Avatar billede stuppe Nybegynder
22. juli 2005 - 21:08 Der er 12 kommentarer

Computer genstart.

Hej igen, jeg har før lavet et spørgsmål herinde med at min computer genstarter af og til, hver gang.. under spil.

Jeg troede det var mit graffikort der var problemet, da det ikke opstod da jeg satte et andet i, men nu gør den det satme igen.. også med et andet kort i.

Jeg aner ikke hvad det er, automatisk genstart er fra, jeg har prøvet samptlige drivere til mit kort, jeg har checket mine ram, jeg har checket min disk. Og jeg har søgt efter virus og spyware tonsvis af gange. Jeg har formateret 2 gange, både med winxp pro og home.

Hvad kan det være? Det eneste jeg kan komme på lige nu.. er at min computer ikke siger "bip" når den er ved at starte op, altså lige efter den checker cpu og ram. Er der en speciel grund til at den ikke gøre dette mere?

Hvad kan det være? Alle idéer er velkommene.

På forhånd tak.
Avatar billede stuppe Nybegynder
22. juli 2005 - 21:09 #1
Det med "bip" gjorde den engang, da jeg havde fået den. Men den er tilsyneladene holdt op med det, og min computer har genstartet ureggeltmæssigt efter det.
Avatar billede halifax Nybegynder
22. juli 2005 - 21:28 #2
Har du ikke slået Automatisk genstrat fra?.....  med håb om at få tid til at læse en fejlmeddelelse på skærmen, hvis en sådan kommer.
Hvis den gør, så skriv både fejlkode og hele fejlmeddelelsen herind. Den kan være ledetråd i fejlsøgningen.

Ang. mgl. POST beep: har du ændret nogen settings i BIOS?
Prøv i BIOS "Load Default Settings" - eller et punkt der minder om det (kan være forskelling fra BIOS til BIOS).
Save & Exit BIOS.

Avatar billede stuppe Nybegynder
22. juli 2005 - 21:48 #3
Jo den er slået fra, men genstarter stadig uden fejl meddeelse.

Jeg har ikke ændret min bios, og har reset til default, og det samme sker stadig :(
Avatar billede halifax Nybegynder
22. juli 2005 - 22:23 #4
Hmmm...  Hvilken BIOS har du?
Har føreløbig fundet dette:

1. Original IBM POST . No beep - Power supply or system board problem
2. AMI BIOS .....  "First reset the SIMM's and reboot. If it does the same thing, one of the memory chips on the motherboard are bad, and you most likely need to get another motherboard since these chips are soldered on."

Oven på alt du har prøvet, nævnes her to andre ting; strømforsyning og bundkort. En anden strømforsyning kan måske lånes og prøves, mens fejl på bundkort er sværere at diagnogstisere.

Er der tjekket for varmeproblemer.
Avatar billede stuppe Nybegynder
22. juli 2005 - 22:34 #5
Åh nej, det lyder jo ikke ligefrem godt.

Jeg fik godt nok sat et nyt motherboard i, fordi det andet simpelthen gik ned.. så fik en lidt nyere version fra garantien. Det jeg har nu er et ASROCK P4V88 med en Pentium 4 3,2 ghx proceccor i (prescott).

Det du siger med IBM POST, lyder meget rigtigt.. kunne meget vel være min strømforsyning, har desværre ikke ret meget forstand på at skifte sådan en, har 2 andre computere jeg kunne låne fra, men skal have nogle tips om hvordan så.

"First reset the SIMM's and reboot" hvordan gøres dette?

Det er et forholdvis meget nyt motherboard, vil jeg tro.. men det hjælper selvfølgelig ikke noget. Mange tak for de oplysninger, hvis du kunne hjælpe mig med de her spørgsmål ville det være super!
Avatar billede stuppe Nybegynder
22. juli 2005 - 22:36 #6
Jeg har et program ved navn EVEREST jeg skaffer oplysninger fra om comptueren, kiggede ind i Energi Styring, og der står sjovt nok under "Batteri Status: Ingen Batteri"

Og under "nuværende strømkilde: 230 VAC
Avatar billede halifax Nybegynder
22. juli 2005 - 23:34 #7
Skiftede du selv nyt bundkort, eller blev det gjort af pc sælger eller andre med forstand på det.
I første omgang er der ingen grund til at tro det fejler.

Den mgl. beep lyd kan skyldes, at bundkort ikke er forbundet til den lille højttaler, der sidder i pc kabinettet (måske overset da bundkort blev skiftet). Du kan selv se efter om der går en ledning til den lille højttaler.

"Batteri Status: Ingen Batteri" gælder for bærbare pc'er, og 230v AC er OK.

Under spil belastes computeren en del og der kan opstå varmeproblemer, som får den til at genstarte.

I EVEREST under PC - Overclock - kan du nederst i skærmbilledet under Sensor egenskaber aflæse temperaturen - især temp. for CPU'en er vigtig at holde øje med, men det er lidt svært at gøre under et spil. Prøv at notere ned hvad temp normalt er, herefter spil lidt og (før den crasher) aflæs temp igen. Er den steget meget?
Du må prøve dig frem med dette for at få et indtryk af om temperaturen stiger, når du spiller.

Årsag til varmeproblemer kan være:
1. cpu og køler er ikke installeret ordentligt da bundkort blev skiftet (er der brugt kølepasta).
2. køleren er for lille til din Prescot processor. Den er kendt for at udvikle mere varme end tidligere P4, i hvert fald de første modeller.

Hvis du konstaterer stigende temperatur lige når du har spillet lidt, kan det være du skal have en mere effektiv (større) køler monteret.
Avatar billede stuppe Nybegynder
22. juli 2005 - 23:40 #8
Det blev skiftet af en professionel, ham der lavede pcen til mig. Så alt burde være som det skal.

Ledningen er sat til, og den har også sagt beep lyden før.. med dette bundkort i.

Tror ikke det kan være varme problemer.. efter spil ligger cput temp på ca 65 grader, og når den er idle ligger den på 45-50 grader. Så det er vel ikke alt for meget den stiger?

Køleren der sidder på cpuen er ret stor.. og jeg kan ikke se at den skulle sidde forkert, det hele ser meget rigtigt ud. Jeg ved dog ikke helt hvad kølepasta er for noget?
Avatar billede halifax Nybegynder
22. juli 2005 - 23:59 #9
Det sidste først: kølepasta smøres i små mængder på mellem cpu og køler for at udjævne de mikroskopiske ujævnheder i overfladen på cpu og køler. Det giver en bedre varmeafledning til køleren.

Nææ, din info om temp tyder ikke på varmeproblemer, desværre, for så ved jeg ikke, hvad du skal kaste dig over. Min cpu temp er pt. 31 - P4 Northwood.

Har du ved genstart efter et crash prøvet STRAKS at gå i BIOS og aflæse temperaturen der.
Den afkøles jo ret hurtigt hvis du først skal starte fuldt op og dernæst starte Everest for at aflæse den.

Prøv med andre RAM, hvis ikke det er gjort. Lån evt. en kammerats og test med.

Som det sidste:
Er der stadig reklamationsret (garanti) på den så se at få klaget i tide. Du har tydeligvis problemer med den.
Avatar billede stuppe Nybegynder
23. juli 2005 - 01:03 #10
Takker for infoen :)

Hmm tja, den ligger stadig på 50-60 grader når jeg starter op i BIOS.

Har lige prøvet at tage den ene ram klods ud, jeg havde 2 i på dual channel prøvede også tideligere idag at kører single channel men stadig genstart.

Lige nu med den éne klods i kun, synes jeg faktisk computeren kører hurtigere.. starter hurtigere, og lamer overhovedet ikke ligeså meget når den loader som den gjorde før (måske er det bare mig).

Har ikke pt. nogle andre ram jeg kan låne, de passer ikke i de andre jeg har liggende.. noget gammelt skidt er det. Anderledens ser de også ud.
Avatar billede stuppe Nybegynder
23. juli 2005 - 01:04 #11
Klemte at sige at mine ram er  512MB DDR400
Avatar billede stuppe Nybegynder
23. juli 2005 - 02:21 #12
Den genstarter dog stadig, sad lige og spillede WoW og så skete det igen, efter ca 30 min.