Avatar billede chainweb Nybegynder
07. juli 2005 - 17:38 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk!

Hej..

Jeg har en adsl forbindelse, med en router sat på. Endvidere ønsker jeg trådløst netværk, således at jeg har både ADSL og trådløst netværk. - Kan det lade sig gøre?

Skal jeg købe en access point? Og i såfald hvilken en vil i anbefale? Jeg vil ikke bruge specielt mange penge på det, så gode / billige råd modtages gerne.

På forhånd tak!
Avatar billede kenp Novice
07. juli 2005 - 17:43 #1
ja du kan nøjes med et accesspoint, jeg vil da anbefale at du kigger på WAP54G fra linksys.
Avatar billede redhack Nybegynder
07. juli 2005 - 17:46 #2
Holder med Kenp... Køb en ap fra Linksys.. Så går det ikke helt galt..
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
07. juli 2005 - 17:46 #3
Ja du skal nok have fat i et Access Point.
Personligt kan jeg anbefale:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=94858
Som jeg selv ejer, og det virker helt efter hensigten.

Lad dog lige andre få en chance for at svare også, da jeg ikke kender andre, og den model jeg har, har jeg modificeret, så den udelukkende er til eksterne antenner.
Det du nok skal være opmærksom på, er om den skal række langt eller igennem beton mure, da du så skal sikre dig en kraftig, såfremt du ikke vil lave din egen antenne.
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
07. juli 2005 - 17:47 #4
og jeg var lige lidt langsom :P

Linksys plejer også altid at lave gode ting, der kender jeg bare kun til routere
Avatar billede chainweb Nybegynder
07. juli 2005 - 20:52 #5
Mr bacardi-> Hvad mener du med Eksterne antenner?  - Skal man selv lave sin egen antenne?!

Hvilke access Point's kan i anbefale fra Linksus?
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
07. juli 2005 - 20:54 #6
chainweb - det er ikke noget ret mange gør, og det er langt fra nødvendigt, så bare rolig ;)

Jeg har gjort det, da jeg engang imellem, har behov for rækkevide på op til flere kilometer, og så fordi jeg ville prøve. Det giver mig samtidig, til hverdag, et signal på mindst 98 % i hele huset...
Men du kan sagtens nøjes med den indbyggede
Avatar billede chainweb Nybegynder
07. juli 2005 - 20:55 #7
Hvor langt rækker den ovenstående access Point så? - Vi har et forholdsvis stort hus..
Avatar billede chainweb Nybegynder
07. juli 2005 - 20:56 #8
Og jeg har en netgear router - passer de sammen?
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
07. juli 2005 - 20:59 #9
Jeg mener de siger 100m i manualen, kan ikke lige huske det, men du kan sikkert finde det et sted på nettet.
og den passer vist sammen med alle routere, jeg har bare sat min i LAN netværket, og så kan den findes, ligesom routeren, på sin egen adresse (fx 10.0.0.2), hvor man så kan indstille forskellige ting.
Avatar billede chainweb Nybegynder
07. juli 2005 - 21:02 #10
Så man skal ikke have to IP'er eller noget?? Altså den sættes bare direkte til min router og så sender den internet ud trådløst?

Er der så noget sikkerhed, eller kan alle i princippet logge på mit netværk?
Avatar billede chainweb Nybegynder
07. juli 2005 - 21:08 #11
Gider du sende et svar "mr bacardi" så du kan få lidt point?

Tak for hjælpen.. :D
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
07. juli 2005 - 21:10 #12
Med IP adresser:
Du har somregel kun én offentlig IP, ellers har du købt flere, eller har dynamisk, men altså disse kan du ikke selv styre, og har intet med dette at gøre.
Din LAN router, kører nok DHCP, da dette er meget naturligt, så den giver interne IP adresser til alle computere.

Dit AP tilslutter du din router, og de to sørger for at computere, som er sat til via WLAN (trådløst), får sig en intern IP, via DHCP, som hvis den var på LAN.

Sikkerhed:
Langt de fleste, hvis ikke alle, APs som sælges i dag, har mindst 64bits kryptering og / eller MAC filter, som kan sættes til.
Som standard, er der ikke noget sikkerhed på det AP jeg postede link til.
Men du kan let sætte det til, og der står i manualen hvordan man gør.
Jeg kører selv med 128bits kryptering pt. og har tidligere kørt med MAC filter, hvor kun dem, hvis MAC-adresse er sat ind i APet, har fået adgang.

Altså:
Du kan enten logge på via et password, med kryptering på netværket.
og / eller
du kan på forhånd, fortælle hvilke computere der må få adgang.
Så nej, det er ikke nødvendigvis alle der kan få adgang
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
07. juli 2005 - 21:10 #13
svar :)
Avatar billede chainweb Nybegynder
07. juli 2005 - 21:13 #14
Mange tak for hjælpen.. Jeg lukker
Avatar billede chainweb Nybegynder
01. august 2005 - 19:50 #15
Mr bacardi. Hvis du lyster, må du MEGET gerne lige hjælpe mig : http://www.eksperten.dk/spm/636580