Avatar billede monstermand Nybegynder
11. august 2005 - 12:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvilken RAID version udfra diskstørrelse

Hey,

mit spørgsmål er meget simpelt. Er det muligt for mig at finde ud af hvilken RAID level der bruges ved jeg ved følgende:

Antal diske i maskinen.
Størrelsen på diske.
Hvor meget plads der er til rådighed på maskinen.

Det drejer sig fx om en maskine med 5 diske, hver på 18,3 GB. Der er 36 GB kapacitet på maskinen.
Avatar billede screem_brille Novice
11. august 2005 - 12:13 #1
det lyder meget som RAID 1+0 (altså 2 diske i RAID 0, som så er spejtlet, + 1 hotspare disk)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. august 2005 - 12:28 #2
Enig, eller måske en raid 5 på 3 diske, med 2 hotspare diske
Avatar billede monstermand Nybegynder
12. august 2005 - 12:49 #3
OK, men spørgsmålet lyder om jeg kan finde ud af hvilken RAID konfig. en given maskine kører med - ikke absolut lige netop ovenstående eksempel. Det sidste eksempel kører vist raid 5.
Avatar billede screem_brille Novice
12. august 2005 - 12:57 #4
det eksempel du har opstillet er ikke RAID 5, RAID 5 = antallet af diske- 1 dvs 4 * 18.3GB er den samlede kapacitet, (havde det varet RAID 5 med en hotspare disk, skrives det mange steder RAID 5E)

Jo man kan som regel regne det ud hvis man kender de forskellige RAID levels, men der kan være scenarioer, hvor der kan være noget som gør det ikke er muligt at gætte.
Avatar billede jesper2009 Nybegynder
14. august 2005 - 14:11 #5
Hvis det er operativsystemet der klarer RAID (softwasebaseret) så kan du bruge Windows Disk Management. Men hvis du har en RAID-controller, (dvs. hardwarebaseret) så skal du formentlig ind i BIOS og se?
Jeg tror du kan have fordel af at kigge her: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=830&page=5