Avatar billede bumsenhejhej Nybegynder
10. august 2005 - 17:05 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Parellelogram hjælp søges.

hej, jeg har netop fået en opgave som lyder:

Tegn tre forskellige parellelogrammer hvor siderne hvergang er 5 cm og 3 cm..

Mit spørgsmål er )>
Hvad fanden mener han :D?
Avatar billede bumsenhejhej Nybegynder
10. august 2005 - 17:08 #1
har lavet:
                                3 cm
...........................______________....
........................../............./....
........................./............./..... 5 cm
......................../............./......
......................./______________/.....
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2005 - 17:09 #2
tegn en firkant hvor siderner er 5*3 cm og forskyd den, dette er et parellelogram
Avatar billede bumsenhejhej Nybegynder
10. august 2005 - 17:09 #3
men er det rigtigt?
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2005 - 17:11 #4
det er korrekt, selvom din askii tegning ikke er helt korretkt, men du har ret ja ;)
Avatar billede bumsenhejhej Nybegynder
10. august 2005 - 17:13 #5
hmm, for er være sikker:
www.tower.dk/parel.gif - sådan?

Det var 2, men hvad med den tredje, har ikke flere muligheder jo?
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2005 - 17:17 #6
den sidste må være hvor de ligger ovenpå hinanden, selvom det egenligt mere bare er en linie (altså en 8 cm lang linie)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2005 - 17:18 #7
De to du har tegnet, er næsten ens.

Det er vinklerne i parallellogrammet der skal være forskellige. F.eks er de "spidse" vinkler hhv. 45, 35 og 25 grader. Så er det jo 3 forskellige...
Avatar billede bumsenhejhej Nybegynder
10. august 2005 - 17:19 #8
dvs. de står rigtigt ? som set på min tegning?

Og den næste jeg laver skal være;
8 cm BRED
og 6 CM høj?
Avatar billede bumsenhejhej Nybegynder
10. august 2005 - 17:20 #9
Hvad mener du ole?
Skal siges jeg intet forstår med det med linialer ;-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2005 - 17:24 #10
Hvis du tager en firkant, der er 3x5 centimeter, og forestiller dig at der er hængsler i alle 4 hjørner.

Så tager du fat i to hjørner over for hinanden og trækker udad. Firkanten bliver nu mast mere og mere sammen på den anden led. Hvis du holder nogle pauser undervejs, har du et parallellogram, hvor siderne er 3x5 cm. Du skal her blot holde 3 pauser og tegne af 3 gange...
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2005 - 17:24 #11
bumsenhejhej, nope, tag en papkasse fjern bunden så den kan justeres, hvis du ligger siderne helt tæt så de danner en linie, er siderne statid parellele, men er ikke en firkant længere men en linie, men det kommer an på hvordan man definerer det
Avatar billede bumsenhejhej Nybegynder
10. august 2005 - 17:28 #12
kan man ikke bare lave en linje på 3 cm
og gå 5 cm ned og lave 3 cm også bare fører blyanten op til hjørnerne?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2005 - 17:28 #13
http://www2.skolenettet.no/programvare/vindusrekka/geometri/parallellogram/paralgrm.gif
og
http://www.matematikk.net/klassetrinn/artikler/geometriII/parallellogram.png

sammenlign de to parallellogrammer. De er med forskellige vinkler - den sidste er fladere end den første. Vupti - selv om siderne i begge er 3x5 cm, er det to forskellige parallellogrammer.

Hvis du kigger på den sidste, er vinkel A og C altid den samme, men jo mindre du gør dem, jo "fladere" parallellogram har du. Og alle vil være forskellige, selv om sideafstanden hele tiden er 3x5 cm.
Avatar billede bumsenhejhej Nybegynder
10. august 2005 - 17:34 #14
Hmm.. forstår ikke noget af det.. men smid svar.. dropper den opgave.. Laver de næste så ;] og får hjælp til det i skolen..
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2005 - 17:40 #15
ingen point denne gang, havde ikke læst dit spørgsmål ordenligt da jeg lagde det svar ;)
Avatar billede helle100 Nybegynder
10. august 2005 - 17:49 #16
Ved godt målene ikke passer, men tror de kan give dig en ide om hvad du skal
http://www.upitfree.dk/upload/files/parallelogram.jpg