Avatar billede paparazzi Nybegynder
01. august 2005 - 16:37 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Premiere Pro

Hejsa.. Jeg har en Sony PD150, og klipper en del i Premiere pro. Det skal dog siges at jeg netop har skiftet til dette efter premiere 6.5

Mit problem er nu at materialet kommer ind som 1 videospor og 1 audiospor, hvor det i premiere 6.5 kom i 1 videospor og 2 audiospor. kameraet har jo 2 kanaler, og disse ville jeg gerne have "delt" op, så lyd i enten spor 1 eller 2 kan behandles selvstændigt som stereolyd, og ikke bare er som et" left" signal uden mulighed for at have lyden i både left and right.

Håber i forstår!

Derudover vil jeg høre om der er nogen der ved hvordan man laver et audio mixdown i premiere pro, så jeg kan lægge lyd på 10 spor ned på feks 2 eller 1 spor!!!
01. august 2005 - 17:45 #1
Nu kender jeg ikke premiere vildt godt, men når du kører videoen ind fra kameraet, kan du så ikke vælge om det skal være stereo (ét spor) eller mono (to spor)?
Avatar billede paparazzi Nybegynder
01. august 2005 - 17:54 #2
det køres ind i stereo... men spor 1 og 2 ligger i left og 3 og 4 ligger i right.. Det skulle være spor 1 i left, 2 i right på kanal 1, og 3 left og 4 right på kanal 2
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
01. august 2005 - 18:41 #3
Ved faktisk ikke hvordan du kan splitte din lyd ud på 2 audiospor. Har du da optaget 4 spor på DV båndet???
Mixdown, klares faktisk lettest ved at tage dit projekt (det ligger på dit arbejdsbord), og oprette en ny tidsline. Der sætter du dit gamle projekt ind, og derved har du automatisk lavet et downmix af dine audio og video spor. Hvis du ikke samtid ønsker at lave et downmix af dine videospor, burde du kunne copy and paste dit nye mixdown i din gamle org tidsline (ved dog ikke om dette kan lade sige gøre.)
01. august 2005 - 19:02 #4
Jeg har fundet det; du vælger klippet i din bin/folder og går op i menulinien i "clip" > "Audio Options" > "Treat as Stereo", så bliver det hele splittet op (i bin'en), -det er det nærmeste jeg kunne finde.

Ellers søg i "hjælp" i Premiere, der står en del.

ps: Jeg redigerer normalt i "Sony Vegas" det kan lidt mere.
Avatar billede paparazzi Nybegynder
01. august 2005 - 19:54 #5
det sidste virkede.. mange tak ;-)
01. august 2005 - 21:30 #6
Selv tak!

Jeg kunne ikke finde ret meget om et mixdown, men der er noget i hjælp, om sourround mixdown, men det er sikkert ikke det.
Avatar billede thorkil1 Nybegynder
11. august 2005 - 20:55 #7
du kan altid splitte audiosporet op i to monospor, der jo så fungerer som stereo spor. Det er beskrevet længere oppe.
Programmet laver automatisk mixdown nu du eksporterer det.
Ønsker du at kunne lave dit eget mixdown kan du gå ind højreklikke i området til venstre for lydsporene. Her får du valgmuligheden : add tracks.
Du kan så vælge at indsætte et mixdownspor. Den bliver synlig, når du vælger "audiomixer" i windows. I bunden af hvert spor i audiomixeren kan du så vælge hvor lyden fra dette spor skal kanaliseres hen.. og så kan du lave hvad som helst med lyden. Her kan også indsættes alle mulige effekter på lyden - herunder komprimering, der er en fornøjelse at arbejde med.

Jeg har også arbejdet med "større" programmer, men til min overraskelse kan premiere pro stort set alt hvad man kan ønske sig, hvis man ellers kan finde ud af det ;-)