Avatar billede tras Juniormester
12. august 2005 - 08:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan snakker en Server med en Klient

Jeg skal havde noget hjælp med at forstå hvordan en Server snakker med en klient, alså med OS lagene osv. Hvis der er nogle der kan hjælpe mig med det vil det være Fedt!!!!. Jeg vil Give 200point for det er virkelig vigtig for mig
Avatar billede Syska Mester
12. august 2005 - 08:52 #1
Tror du mener OSI Modellen....

Her er et par link:
http://www.geocities.com/SiliconValley/Monitor/3131/ne/osimodel.html
http://www.webopedia.com/TERM/O/OSI.html

Eller bare søg på google.com efter "OSI model"... der skal nok komme en masse links

// ouT
Avatar billede tras Juniormester
12. august 2005 - 09:45 #2
det er ikke så meget det men mere hvordan.. en tynd klient snakke med Serveren alså hvilke protokelder den bruger osv.
Avatar billede Syska Mester
12. august 2005 - 09:51 #3
øhh, det hele sker jo som skrevet i OSI modellen....

Med hvordan den pakker data ned og sender, og hvordan modtager pakker ud igen, bare modsat ved i OSI modellen.....

Tror ikke helt jeg er klar over hvad du præcist søger, det er jo lidt forsklligt fra program til program hvordan de snakker sammen.....

Den bruger højst sandsynlig TCP til at snakke med serveren da den er pakke orienteret og forsætter ikke med at sende før alle pakker er kommet frem.... i modsætning til UDP som bliver brugt til lyd/video streams, da det ikke er alt afgørende om alle pakke/data kommer frem....

// ouT
Avatar billede tras Juniormester
12. august 2005 - 09:53 #4
Jo OSI moddel forklare knseptet bag det. Men jeg vil hvide hvad presit computeren bruger eks går jeg ind på en hjemmeside og skriver adressen www.hejmeddig.dk Bruger den en DNS til at finde den fysiske adresse IP. Og der bruger den jp HTTP...

Msn en computer der snakker med en server eks den skal logge på serveren. Hvad for en protokol bruger den osv.
Avatar billede Syska Mester
12. august 2005 - 11:48 #5
Deres egen defineret protokol..... tror du har bevæget dig ud på et meget stort område....

Og det du altid vil vide er hvordan en Tynd klient snakker med en Terminal server?

på bit nivuea? eller hvor langt vil du ned? det hele bliver i sidste ende pakket ned i en TCP pakke, og sendt, og udpakket igen på den anden side...
Avatar billede jesper2009 Nybegynder
14. august 2005 - 09:09 #6
Linket http://www.geocities.com/SiliconValley/Monitor/3131/ne/osimodel.html er faktisk ret godt men for lige at føje lidt til ...
Det er som oftest kun protokollen i applikationslaget der varierer fordi det er den man for de fleste programmeringsformål kommer i kontakt med. Men det er ikke en nødvendighed. OSI-modellen er tænkt således at hvert lag er "ligeglad med", dvs. uafhængigt af, hvad der ligger i de andre lag så længe deres indbyredes "kontrakt" overholdes.
I transportlaget kan man således bruge UDP i stedet for TCP og det spiller stadig sammen med de underliggende og overliggende lag.
HTTP, FTP og SMTP kører oven på TCP - fordi det er det eneste rigtige for de applikationer der bruger disse protokoller. Det betyder dog ikke at man ikke *kunne* bruge UDP i transportlaget.
Avatar billede Syska Mester
14. august 2005 - 16:05 #7
Giver jesper ret.

Har du fået en bedre forståelse for det eller? Ved ikke rigtig hvordan det ellers kan forklares....

Hvis du laver dit eget Server/Klient program laver du som regl også din egen protokol, som så både server og klient ved hvordan skal fortolkes når det kommer op i Application Layer.

// ouT
Avatar billede tras Juniormester
08. september 2005 - 09:00 #8
tak
Avatar billede Syska Mester
08. september 2005 - 10:08 #9
tak for hvad? Kunne du ikke bruge vores svar til noget?