Avatar billede anst Nybegynder
03. august 2005 - 14:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ufrrivillig scandisk-kørsel Wndows XPpro

Hej Derude!
Er der nogen der har et bud på, hvorfor min XP meget ofte kører en scandisk ved opstart. Den bliver lukket ned som den skal.
Asus Bundkort P4C875-E med Pentium 4 2.4 GHz. 512 Mb ram
Med venlig hilsen Anton
Avatar billede haverslev Novice
03. august 2005 - 14:41 #1
Prøv lige følgende:

Ind i "Denne Computer"
Højreklik på dit F: drev og vælg "Egenskaber".
Klik på fanen "Funktioner".
Klik på "Undersøg nu".
Marker "Ret fejl i filsystemet automatisk" og "Søg efter/genopret beskadigede sektorer"
Klik på "Start".
Du for at vide at skanningen genemføres ved næste opstart.
Genstart computeren.
Skanningen går nu igang.
Det tager et godt stykke tid så vær tålmodig.
Når Windows atter starter op, genstarter du computeren igen for at kontrollere at F: drevet ikke længere kontrolleres for fejl under opstarten.

Eller:
Hvis det er det samme drev hver gang, og dit filsystemet er fat32 ville jeg nok overveje at konvertere det til NTFS.
Det er nemlig sjældent denne fejl optræder på NTFS fil sys..
Du konverterer ved at skrive:
convert F: /FS:NTFS

For at se samtlige parametre du kan checke med/på skriver du:
convert /?

Eller prøv at checke:
Rep. af ødelagte og fejlbehæftede systemfiler samt en erstatning eller rep. af dem:
Klik på START, Klik på KØR  skriv sfc /scannow og tryk OK. (husk mellemrum efter sfc)
Du skal have din XP-skive i Drevet.
Avatar billede haverslev Novice
03. august 2005 - 14:42 #2
Ups - skal selvfølgelig være dit c-drev, hvis det er det der er probs. med
Avatar billede anst Nybegynder
03. august 2005 - 15:01 #3
Tak for forslagene. Men men - det har jeg altsammen prøvet. Endvidere har jeg prøvet,
fra kommandoprompten at skrive sfc/scannow. Intet hjælper. Jeg er ikke meget for at lægge filsystemet om til NTFS, da jeg en gang imellem kører en Ghost ind igen fra disketter(dos). Det kan jo som bekendt ikke læses i NTFS
Avatar billede haverslev Novice
03. august 2005 - 15:15 #4
Hmm, det er højst sandsynlig en fil sys. fejl.
Er du sikker på at det ikke er en fejl der opstår ifm. indlæsning af ghost ?

Har du opdateret med SP2 ?
Så kan du muligvis have problemer med at køre scannow, idet den vil foreslå en erstatte/overskrivening af filer, hvis det f.eks er en win XP SP1 cd du bruger
Hvis du siger ja til overskrivning, så skal SP2 lægges ind igen, for at være optimal
Avatar billede gratis Nybegynder
03. august 2005 - 15:17 #5
for samme fejl og denne ting har hjulpet "User Profile Hive Cleanup Service" ka hentes her , http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=1B286E6D-8912-4E18-B570-42470E2F3582&displaylang=en
Avatar billede anst Nybegynder
03. august 2005 - 17:19 #6
Hej Igen!
Nå, jeg bed i det sure æble og lavede filsystemet om til NTFS. Det så ud til det løste problemet. Desuden er maskinparken blevet væsentlig mere kvik både til at lukke ned og åbne,- så Haverslev du får pointene, hvis du lige skriver det som et svar. Ellers tak til Gratis for forslaget. MVH Anton
Avatar billede anst Nybegynder
03. august 2005 - 17:21 #7
Jeg kvajede mig vist og skrev mit eget som svar. Hvad gør jeg så?
Avatar billede gratis Nybegynder
03. august 2005 - 22:28 #8
det sker der ikke någet ved, så længe du ikke acceptere det ;) når haverslev ser din besked er jeg sikker på han lægger et svar som du ka acceptere.
Avatar billede anst Nybegynder
03. august 2005 - 23:09 #9
Hej Gratis!- Tak for rådet. Jeg prøvede ellers at følge dit link, men det sagde mig ikke rigtig noget!- Jeg får jo alle opdateringer automatisk!-Men tak for forslaget alligevel. MVH Anton
Avatar billede haverslev Novice
04. august 2005 - 07:06 #10
Fint du fik det fixet ;)

Jeg fik dog ikke skrevet, at ved NTFS filsystem får du en mere stabil og lidt hurtigere maskine (det har du jo også selv oplevet nu) - tillige kan du lave div. mapper private og derved få en bedre sikkerhed af dine data.
Avatar billede anst Nybegynder
04. august 2005 - 10:45 #11
Så fik vi vist det på plads. Tak for hjælpen