelig ikke helt tror på er fra Microsoft.

Jeg får gentagende gange popups fra AVG med backdoors osv. men hver gang med forskelligt navn. Det forhindrer også jeg kan opdatere windows

Jeg vedlægger en HJT log

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 21:17:50, on 19-08-2005
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgcc.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgemc.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgamsvr.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgupsvc.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\masmn.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE
C:\WINDOWS\System32\msiexec.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\msnmsgr.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Documents and Settings\Administrator\Skrivebord\hjt'\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O4 - HKLM\..\Run: [AVG7_CC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgcc.exe /STARTUP
O4 - HKLM\..\Run: [AVG7_EMC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgemc.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SERV PacK2] masmn.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1124475366535
O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} (MsnMessengerSetupDownloadControl Class) - http://messenger.msn.com/download/msnmessengersetupdownloader.cab
O23 - Service: AVG7 Alert Manager Server (Avg7Alrt) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgamsvr.exe
O23 - Service: AVG7 Update Service (Avg7UpdSvc) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgupsvc.exe
O23 - Service: Remote Procedure Call (RPC) Monitoring (Rpcmon) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\Rpcmon.exe (file missing)
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. august 2005 - 21:24 #1
Kigger.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. august 2005 - 21:28 #2
Download og gem denne scanner på skrivebordet. Du skal ikke aktivere den endnu.
http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe

Kør Hijackthis, scan, sæt flueben ved linierne listet her, luk alle vinduer undtaget Hijackthis, klik på fix checked, genstart i fejlsikret (tryk på <F8> under opstarten), slet mapper og filer listet længere nede.

O4 - HKLM\..\Run: [SERV PacK2] masmn.exe
O23 - Service: Remote Procedure Call (RPC) Monitoring (Rpcmon) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\Rpcmon.exe (file missing)
---------------------------------------
Sletning af \mapper\ og filer:
Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".
Brug af Start->Søg.
Klik på "Skift søgefunktioner for filer og mapper"
Sæt prik i "Avanceret" og klik OK.
Klik på "Alle filer og mapper"
Klik på "Flere avancerede indstillinger"
Sæt flueben i de tre øverste.
Mapper:
<Ingen>
Filer:
C:\WINDOWS\System32\Rpcmon.exe
C:\WINDOWS\System32\masmn.exe
---------------------------------------
Dobbeltklik på mwav.exe, programmet pakker sig selv ud og starter.
Sæt flueben i følgende:
Memory, Startup folders, drive, Registry, System folders og Services.
Sæt prik i følgende:
All local drives og Scan all files

Klik på scan.
Tip: du skal ikke klikke på Add to Startup folders så scannes din maskine hver gang du starter Windows op.
Denne scanning kan godt tage et par timer alt efter hvor meget du har liggende på din computer.

Efter endt scanning og evt. fjernelse af "snavs" genstarter du pc og smider en frisk log herind til tjek.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. august 2005 - 21:40 #3
Nydelig opsætning af de forskellige dele John.*S*
Klar og præcis.(Undskyld, jeg kunne ikke nære mig.*G*)
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. august 2005 - 21:44 #4
shh...
jeg har lånt det af dig på spywarefri.dk ;)
Håber selvfølgelig det er ok :)
Avatar billede fromsej Praktikant
19. august 2005 - 21:46 #5
Selvfølgelig. :)
Avatar billede ela Nybegynder
19. august 2005 - 22:00 #6
Det gik jo sådan rimeligt smertefrit. Kaspersky gav en fejl og det var at Rpcmon.exe ikke eksisterer... vel en god ting? :D

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 21:58:56, on 19-08-2005
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\system32\userinit.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgcc.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgemc.exe
C:\WINDOWS\System32\updater.pif
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgamsvr.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgupsvc.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Documents and Settings\Administrator\Skrivebord\hjt'\HijackThis.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\WINDOWS\System32\imapi.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O4 - HKLM\..\Run: [AVG7_CC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgcc.exe /STARTUP
O4 - HKLM\..\Run: [AVG7_EMC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgemc.exe
O4 - HKLM\..\Run: [MS Windows Security Updater] updater.pif
O4 - HKLM\..\RunServices: [MS Windows Security Updater] updater.pif
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [MS Windows Security Updater] updater.pif
O4 - HKCU\..\RunServices: [MS Windows Security Updater] updater.pif
O16 - DPF: {04E214E5-63AF-4236-83C6-A7ADCBF9BD02} (HouseCall Control) - http://housecall60.trendmicro.com/housecall/xscan60.cab
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1124475366535
O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} (MsnMessengerSetupDownloadControl Class) - http://messenger.msn.com/download/msnmessengersetupdownloader.cab
O23 - Service: AVG7 Alert Manager Server (Avg7Alrt) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgamsvr.exe
O23 - Service: AVG7 Update Service (Avg7UpdSvc) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgupsvc.exe
O23 - Service: Remote Procedure Call (RPC) Monitoring (Rpcmon) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\Rpcmon.exe (file missing)
Avatar billede fromsej Praktikant
19. august 2005 - 22:29 #7
Klik på Start->Kør skriv Regedit klik OK.
Du får et vindue lidt som Stifinder, klik dig frem til:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Remote Procedure Call (RPC) Monitoring (Rpcmon)
Højreklik på den, og slet den, hvis den findes.

Klik dig så frem til:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\Root\LEGACY_Remote Procedure Call (RPC) Monitoring (Rpcmon)
Højreklik på den, og slet den, hvis den findes.
Får du ikke lov til at slette den, klik en gang på den, så den er markeret, vælg rediger, vælg tilladelser og tag fuld kontrol over nøglen, så kan du slette den.

Genstart normalt og kom med en frisk Hijackthislog.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. august 2005 - 22:30 #8
Hov, se lige bort fra mit forrige indlæg, det gik for stærkt.

Kør Hijackthis igen og fix:
O4 - HKLM\..\Run: [MS Windows Security Updater] updater.pif
O4 - HKLM\..\RunServices: [MS Windows Security Updater] updater.pif
O4 - HKCU\..\Run: [MS Windows Security Updater] updater.pif
O4 - HKCU\..\RunServices: [MS Windows Security Updater] updater.pif
O23 - Service: Remote Procedure Call (RPC) Monitoring (Rpcmon) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\Rpcmon.exe (file missing)

Genstart i fejlsikret:
Find og slet C:\WINDOWS\System32\updater.pif

Stadig i fejlsikret:
Klik på Start->Kør skriv Regedit klik OK.
Du får et vindue lidt som Stifinder, klik dig frem til:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Remote Procedure Call (RPC) Monitoring (Rpcmon)
Højreklik på den, og slet den, hvis den findes.

Klik dig så frem til:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\Root\LEGACY_Remote Procedure Call (RPC) Monitoring (Rpcmon)
Højreklik på den, og slet den, hvis den findes.
Får du ikke lov til at slette den, klik en gang på den, så den er markeret, vælg rediger, vælg tilladelser og tag fuld kontrol over nøglen, så kan du slette den.

Genstart normalt og kom med en frisk Hijackthislog.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. august 2005 - 22:32 #9
Angående den popup.
Hent og kør Shoot The Messenger, så er den en saga blot.
http://grc.com/stm/shootthemessenger.htm
Avatar billede ela Nybegynder
19. august 2005 - 23:14 #10
takker :) alle mine problemer blev løst..
I var begge en enorm hjælp.
De popups forsvandt, windows vil opdaterer igen og min virus scanner har været rolig i flere minutter nu :D
fromsej> vil du smide et svar, så deler jeg points
Avatar billede fromsej Praktikant
19. august 2005 - 23:23 #11
Du bør lige deaktivere systemgendannelse, genstarte og genaktivere samt sætte filvisning til normal.
http://spywarefri.dk/virusscannere.htm#alle - Systemgendannelse.
Åbn en mappe, klik på Funktioner >Mappeindstillinger >Vis.
Sæt flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Sæt flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis ikke skjulte filer og mapper".

For at holde den ren kan du kigge på vores pakke til formålet.
http://www.spywarefri.dk/manualer/sikkerhedspakke.htm
Som minimum anbefaler jeg Spywareguard, Spywareblaster, IE-Spyad og IE Privacy Keeper.
Et par artikler om sikker surfing finder du her:
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14414
http://fromsej.dk/html/avoid.html
Mvh:
Fromsej/Team Spywarefri.
Avatar billede ela Nybegynder
20. august 2005 - 14:11 #12
Takker, det er gjort :-)
points givet som fortjent
Avatar billede fromsej Praktikant
20. august 2005 - 14:13 #13
Velbekomme, tak for point.*S*