Avatar billede lawaetz Nybegynder
07. juli 2005 - 10:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

trådløs router eller acess point?

hej jeg har ladet mig fortælle at en løsning med en alm router og en access point skulle kunne løse nogle af alle de problemer man har med det trådløse netværk. er der nogen der kan anbefale en specifik hardware løsning i en billig ende?
Avatar billede redhack Nybegynder
07. juli 2005 - 10:29 #1
Kan ikke se fordelen i at dele en router og access point op i to stykker hardware.

Jeg har købt 2 routere med indbygget access point, og det virker perfekt.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516

Vi har solgt en masse af dem til kunder i det firma jeg arbejder i, og de virker upåklageligt.
Avatar billede seeker Nybegynder
07. juli 2005 - 10:40 #2
Hvilke problemer skulle det være man løste??
Den trådløse forbindelse vilbare fungere som om den sad direkte på LAN med kabel

Umiddelbart eneste forskel er om accesspointet har en WAN forbindelse. En router er (imho) altid rart at have. Specielt hvis du sidder på en delt internet forbindelse. Der er fordele og ulemper ved at køre via en routed forbindelse.

Fordele.
Uønskede pakker når aldrig din PC da de bliver stoppet i firewallen.
NAT og PAT gør det sikrere at køre WWW/FTP/SMB/ect... services
Du kan på åbne netværk køre dit eget subnet, men egen DHCP

Ulemper.
De færreste routere kan presse 100Mbit i gennem mellem LAN og WAN (meget normalt at det er under det halve når det er en billig model).
Du kan hurtigt administrere dig selv ihjel, hvis du lige som mig elsker at pille.

Alt i alt, så vil jeg nok råde dig til at købe en routere..
->med indbygget 4port switch<-
Så kan du altid sætte "WAN" forbindelsen direkte på LAN switchen og på denne måde vil din router så fungere som normalt accesspoint og prisforskellen er ikke ret stor alligevel
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. juli 2005 - 10:53 #3
Trådløs router = 1 strømforsyning.
Trådet router og accesspoint = 2 strømforsyninger.

Linksys wrt54g, trådløs router med 4 ports switch (til at koble de trådede pc'er på)
Avatar billede redhack Nybegynder
07. juli 2005 - 11:35 #4
Seeker:
PAT er en del af NAT... :)

At en router bruger længere tid på at behandle pakkerne som ryger igennem, er bare et dårligt rygte.. Jeg vil vove at påstå at ens ydelse max falder med 10%, men samtidig får du jo så den sikkerhed som PAT giver. Jeg har testet det engang med en billig D-link router, og der var ingen mærkbar forskel når man flyttede store mængder data.

Den eneste ulempe jeg kan se er at man  (som du nævner) får en del administrations arbejde i starten da man skal have sat diverse router op for f.eks. at kunne spille spil.

Et helt andet emne er sikkerheden på det trådløse netværk. Du bør slå SSID fra, og køre med WPA kryptering. (IKKE WEP). At filtrere på mac adresser er også en god ide.
Avatar billede seeker Nybegynder
07. juli 2005 - 12:02 #5
Redhack.

Da det ikke er en nødvendig del af NAT specificere jeg det normal seperart. Men hip som hap.

Sært du siger det med ydelse. Har netop haft en D-link i testen som kun gav 40-50% (målt i FTP download speed - nyeste firmware) i forhold til at sidde direkte forbundet og du skal op i nogen ganske seriøse CISCO PIXer før de vil garantere 100Mbit duplex throughput.

Faktum er at routere typisk arbejde i simplex, så selv om du så kan få 100Mbit i gennem så taber du teoretisk set 100Mbit den anden vej.

Opsætning skulle ikke være det store problem med mindre du køre en game server. Du normalt godt connecte ud selv om man ik kan komme ind den anden vej.

Sikker kan klart være et issue, men taget i betragtning at der er MANGE netværk der har lav eller ingen sikkerhed. Og med sikkerhed kunne du hurtigt ud i at du administrere dig selv ihjel