Avatar billede zapzone Nybegynder
08. august 2005 - 21:12 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Trådløs intenet med webspeed.

Hej Eksperter.

Jeg sidder her og skal til at installere en trådløs router  på en webspeed forbindelse, og er lidt i tvivl om hvad jeg egentlig skal bruge. Forbindelsen kører via. et Motorola kabel modem (mener jeg nok det er) som er forbundet direkte til computerens netkort med et alm. RJ-45 UTP netkabel. Mit spørgsmål er så, om det er nok bare at købe en trådløs router (f.eks. denne Linksys: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516), og koble den direkte til kabel-modemet - og så er jeg kørende, eller hvordan ?

På forhånd mange tak.

Mvh Søren
Avatar billede kenp Novice
08. august 2005 - 21:22 #1
ja det kan du godt.. men du skal lige register dig hos webspeed når du slutter den til.. elelr sætt den til at klone din mac-adresse men det vil virke på din forbindelse.
Avatar billede zapzone Nybegynder
08. august 2005 - 21:34 #2
Registrere mig ved Webspeed, hvordan ? - Og hvad mener du med at clone min mac adresse ?
Avatar billede kenp Novice
08. august 2005 - 21:56 #3
ja den gang du fik webspeed der startede du med at register din computer på nettet... det skal du gøre igen når du sætter en router på eller får din router til at klone din mac-adresse (det er sikekrt et menu punkt i routeren) det er ikek så svært. så du kan sagtens bruge den.
Avatar billede zapzone Nybegynder
08. august 2005 - 22:08 #4
Ja ok, nu er jeg med... Det er fordi det er ikke min egen webspeed forbindelse, så jeg har ikke registreret noget, men kan godt huske man skal gøre det, nu du nævner det... :)
Kan bare stadig ikke se idéen i at clone mac-adressen... ?
Avatar billede kenp Novice
08. august 2005 - 22:15 #5
Så slipper man for at register sig igen :) bare det eneste..
Avatar billede zapzone Nybegynder
08. august 2005 - 22:17 #6
Det skulle da helst ikke have noget med mac adressen at gøre, da mac adressen kun bliver broadcastet lokalt...
Avatar billede kenp Novice
08. august 2005 - 22:20 #7
dvs at du har en router på i forvejen? for ellers er det faktisk mac adressen som det er låst på hos webspeed... men takker for point.
Avatar billede zapzone Nybegynder
08. august 2005 - 22:24 #8
Nej, har ingen router... Hmm... Det kan så være at kabel-modemets mac bliver broadcastet, for normalt bliver en mac adresse på et alm. netkort jo kun broadcastet lokalt... Selv tak du.
Avatar billede ksoren Nybegynder
09. august 2005 - 00:57 #9
kenp har ret. MAC adressen på dit netkort bliver sendt med ud på kabelnettet, og bliver registreret hos TDC
Avatar billede ksoren Nybegynder
09. august 2005 - 00:58 #10
Går du ind på myip.dk vil du også se at mac adressen på netkortet indgår i hostnavnet
Avatar billede zapzone Nybegynder
09. august 2005 - 20:40 #11
Jeg vil måske gå med til at TDC kan gå ind og se MAC adressen, fordi den bliver sendt til kabel-modemet eller noget... Men mac adressen bliver dælme ikke broadcastet på nettet som du siger ksoren... Hvis den gjorde det ville det jo være super nemt at spore f.eks. en stjålen pc der bliver koblet på nettet... ksoren, kan du ikke lige sige hvor du ser din egen MAC adresse inde på myip.dk ?
Avatar billede ksoren Nybegynder
09. august 2005 - 21:45 #12
MAC adressen kommer heller ikke med ud på internettet. Men den kommer forbi modemet. det fungerer kun som en almindelig bridge
Avatar billede ksoren Nybegynder
09. august 2005 - 21:52 #13
Alle webspeed kunder har en reverse dns til deres ip. I denne indgår mac adressen på den enhed som er synlig ud mod kabelnettet