Avatar billede breedsou Nybegynder
14. juli 2005 - 18:56 Der er 2 kommentarer

0777 på mapper farligt?

Jeg er kommet til at tænke lidt over om det i grunden ikke er rimelig farligt at have 0777 rettigheder på mapper bare fordi PHP fx ellers ikke kan uploade filer til dem. Det er kun mapperne der har 0777 rettighederne, mens filerne i mappen er mere begrænsede – men er det stadigvæk ikke et problem? Er det ikke muligt for andre at smide fx et script i mappen, da de jo har alle rettigheder, og derved skabe alle mulige problemer for mig? Hvis ja, hvordan retter man så op på dette? Jeg har selv overvejet om man evt. kunne ændre rettighederne til 0777 lige før man vil flytte filer til mappen vha. php og ellers sætte rettighederne for nobody lavere. Jeg gider dog ikke lege så meget med det, hvis der rent faktisk ikke er noget problem i at rettighederne er 0777, så jeg hører gerne fra jer.
Avatar billede jaw Nybegynder
15. juli 2005 - 00:53 #1
Tjoh, altså det kan vel sådan set udnyttes, men tvivler på det bliver gjort særlig ofte. Det jeg mener du kan gøre, er at begrænse mulighederne for upload af filer til den mappe. Hvis du bruger scripts kan du selvfølgelig, som du selv siger, chmod'e mappen hele tiden. Desuden kan du begrænse upload ved at sætte begrænsninger på hvilke filtyper (filens headers f.eks.) der må uploades. Men 100% sikkert er det dog ikke...
Avatar billede myplacedk Nybegynder
15. juli 2005 - 08:38 #2
Ja, det er farligt. Punktum. ;-)
Spørgsmålet er, om faren er væsentlig. Hvis PHP ikke er i safe mode, kan enhver der kan uploade PHP rode med din mappe.
Hvis serveren er konfigureret til det, er det kun farligt, hvis det kombineres med et andet hul.

Det ville være mere sikkert, hvis filer blev uploadet af "din" bruger, så du kan nøjes med 0700, hvilket pr. definition er sikkert. (0700 betyder at ingen andre end din bruger (og root) kan noget som helst.)
Den opsætning belaster desværre serveren væsentligt, og giver nogle andre små-problemer. Jeg tror det er noget man sjældent ser på de billige hoteller.

Det ville være endnu mere sikkert, hvis du havde din egen server (evt. virtuel), for så er "ALLE" (som 0777 betyder) ikke andre end dig, og serveren selv.

Og det kan blive sikrere endnu: Fjern harddisken i serveren, og læg den i en bankboks. ;-)