Avatar billede z1n Nybegynder
18. august 2005 - 09:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sprogfiler i php

Hej mates :P

jeg har nu fået til opgave at lave en side over sprog filer.
Det skal fungere sådan at en "ikke php kyndig" skal kunne lave flere af disse filer på forskellige sprog. Jeg har tænkt lidt at lave det med et array i disse filer men er ikke sikker på hvordan nemt det ville se ud for oversætteren.

Så mit spørgsmål går på - hvordan bygger jeg bedst et site op omking  sprog filer ? Skal jeg helst have templates ind over ? Hvordan kunne en sprog fil evt se ud ? og hvordan skulle jeg evt vælge sproget - felt i db ? Er det muligt at kompinere det med php4 klasser ?

bare fyr løs ..

thx mates ;)
Avatar billede expnet Seniormester
18. august 2005 - 10:27 #1
jamen jeg ville nok laver det sådan at jeg går ind og fortæller hver enkel ting hvad de skal hedde også kan man evt lave en cookie tjek for hvad sprog de har valgt den på gelen bruger
Avatar billede z1n Nybegynder
18. august 2005 - 10:33 #2
brugeren skal ikke kunne vælge sprog ... siden duplikeres til forskellige domæne extensions og her herefter forskellige sprog. Sprog valg er udelukkende sat op af admin
Avatar billede coderdk Praktikant
18. august 2005 - 10:38 #3
Du kunne kigge på GNU GetText: http://dk2.php.net/gettext
Det skal være kompileret med i PHP for at det virker. Det kræver lidt tilvænning, men det er rimeligt godt - Mange ikke-web-programmer laver deres localization med lignende metoder - For at rette i en sprogfil skal man bruge et program, der hedder poEdit: http://www.poedit.org/ som også er gratis.
Avatar billede expnet Seniormester
18. august 2005 - 10:41 #4
ja okay så ville jeg nok bygge det op på en som den her..

$button_opret["Opret profil"] = "Create profile";
Avatar billede z1n Nybegynder
18. august 2005 - 13:58 #5
skulle jeg så have en config fil hvor jeg valgte hvilket sprog og fil jeg skulle bruge eller hvordan ?
Avatar billede coderdk Praktikant
18. august 2005 - 14:00 #6
Med gettext skal du have et setlocale()-kald i en fil, og med de andre skal du vel bare vælge hvilken sprogfil du skal require (evt ved at sætte en $language var eller lign).
Avatar billede z1n Nybegynder
19. august 2005 - 11:09 #7
mange tak ... lige et svar begge 2
Avatar billede coderdk Praktikant
19. august 2005 - 11:22 #8
Soytainly! ;)
Avatar billede z1n Nybegynder
23. august 2005 - 12:43 #9
kom nu expnet læg et svar :D
Avatar billede z1n Nybegynder
07. september 2005 - 12:02 #10
virker ikke som om der kommer et svar ... coderdk for alle point, lukker spg :D