Avatar billede hatecaps Nybegynder
15. juli 2005 - 14:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Lidt matematik og lidt grafik

Hejsa,

jeg sidder og leger lidt med et spil (3-bande carambole).

Jeg har et rektangle defineret, et udgangspunkt i dette rektangle, og et træfpunkt på en af siderne af rektanglet. Alt dette kan jeg vise grafisk, med en linie fra udgangspunktet til træfpunktet. Det jeg nu har brug for, og ikke kan komme videre med, er at vise med linier hvordan kuglen vil løbe videre fra den første bande og 3-4 bander videre. Jeg har lige nu ikke behov for at tage højde for at kuglen ikke virkelig rammer træfpunktet præcist. Det det lige nu gælder om er at få tegnet disse linier beregnet.

Nogle ideer ?

ha' det godt
hatecaps
Avatar billede martinlind Nybegynder
15. juli 2005 - 22:23 #1
Din engangs vinkel er såvit jeg ved den samme som din udgangs vinkel, så du må kunne regne ud hvad den er i forhold til banden og så dermed få din udgangs vinkel
Avatar billede hatecaps Nybegynder
15. juli 2005 - 22:51 #2
hej martin,

fuldstændigt korrekt, men hvordan er det nu lige man gør det ? *g*

det må være noget med at finde tangenten fra udgandspunktet op til banden, og dernæste regne vinklen ud, for derefter at bruge samme vinkel +/- 90 til at regne videre med. Måske skulle jeg stille spørgsmålet i kategorien "matematik", men er der sådan en ? *g*

ha' det godt
hatecaps
Avatar billede martinlind Nybegynder
15. juli 2005 - 23:01 #3
Måske du kan finde noget her http://www.formel.dk/matematik.htm, det er jo 100år siden jeg gik i skole, så jeg kan ikke lige huske hvordan det var man regnede det ud
Avatar billede martinlind Nybegynder
15. juli 2005 - 23:02 #4
tror det er denne side du skal bruge http://www.formel.dk/matematik/geometri/Arealer/enhedscirklen.htm

/Martin
Avatar billede hatecaps Nybegynder
25. juli 2005 - 08:44 #5
hej martin,

så fik jeg det til at virke (så'n da) med hjælp af de formler jeg fandt på siderne. Så selv om jeg gjorde en del arbejde selv, så fortjener du pointene for at lede mig på rette vej. Så svar venligst så vi kan få lukket spørgsmålet :)

ha' det godt
hatecaps
Avatar billede martinlind Nybegynder
25. juli 2005 - 10:14 #6
Mange tak, synes også selv det var en ok side jeg fandt, mange gode formler
Avatar billede hatecaps Nybegynder
25. juli 2005 - 10:23 #7
ja, den tager virkelig en tilbage til de glade skoledage *g*