Avatar billede malchris Nybegynder
16. august 2005 - 10:36 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Fejlkoder i Microsoft Navision C5

Hej derude!

Er der nogen som kunne være behjælpelig med en oversigt over de samlede fejlkoder til Navision C5 løsningen?

Jeg sidder med en kunde som ikke kan komme ind i sin C5 pga. af en fejlkode 101. Ved nogen evt. hvad den fejl betyder?
Avatar billede blacks Mester
16. august 2005 - 13:00 #1
Fejlkode 101 er læsning ud over filens længde. Check disklil, total reindex. Hvis filen er temporær, slet da alle $-makerede filer.
Avatar billede dma Nybegynder
16. august 2005 - 17:21 #2
Her er Microsofts egen oversigt. Alle fejlkoder med nummer mindre end 100 kommer fra operativsystemet, og skal derfor finde deres forklaring der.

101. Læsning ud over filens længde. Løsning: Check diskfil - total reindex. Hvis filen er temporær, slet da alle $-markerede filer

102. Ikke mere plads på disk. Løsning: Udvid harddisk eller det areal der må skrives i. Giv rettigheder på nettet.

106. Kan ikke se datafilen. Løsning; Rettigheder på nettet.

107. Illegal recordnr + fejlref. Løsning: Check med fix + totalreindex

108. -GV parameter, hvis problemer med læsning på disk. Hvis problemet opstår vælg 'Prøv igen'

109. Checkciffer fejl. ( Post der vises og læses passer ikke sammen). Løsning: Checkdisk -reindex. Prøv evt. at sætte -GV parameteren på. Hvis fejlen opstår på $tmpfiler:
1. Der hvor tempfil skrives kan der være problemer. "Lost clusters" på hardisken. Løsning kør "Chkdsk /F" for at løse problemet.
2. Hvis tempfil ikke kan skrives på disken.
Løsning: Rettigheder/Mangel på diskplads.
3. Hvis arbejdspladser sat til over 255 kan fejlen komme i <= 2.20
Løsning: rettet i > 2.20 eller sæt antal arbejdsplader ned.

110. File to large. Databasen har/er ved, at overskride det underliggende operativsystems grænser. Løsning: Omlæg til SQL!!

Øvrige fejlkoder henvises der til Operativssystem-/netværkmanualerne, idet det ikke skyldes Concorde C5
Avatar billede mariaf Juniormester
16. august 2005 - 21:29 #3
107 og 109 er typisk hardwarefejl - især netværksfejl viser sig på den måde.
Fejlkode 101 kan godt drille lidt, men det kan hjælpe at kopierer hele C5-mappen over i et nyt bibliotek og så prøve igen. Husk at genstarte maskinene efter flytningen men før du prøver at starte C5 op.
Avatar billede flizzy43 Nybegynder
19. december 2005 - 22:35 #4
En reindexering af databasen med efterfølgende check og fix - virker på fejlkode 101 - 109.
Avatar billede dma Nybegynder
20. december 2005 - 14:11 #5
flizzy43: Ja, men er ikke nogen garanti for at der så ikke er tabt data, idet ødelagte områder af filen nu bare er blevet "nulstillet". Men i mange tilfælde vil det være nok. Man bør derfor ALTID, før man igangsætter disse procedurer, gemme en oversigt over poster i de forskellige tabeller (Generelt/Kartotek/Databasestatus - klik på Gem og angiv et filnavn, f.eks. 201005.kom. Når reindexering/fix er færdig, går man samme sted hen og indlæser denne fil igen (knappen "Hent).Nu kan man sammenligne antal poster tabellerne før og efter reparation.