Avatar billede integrale Nybegynder
02. august 2005 - 18:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Repeater i blandet 802.11b/g miljø?

Kan man bruge en 802.11b Access Point (d-link dwl 700ap) som repeater af WiFi signalet fra et 802.11g Access Point (d-link dwl 2000ap+)?

Jeg kan "se" repeateren (med MAC adressen FF-FF-FF osv), men jeg får ikke nogen IP adresse, når jeg vælger den. I FAQ'en på d-link.com er angivet, at repeateren vil være "transparant", men jeg kan alligevel få den frem på oversigten over tilgængelige net.

De to d-link komponenter har fået tildelt to forskellige faste, lokale IP-adresser.

På forhånd tak.
Avatar billede kenp Novice
02. august 2005 - 21:20 #1
ja du kan godt køre med den repeater i det miljø... men så må du IKKE køre med WPA kryptering og du skal sikre dig at din router kan køre i mixed mode dvs både 11b og 11g samtidig.
Avatar billede integrale Nybegynder
02. august 2005 - 21:59 #2
Hmm... det er nu ikke det med multi mode, da det fungerer pt.

Måske er det krypteringen; jeg kører med WEP/HEX kryptering, men d-links FAQ angiver, at det kan man sagtens, blot man har samme SSIP, kanel og krypteringsnøgle - og det har jeg.

Så det var ikke det, men tak for opmuntreringen om, at det KAN lade sig gøre :-)
Avatar billede kenp Novice
02. august 2005 - 22:03 #3
du har angivet hvilken mac-adresse den skal sende det videre til.. for det mener jeg at kunne huske at man skal på repeatere (altså angive hvilken mac-adresse det kan sendes til).

Funger det nu? hvordan har du så sat det op siden det virker og hvad har du ændret siden de så er stoppet med det? men du skal jo huske på at et 11g netværk ikek umiddelbart kan snakke med 11b hvis det ikke køre samme hastighed eller mixed.
Avatar billede kenp Novice
02. august 2005 - 22:04 #4
(og du har været inde i dens webinterface og så sætte densom repeater og ikke bare brigde ikke?)
Avatar billede integrale Nybegynder
03. august 2005 - 08:02 #5
Jep; 700ap er konfigureret som reapeter og 2000ap'ens MAC adresse er tastet ind der. Begge ap'er har samme SSID, sender på samme kanal og har samme kryptering (inkl. samme password).

Og det virker ikke.

700ap optræder fortsat som access point, når jeg fra en klient scanner for trådløse net, selvom d-link oplyser, at den skal være "transparant" og dermed ikke skulle kunne ses.

Jeg prøver igen i aften, fx ved (kortvarigt) at lå krypteringen på begge ap'er fra - foreløbigt tak for hjælpen!
Avatar billede integrale Nybegynder
03. august 2005 - 08:04 #6
"lå" = "slå"(fejl)

"Transparant" kan selvfølgelig også betyde, at jeg ikke kan nå 700ap "indefra" (via IP adressen) for at omkonfigurere den; det tester jeg også senere.
Avatar billede integrale Nybegynder
17. august 2005 - 12:45 #7
hmm... det virker fortsat ikke; men, kenp smider du ikke et svar så du kan få point som tak for hjælpen?
Avatar billede kenp Novice
17. august 2005 - 13:23 #8
.