Avatar billede enriko Nybegynder
05. august 2005 - 20:35 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Skift af fagforening

jeg er medlem af Dansk Metal hvor jeg betaler 989 hver måned.. det er lidt dyrt i længden. jeg læste faktisk om en fagforening hvor man betalte omkring 500 kr .(det var en ny fagforening, kan desværre ikke huske navnet)

jeg ville høre om i kender den fagforening?
hvis i kender den hvad fordele  er der ved at skifte? mister man noget ?har man krav på det samme ting nå man står uden arbejde?

m.vh enriko
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
05. august 2005 - 22:17 #1
Det er jo egentlig svært at sige om kender noget man ikke ved hvad er.

Generelt er der mindre at miste.
MEN det er LANGT svære at få lov til skifte fagforeningen spiller din ven så længe du betaler og lader som om du stemmer "rigtigt" til valgene.
Fagforeningerne gør hvad de kan for at sikre deres eksistens fx. med eksklusivaftaler der gør at arbejds pladsen kan være bundet til at du SKAL være medlem af METAL for at være på den plads.
Har Metal ikke eksklusiv aftale med den pågældende plads, er metal en af dem der ikke tillader overførsel før det kan tilkende gives at det ikke er et typisk Metal område du arbejde inden for.

Har selv prøvet det da jeg (som ing.) kort varigt var i Metal pga. en ansættelse som teknikker. Jeg fik et andet arbejde som ing. et sted der ikke havde aftaler.
Metal ville ikke tillade overflytning med begrundelsen at jeg havde "værktøj i hånd" dermed var jeg ansat i et "Metal lignende" forhold.

Jeg blev senere selvstændig og gav Metal fingeren.

Studer fagforenings regler og bliv overrasket, man tror det er i Burundi og ikke danmark.
Avatar billede borrisholt Novice
05. august 2005 - 22:55 #2
I forlængelse af dunderfjert's udemærkede svar vil jeg tilføje måske du kan søge hjælp hos den ny fag forening ?

Men lykkes dig at skifte overfører du "alt", bortset fra det høje kontingent :D Men det må du så se om du kan komme dig over. Hvis ikke er jeg yderst modtagelig: Gaver modtages med tak stører med begærlighed !

Eksklusivaftaler burde forbydes. Seriøst kan jeg ikke forstå at det ikke hører ind under konkurrencestyrelsen. Eksklusivaftaler er det der i detailbranchen hedder monopol, med samme virkning: Højere priser, men til gænæld er servicen også dårligere !

Held og lykke med det og lad os lige fælge med herinde.. Måske du på sigt kan hjælpe andre.

Jens Borrisholt
Avatar billede lyhne2 Nybegynder
05. august 2005 - 23:43 #3
øhm, er det helt forkert at man ikke må være bundet til en bestemt fagforening pga. sit job? så vidt jeg ved, kan ingen arbejdsgiver tvinge en ansat til et bestemt medlemsskab??

Og er det "Det faglige hus" du mener?? http://www.detfagligehus.dk/
Avatar billede AnyFellow Mester
06. august 2005 - 07:33 #4
lyhne2...> Det er korrekt at en arbejdsgiver ikke kan tvinge dig i en bestemt fagforening, da vi har foreningsfrihed i Danmark... i teorien.

I praksis kan en arbejdsgiver sagtens tvinge dig i en bestemt fagforening. Kender flere der har fået at vide at "enden melder i jer ind i xxx eller også bliver i fyret".

Det er især ofte mindre firmaer der tvinger folk, da de ikke gider bøvlet med fagforeningerne.

Enriko...> Du kan jo også vælge at droppe fagforeningen og så bare være medlem af a-kassen.
Det ændrer ikke på din situation hvis du står uden arbejde, da det er a-kassen og ikke fagforeningen der udbetaler dagpenge.

Din fagforening kan hjælpe dig hvis du får problemer i en ansættelse (f.eks. uklarheder om løn, feriepenge eller sådan noget), men har intet at gøre med om du kan få penge hvis du bliver ledig.

Det koster kun ca. 450 kr. at være medlem af en a-kassen.
Avatar billede pft Nybegynder
06. august 2005 - 10:02 #5
Avatar billede fromsej Praktikant
06. august 2005 - 13:56 #6
Hmm, det vil sige at i gerne vil nasse på de resultater LO forbundene har opnået, men ikke vil betale solidarisk.
Jeg ville ønske at de gule forbund skulle ud at forhandle egen overenskomst for deres medlemmer på de rigtig store arbejdspladser, et ramaskrig der ville blive, når i lige pludselig røg 15-20 kr ned i timen i forhold til jeres kollegaer.

Endelig skal der altså en stærk psyke til at stå udenfor fællesskabet, blive frosset ud, opleve at ingen vil arbejde sammen med en, ingen tillidsmand at have osv, det er uanset om man kan lide det eller ej vilkårene, ingen gider hjælpe eller samarbejde med snylterne.
Avatar billede kenp Novice
06. august 2005 - 14:35 #7
jeg pljer at sige i kan være medlem hvor i vil.....

Men hvis arbejdspladsen er organiseret og har en overenskomst med f.eks. dansk metal og i selv er medlem hos f.eks. de kristlige.. Så kan de kristilige sagtens forhandle på jeres vegne.. men de kan IKKE indgå en aftale.. den skal nemlig underskrives af dem som har forhandlingsretten..... (og tror i selv på at de vil det???)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
06. august 2005 - 14:37 #8
Dine kollegaer har kæmpet i årevis for løn og arbejds vilkår, og så tror du at du bare kan gå ud shoppe efter en billigere fagforening, og bibeholde fordelene. Sådan spiller klaveret ikke. Føj, siger jeg bare.
Avatar billede borrisholt Novice
06. august 2005 - 14:53 #9
fromsej & forevernewbie >> FØJ Siger jeg bare. Sådan en flok pampere !!! Stavnsbundet er ophævet i Danmark på alle andre punkter.

Forklar mig så jeg kan forstå det : HVORFOR ER KONKURENCE IKKE SUNDT ?

Lad os drage en paralel : Nu har Carlsberg laver øl i over 100 år (jeg ved ikke præcis hvorlænge), skal de så have monopol på markedet ? Så skulle vi alle sammen tvinges til at drikke HOF ? Kig på det spændende øl udvalg på de barer/ resturanger der har ekslusivaftaler med et bestemt bryggeri, så kan man vælge mellem en HOF, en Grøn tuborg og en Classic. Hvor fedt er det ?

På præcis samme måde er det med fagforeninger. Det bliver en gang tynd sprøjt når de ingen konkurence har ! Skal ARLA have eneret på marked ?

I den gamle østblok tvang man også folk til at blive.

Jeg kan kun sige på min arbejdsplads er det heldigvis ingen fagforening der forhandler løn for mig. Og godt det samme, jeg foretrækker at klare ærterne selv !

Jens B
Avatar billede fromsej Praktikant
06. august 2005 - 15:17 #10
*LOL*
Det var sikkert fordi folk selv forhandlede, dengang vi der var medlemmer af DEF og metal, fik overtidsbetaling, mens de der stod i kristeligt, og var importeret fra en anden by, bare fik besked på at arbejde, for bussen kørte først hjem når de var færdige, vel at mærke til normal betaling, så skulle i se dem komme over i LO forbundene, jeg giver ikke en hujene fis for "klar dig selv, og fanden tager de bagerste" princippet, men jeg vil da håbe for dig, at du ALDRIG får brug for hjælp på nogen måde, for du er godt nok ilde stedt.
EOD, jeg framelder mig tråden, livet er for kort til diskussioner af denne slags.

Ved du egentlig hvad ordet pamper betyder?
http://www.leksikon.org/art.php?n=1987 (Rimelig god forklaring)
Nej, jeg er ikke tillidsmand, politisk aktiv eller på anden måde involveret i fagligt arbejde, jeg er ganske almindelig lønslave, medlem af Dansk El Forbund, Elklub og Fællesklub på min arbejdsplads, længere er den ikke.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
06. august 2005 - 15:32 #11
Et er lov, et andet er moral. Syntes du virkelig at det er rigtigt at drage fordel af hårdt tilkæmpede løn og arbejds vilkår, og ikke betale det samme til fællesskabet, som dem du arbejder sammen ?

Tjaeh, det er så din moral. Heldigvis ikke min.
Avatar billede borrisholt Novice
06. august 2005 - 16:15 #12
fromsej + forevernewbie>> Det sjove er ingen af jeg vil svare på spørgsmålet, men så er man jo nok nød til at gentage dem : HVORFOR ER KONKURENCE IKKE SUNDT ?

Skal Carlsberg have monopol på at sælge øl i Danmark fordi de har gjort det i 100+ år ?

Jens B
Avatar billede enriko Nybegynder
06. august 2005 - 16:35 #13
ja faktisk er det http://www.detfagligehus.dk/kontingent.asp jeg havde set i avisen om.

mange takker for alle jeres beskeder.. men jeg ser ikke noget galt i at skifte så længe man kan få det ene ting billiger end det andet. jeg må vist detaljeret besked fra det faglige hus og må se om hvad fordele eller ulemper ved at skifte til dem.
Avatar billede halaha Nybegynder
06. august 2005 - 18:16 #14
Vi har i Danmark ret til at indgå aftaler med hvem vi vil!
En sådan aftale har Metal indgået med din arbejdsgiver, i den aftale er der nogle regler, som skal overholdes, hvis du skifter til en anden fagforening er du ikke omfattet af den indgåede aftale, og kan derfor ikke være ansat ved din nuværende arbejdsgiver, så find en anden arbejdgiver, hvor der måske gælder andre regler, måske bedre? hvad jeg tvivler på.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
06. august 2005 - 19:37 #15
Den der hårdt oppumpede løn og arbejds vilkår med tilhørende rekord skat er idag ene og alene årsag til at mange gode kræfter idag må se deres arbejde flytter til Kina!!
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
06. august 2005 - 20:48 #16
borrisholdt-> Du behøver såmænd ikke at råbe så højt. Konkurrence er sundt nok. Jeg shopper da altid efter den bedste vare til den bedste pris. Det er da helt naturligt. MEN! Jeg er også loyal overfor dem som i mange år har kæmpet for, og betalt for, de arbejdsforhold, og den løn jeg har i dag. Hvis du hører til dem der bare vil slippe billigt, og lade de andre betale, så har jeg sq ondt af dig. Så er du et meget lille menneske.

Hvorfor bliver du ved med at spørge om Carlsberg, og monopoler. Det har jo ikke en pind med det her at gøre.
Avatar billede borrisholt Novice
07. august 2005 - 07:09 #17
forevernewbie>> Den med Carlsberg og monopoler er det der hedder en analogi. Og du har netop lige givet mig ret i at der er en analogi, dog med det forbehold at du mener det forholder sig anderledes med fagforeninger.

Så grunden til jeg råbte var jeg umuligt kunne se hvad forskellen var. Men der er jeg så ikke den eneste. (Læs min sidste sætning om forbehold)

Jeg har engang haft brug for en fagforening (HK) da jeg ikke havde fået min løn i 3 måneder. De ringede til min arbejdsgiver som på de kraftigeste bedyrede der var tale om en fejl. Man den var ved at gå falit. Hvor om alting er HK accepterede hans svar og gjore ikke noget ved sagen, ud over at holde møder. Det førte til jeg meldt mig ud og trak manden gennem en falit selv, når nu min fagforening ikke ville !

Og så har jeg ikke været medlem siden, af nogen fagforening. Nå man arbejder som jeg arbejder som programmør er det meget nemmere at gå ind til sin chef selv og klare tingene. Hvis den er helt gald som den var med en tidligere arbejds giver kommer jeg jo selv til at lave det hele.

Derfor min antiparti.

Også kan man sige på mit område er der ingen fagforening der har kæmpet for bedre arbejdsvilkår, der blive langt de fleste ting løst ved at går ind til chefen selv.

Så nej jeg hører ikke til dem der vil slippe billigt.

Jeg hører til dem er helt fri.

Fagforeningen er til fordi "sammen  står vi stærker". Men hvis også de svigter .... Tja så er mere på røven end du var før .. Fordi du netop har betalt til en forening, og der med er ca 400 kroner +/-  fattigere end hvis der var bare dig.

Jens B
Avatar billede kenp Novice
07. august 2005 - 09:57 #18
dunderfjert -> jeg har ikke noget i mod at arbejdskraft flytter til kina... (og nu du ikke ved bedre så kan det godt være der er nogle som flytter ud, men sjovt nok så oprettes der flere nye i danmark end der flytter) men jeg vil godt nok ikke have de arbejdsvilkår de byder folk i asien...

men du vil altså gerne tilbage til arbejdsvilkår som var for mellem 60 og 80 år siden i danmark? med tilsvarende løn og hvad som ellers var den gang?

De danske arbejdsbetingelser er ikke skaffet af 1 mand eller enkel personer i danmark. men er skaffet af den danske fagbevægelse.. (og nej der har hverken de kristilige eller nogen anden billig fagforening være med til at forbedre arbejdsforhold eller løn).
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
07. august 2005 - 13:58 #19
Hmm .. egentligt lidt urimeligt at bruge enriko's tråd til dette.

Jo kenp jeg tror også vi endnu opretter lige så mange nye job som der flytter ud. Hvis du følger lidt med i pressen er der ingen valide tal på forholdet. Men jeg er meget usikker på om forholdet ikke tipper mere og mere den forkerte vej som tiden går.

Ingen af os to har været på arbejds markedet for 60 - 80 år siden, hvad lønnen angår så var den sikkert helt tidssvarende.

Du vil have jeg skal være loyal overfor en organisation fordi den -angiveligt- har gjort noget godt for mig før jeg overhovet blev født, jeg har aldrig haft mulighed for at bede denne organisation om denne hjælp, men jeg er nu tvunget til at støtte organisationen, som nu også bekæmper nogen der vil prøve at gøre det bedre for mig.

Du mener denne organisation er min "ven" ?
Avatar billede kenp Novice
07. august 2005 - 14:56 #20
ja det er det måske lidt :)

Men så skulle du måske lige følge med selv... for så ville du jo vide at der oprettes lige så mange som der flytter... den eneste som decideret nedlægger arbejdspladser er staten (læs regeringen)

øhhh ved du måske hvor gammel jeg er?

Ved du måske så hvilken arbejdsvilkår de havde? havde en arbejder noget at skulle have sagt... (ret til at forhandle løn selv?) tror du selv de ahvde de goder dengang... prøv asien hvad tror du de kæmper for at få etableret dernede? (ja netop en fagforening, og hvem kæmper med næb og kløer for at de ikke må får det).

Men jeg syntes du skal læse mit første indlæg som jeg skrev (idenne tråd).

Men hvis der ikek var fagforeninger hvordan ville du så syntes om at blive sat ned i løn. for at firmaet kunne få et størrer overskud? fo rdet ville de kunne gøre uden problemer.
Avatar billede pft Nybegynder
07. august 2005 - 17:12 #21
enriko. jeg syntes du skulle lukke dit spørgsmål idet du har fået svar på det du søgte.
Avatar billede enriko Nybegynder
08. august 2005 - 18:09 #22
pft skal nok lukke bare rolig:)

hvem skal have point
Avatar billede pft Nybegynder
08. august 2005 - 18:21 #23
Det bestemmer du selv?
Avatar billede enriko Nybegynder
08. august 2005 - 18:24 #24
læg svar .. så må jeg dele folkens
Avatar billede borrisholt Novice
08. august 2005 - 20:38 #25
Jeg vil da gerne være med