Avatar billede tnm Nybegynder
03. august 2005 - 02:25 Der er 43 kommentarer og
3 løsninger

Hvornår indekserer Google?

Hej,

Jeg har haft min side lagt ud på nettet i ca. 2 mdr. Den er tilmeldt google adwords til et vist beløb hver dag, og kommer sågar frem i "det blå" øverst på google når man søger på visse ord.

En ting jeg ikke forstår er, at hvornår indekserer Google denne side så den også kommer frem under den normale "gratis" søgning? Jeg ved godt det handler om links fra andre sider, men der er allerede en del andre sider der linker til siden, og har gjort det i længere tid, men den er endnu ikke dukket op når man søger på specifikke ord.

For et års tid siden lagde jeg en side op, ikke omhandlende samme emne, men den kom op på Google's "gratis" søgning, med det samme, når man skrev specifikke ord.

Jeg har læst Bufferzone's rigtig fine artikler om søgemakineoptimering og har prøvet at rette mine sider efter det.

Jeg undrede mig bare over, hvorfor der endnu ikke er sket noget på Google, selvom jeg har fulgt rådene.

Tak hvis nogen har et svar på mit spørgsmål :-)

Hilsen Sabrina.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
03. august 2005 - 08:16 #1
Hvis du har tid så vil jeg gerne komme med mit bestyr, problemet er bare at jeg kan først fortælle dig om det i aften ved 20:00 tiden da jeg er snart skal logge af´´sorry!
Men jeg kan fortælle dig en god lang historie og gode råd som jeg har gjort uden at betale en eneste krone for det og jeg vil heller ikke betale for Adwords især ikke når man kan få dem sat ind på google gratis;)isteden for at betale en fandes masse penge, for der skulde jo gerne noget tilbage igen´´ ik:)

Men jeg lover dig at jeg vil fortælle dig hvordan du skal gøre og skrive så du bliver indeksererde og mere synligt på google, UDEN det koster dig penge.

Der var engang en DUM og når jeg siger DUM på denne måde så er det fordi hun ikke viste en skid hvad hun talte om i den forstand at man kan ikke ringe folk op og så prøve at sælge dem noget især ikke når de ikke ved el. kender til bare 1 af de produkter man har. (det siger mig en hel del om denne sælger) ikke nok med det så ville hun have 13500 + moms oveni for søllede 15 Adwords samt 250 tegn, Men det står ikke ideot på rykken af mig (og gør der det skal jeg vist have byttet mit T-shirt:) så jeg sagde nej tak og fortalte hinde et par sandheder og min menning!

Jeg ved gpdt det ikke hjælper dig pt. (men det ville det nu heller ikke da det tager lidt tid at blive set på google og du skal osse selv fortage dig nogle ting´mange gange, men så bliver du osse synligt og slipper for at betale.

Men somsagt vender jeg tilbage med nogle gode og gratsise råd, jeg bliver nød tl at logge af nu´´sorry:$

Ps:. Vær forberedt på at det vil værre en lang historie at skrive så det fylder, så er du klar over det på forhånd:-)

Forsat rigtig god dag;)
Avatar billede jokkejensen Novice
03. august 2005 - 09:11 #2
Sabrina, har du et link, vil godt lige kigge på siden, og analysere lidt :)

Mvh
Avatar billede goose Nybegynder
03. august 2005 - 09:12 #3
tnm >> hvis du smider et link til din side, så skal jeg også gerne komme med mit bud på hvad der kan være galt.

Addwords er ikke nødvendigvis en dårlig ting, det kan oven i købet være en ret god ting hvis du kan få dig en billig klikpris.

Jeg ved selv hvor tit mine øjne "drager" mod højre side og er der en tekst der der fanger mig, ja så klikker jeg.

Du har ret i, at en god placering i høj grad afhænger af dine indkomne links, men dem der linker til dig, er de selv optaget på Google og har de nogen PR ?

En anden vigtig faktor er ikke om de linker til dig men derimod måden hvorpå de gør det.

Nu ved jeg jo af gode grunde ikke hvad dine søgeord er, men der er forskel på om der er 1 miliion "konkurrenter" eller om der kun er 10.000.

/Goose
Avatar billede perj Nybegynder
03. august 2005 - 09:31 #4
Prøv at læse disse gode artikler af Bufferzone: http://www.eksperten.dk/artikler/82
Avatar billede proviben Novice
03. august 2005 - 09:36 #5
Google har bl.a. et filter, populært kaldet ”sandbox”, som filtrerer og udelukker nye websider fra, at optræde i søgeresultatet i op til ca. 4 - 9 måneder.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. august 2005 - 10:08 #6
Uden at have læst ovenstående svar grundigt, så er det sådan

1. Google indexisere dig først når andre sites (der er i googles index) linker til dit site. jo flere andre sites dert linker til dit jo bedre.

2. Googles robot (kaldet googlebot) kommer normalt forbi dit site en gang om måneden. Du kan opnå at den kommer oftere hvis dit site ændre sig hurtigt og der hver gang botten kommer forbi er noget nyt til den. Du vil i din web statestik kunne se når googlebot har været forbi (hvis du har ordentlig statestik). Optagelse sker normalt indenfor 3 måneder til et år. Hvis du har mange links der peget på dit site går det hurtigere
Avatar billede perj Nybegynder
03. august 2005 - 12:11 #7
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 07:10 #8
bufferzone > Jeg blev optaget i Googles søgeindeks få dage (måske en uge) efter, at jeg havde lagt robots.txt op på serveren. Det interessante er, at mit site (lige som da det blev indekseret) endnu ikke er frigivet, og at der derfor kun er adgang til login-siden. Men hvis jeg søger efter mit domænenavn, kommer det frem hos Google :-)

Apo
Avatar billede goose Nybegynder
05. august 2005 - 09:53 #9
apo >> der er forskel på at få sit site optaget på google og så til at det fremgår af søgeresultaterne.
At få det optaget på Google kan gøres på 24-48 timer, det er såmænd bare at få et PR6 eller PR7 site til at lave et link, så er den hjemme :o)

Et link fra et PR5 site tager lidt længere tid, ca. 4 dage.

Er dit site først optaget, ja så kan du jo godt finde det når du søger på domænenavnet, men hvad hvis du søger på indholdet ?

tnm >> har du opgivet at få os til at tjecke dit site ?

/Goose
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 10:01 #10
goose > Men der er endnu ingen sites, der linker til mig (Det kan jeg jo se på Google via 'link: mitsite.dk'), og jeg har ikke selv bedt Google om at indeksere mig. Det er det, jeg synes er det interessante :-)

Der er ikke noget at søge på, på login-siden. Det eneste der fremgår som beskrivelse er 'brugernavn' og 'kode'...
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. august 2005 - 10:03 #11
Det er vel, for så vidt udemærket, med mindre du decideret ikke ønsker at kunne findes før du er færdig. Du kan faktisk udnytte at google har fundet dig, ved at sørge for at der er lidt nyt til googlebot hver gang den kommer forbi. Google kan godt lide sites hvor der sker noget hele tiden
Avatar billede goose Nybegynder
05. august 2005 - 10:07 #12
apo >> der er med garanti et eller andet site der linker til dig, og det er ikke sikkert du kan bruge googles link funktion til at vise dig det.

Der er nogle sider der lister nyoprettede domæner, og det kan jo være et af disse.

Hvis du vil ud med det, så smid domænenavnet her ......

/Goose
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 10:15 #13
bufferzone > Jeg har selv sat en deadline der hedder 1. september, så jeg er tæt på at skulle frigive sitet. Men indtil da vil jeg da gerne undgå, at få besøg af 'nysgerrige'.

Men eftersom, at mit site findes på Google er jeg vel indekseret? Vil det give en fordel, at jeg skaber lidt liv for Google, og skal jeg gøre noget for at fastholde Google indtil sitet frigives?

goose > Det er muligt, men hvem skulle have interesse i at liste mig? Mit domæne har været oprettet i snart et år.

Jeg venter med at kaste links i grams, til sitet er parat til at blive fremvist :-)
Avatar billede espersen Novice
05. august 2005 - 10:18 #14
prøv lige en test med www.silktide.com - en lidt anderledes test af et website...
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 10:20 #15
espersen > "Sorry, but this website is currently unavailable
Silktide.com is currently unavailable due to a hardware failure.
We are working to correct this and apologise for any inconvenience caused."

Hvordan anderledes test?
Avatar billede goose Nybegynder
05. august 2005 - 10:21 #16
apo >> det skal jeg ikke kunne sige, men et eksempel er jo http://www.denet.dk/address.html og der er sikkert flere tilsvarende.

/Goose
Avatar billede goose Nybegynder
05. august 2005 - 10:23 #17
eller netstats hvis nu dit navn har haft fødselsdag :o)
http://www.netstats.dk/search/birthday/

/Goose
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 10:23 #18
goose > Nope, jeg står i hvert fald ikke listet der. Har du flere links?
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 10:29 #19
goose > Jeg købte domænet i november sidste år, så det er nok ikke på fødselsdagslisten endnu :-)
Avatar billede goose Nybegynder
05. august 2005 - 10:32 #20
Nej, men der er sikkert flere steder .......

Fakta er blot, at nogen må linke til dit domæne.

/Goose
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 10:35 #21
Hmm... Ellers ville Google vel heller ikke kunne finde mig, hvis jeg ikke stod listet et sted. Men, det kunne være interessant at se hvor.
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 10:40 #22
BTW, goose husk lige at smide et svar i spørgsmålet her: http://www.eksperten.dk/spm/636647 :-)
Avatar billede espersen Novice
05. august 2005 - 10:48 #23
prøv den lidt senere - er åbenbart hårdt presset lige nu

den tester bl.a. links, kode, samt flere andre ting (den er ikke ufejlbarlig - men ret ok at bruge)
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 11:03 #24
espersen > Okay. Jeg prøver at kigge på den senere...

goose > Jep, den er god nok. Jeg står listet på: http://www.netstats.dk/search/birthday/ - Her gik jeg og troede, at mit domæne var ukendt og anonymt :-b

Vil det sige at det har taget Google fra november til maj, at indeksere domænet, eller skyldes det at jeg først uploadede robots.txt i maj?
Avatar billede goose Nybegynder
05. august 2005 - 11:06 #25
Jeg tror ikke det har noget at gøre med robots.txt, søgemaskinerne vil læse dit site under alle omstændigheder. Det er langt fra alle der overhovedet har en robots.txt

/Goose
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 11:08 #26
Hvis ikke at robots.txt har en indflydelse på indekseringen, så har sabrina - der oprettede spørgsmålet her - vist langt igen, hvis hun først smed siderne på for 2 måneder siden :-|
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 11:10 #27
... Jeg troede ellers at robots.txt var en betingelser for at blive optaget hos Google?
Avatar billede goose Nybegynder
05. august 2005 - 11:46 #28
Robots.txt er ikke et kriterie for indeksering, filen er "kun" til for at guide robotterne og fortælle dem hvilke mapper du f.eks. ikke ønsker indekseret.

Ulempen ved robots.txt er for mig at se, at nogle mennesker skriver disallow ud for f.eks. deres mappe med noget online administration og så kan enhver jo blot læse tekstfilen og forsøge at hacke sig ind.

Kriteriet for indeksering er at der er nogle der fortæller robotterne at siderne eksisterer, så skal de nok guffe siderne.

Om Sabrina har langt igen er jo svært at sige når vi ikke kender hendes domænenavn, men som tidligere skrevet, så kan en indeksering ske på et døgn, det behøver ikke at have noget med alder at gøre.

Det der tæller er backlinks og ikke mindst værdien af dem.

/Goose
Avatar billede apo Praktikant
05. august 2005 - 11:59 #29
Nej, man skal ikke betro robots.txt sine administrationssider og andre hemmelige ting; så får man sig nok en overraskelse :-D

Jeg synes bare at jeg havde læst (muligvis i bufferzones artikler), at søgemaskinerne tager sites med robots.txt mere alvorlige end sites uden. Derfor gik jeg ud fra at det faktisk var et kriterie.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. august 2005 - 12:21 #30
robots.txt er ikke absolut kritisk, men en meget god ide at have. Det er ofte et spørgsmål om mange bække små. Hver gang du får en lille ting med, forøger du værdien af alle de andre små ting.
Avatar billede proviben Novice
05. august 2005 - 19:08 #31
Mange bække små gir en stor Å, - robots.txt er vigtig.
Avatar billede demib Nybegynder
21. august 2005 - 18:27 #32
> Mange bække små gir en stor Å, - robots.txt er vigtig.

Nej, i hvert fald ikke i forhold til søgemaskiner. Med mindre du har nogle sider du gerne vil undgå bliver crawlet er der absolut ingen grund til at have en robots.txt file liggende. Det er desværre en almindelug misforståelse at robots.txt skulle forbedre indeksering - det gør den ikke.
Avatar billede proviben Novice
21. august 2005 - 19:48 #33
Jo der er mange gode grunde, fx vil jeg bestemt anbefale en "404 File Not Found Page" henvisning.
Avatar billede demib Nybegynder
21. august 2005 - 19:56 #34
> Jo der er mange gode grunde, fx vil jeg bestemt anbefale en "404 File Not Found Page" henvisning.

Sorry, men nu vrøvler du altså. De to ting har intet med hinanden at gøre.

Lad os lige holde fast i det som denne tråd handler om: Indeksering og ranking i søgemaskiner. Robots.txt har ingen positiv indflydelse på hverken indeksering eller ranking. Påstande om det modsatte hører til i kategorien "vandrehistorier" og har ingen hold i virkeligheden.
Avatar billede proviben Novice
21. august 2005 - 20:10 #35
Hvor har jeg nævnt, at robots.txt har en positiv indflydelse på indeksering eller ranking?
Avatar billede demib Nybegynder
21. august 2005 - 20:45 #36
Jeg går ud fra du kan læse dine egne indlæg og dem du svarer på - og ikke mindst overskriften på denne tråd som netop handler om hvordan Google indekserer.
Avatar billede proviben Novice
21. august 2005 - 22:55 #37
Forstår ikke din argumentation, - selvindlysende, at jeg kan læse egne indlæg og dem som jeg nu svarer på!
Avatar billede olebole Juniormester
21. august 2005 - 23:12 #38
<ole>

proviben >> Du læser fomodentlig, hvad du og andre skriver på en helt anden måde, end andre. Jeg kan ikke forestille mig andre, der vil være i tvivl om, hvad demib skriver  :)

Det virker unægtelig som koketteri og 'gøren sig interessant', hvis du ikke er klar over, hvad demib mener ... men bevares, så vil jeg da gerne bøje det i neon:
Din kommentar (05/08-2005 19:08:40) kan - i denne kontekst - ikke læses på anden måde, end at, du mener, robots.txt er vigtig for indeksering og ranking.

Måske, du kan få anden mening ud af det - der skal nok være én på kloden, der kan - men du er i yderst seriøst mindretal  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede steent Nybegynder
21. august 2005 - 23:35 #39
Jeg ville ønske en eller anden (spørgeren), ville lukke dette spørgsmål, da det efter hvad jeg kan læse mig frem ti, ikke kommer nærmere end det er nu på et svar ;)
Avatar billede proviben Novice
22. august 2005 - 08:08 #40
demib & olebole >> Ok, robots.txt er ikke "vigtig" - men som bufferzone skriver en god ide.
Avatar billede demib Nybegynder
22. august 2005 - 08:10 #41
proviben, I forhold til søgemaskiner? Nope, helt uden betydning
Avatar billede proviben Novice
22. august 2005 - 08:23 #42
demib >> I forhold til søgemaskiner, ja, ligegyldigt, - men ellers en god ide.
Avatar billede demib Nybegynder
22. august 2005 - 08:32 #43
Det kan jeg på ingen måde se - en fil uden formål er bare fyld
Avatar billede proviben Novice
22. august 2005 - 08:43 #44
Nu faldt 5øren – har på samme tid tænkt på både en robots.txt og en .htaccess fil, deraf mit eksempel med "404 File Not Found Page".
Avatar billede tnm Nybegynder
11. september 2005 - 19:44 #45
Tak for de mange gode svar / god debattering. Har helt sikkert fået afklaret nogle spørgsmål :-) Jeg fordeleer points til dem som at der har svaret.
Avatar billede MogensMogensen Nybegynder
30. august 2010 - 18:08 #46
Hej tnm,

Du kan evt. tage kontakt til www.dahii.dk
De lavede SEO for mig, så min hjemmeside kom højt oppe i google...det giver godt i hvert fald :)