Avatar billede lindgaard Nybegynder
13. juli 2005 - 11:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Print af digitale billeder.

Hejsa.

Jeg er den lykkelige ejer af et Nikon D70 kamera(Digital spejlrefleks) 6,1 mpix.

Jeg får ofte printet mine digitale billeder på rigtigt fotopapir hos online fotohandlere, hvilket er jeg godt tilfreds med.

På mit kamera kan jeg vælge 3(4 med Raw) forskellige indstillinger vedr. billedkvaliteten af det enkelte billede. De er Raw, fine, normal og basic.

Derudover kan jeg vælge 3 størrelser på mit billede. De er stor 3008*2000, mellem 2240*1488 og sidste lille 1504*1000.

Jeg bruger i øjeblikket fine i kvaliteten og mellem i størrelsen. Det giver billedestørrelser på ca. 1 til 2,5 mb

Når jeg får printet mine billeder er det typisk i 13*18 og 20*25 cm. Denne indstilling giver som sagt gode billeder men hvor langt ned i kvalitet og størrelse kan jeg gå før det giver et dårligere resultat? Jeg vil jo gerne kunne udnytte mit flashkort så godt så muligt og ikke bruge unødvendigt plads.

Håber nogen kan hjælpe :)
Avatar billede kimblem Nybegynder
13. juli 2005 - 11:46 #1
Hej Lindgaard

Jeg tror du kan finde dit svar i denne artikkel:
http://www.akam.dk/artikkel/12627

Mvh. Kim.
Avatar billede hexya Nybegynder
13. juli 2005 - 12:52 #2
Tjo, akam.dk giver en udmærket forklaring på størrelsesforholdet, men det inddrager ikke komprimeringsteknikkerne (Fine til Basic), desuden er det temmelig objektivt hvilket størrelsesforhold der fornemmes som "godt nok".

Uanset den meget komplekse teori om størrelsesforhold i relation til komprimeringsteknikker, så vil en afprøvning i praksis altid være det afgørende.

Det vil betyde, at du skal tage billeder - af samme motiv i samme belysning - i alle dine mulige indstillinger og derefter få hvert billede fremkaldt i fx 3 størrelser.

I praksis ville jeg dog kun prøve det med max 4 billeder:

Billede 1 (den du nu er tilfreds med): 2240*1488, Fine
Billede 2: 2240*1488, Basic
Billede 3: 1504*1000, Fine
Billede 4: 1504*1000, Normal

Derefter skal du bede om en printning af hvert af de fire billeder i dine to størrelser 13*18 og 20*25.

NB. Vigtigt at alle billeder tages af samme motiv i samme belysning og helst på stativ. Og billedet må gerne indeholde masser af dybde (lille blænde og vidvinkel), forskellige farver samt høj kontrast (lys og mørke). Fx et totalbillede af et menneske - der står stille - i halv skygge, halv sol - i et gadebillede m masser af parkerede biler i forskellige farver, andre mennesker i forskelligt farvet tøj, et par træer tæt på samt langt væk, en himmel med skyer. Og taget mens der er sol.

Generelt kan du se hvor stort et billede kan blive i forhold til opløsning i fx fotobehandlingsprogrammerne Photoshop, Paintshop, eller sikkert også i noget software, der fulgte med dit kamara, eller måske i det der fulgte med din printer. Men ellers er der en fin online omregner her:
http://www.scantips.com/calc.html
Avatar billede hexya Nybegynder
13. juli 2005 - 15:18 #3
rettelse til 2.linie: objektivt = subjektivt (naturligvis)
Avatar billede lindgaard Nybegynder
13. juli 2005 - 17:02 #4
Hej Hexya og kimblem.

Tak for de to svar. Jeg sender de 4 billeder til fremkaldelse i dag. Ellers god artikel også.

Tak for det.
Avatar billede hexya Nybegynder
13. juli 2005 - 19:53 #5
Håber du og fremkaldershoppen har tjek på, hvilke billeder, der blev taget med hvilken indstilling, når de kommer tilbage fra shoppen.
Har aldrig fået fremkaldt i shop selv, så ved ikke om billederne er nummereret eller lign.