05. juli 2005 - 09:53Der er
7 kommentarer og 2 løsninger
Lidt hjælp til lyssætning
Jeg har tegnet en figur i 3d studio max og sidder og roder med lyssætningen. For at lære lidt om lyssætning har jeg købt en bog, men jeg syntes ikke jeg kan få et resultat der til nærmelses vis kommer til at ligne noget der ser godt ud. Derfor vil jeg spørge om der er en flink person herinde som gad prøve at sætte lidt lyssætning op til figuren.
Hvis du ikke er så meget inde i lys og leder efter en hurtig måde at få sat lidt generelt soft lys op .. så prøv f.eks. at sætte en Skylight i din scene. Og under rendering > Advanced lighting slår du så lige lighttracer til .. og prøv så at rendere. Det tager lidt tid men giver lidt generelt "blødt" lys. Tilføjer du et par spotlights så kan du relativt hurtigt få noget der ser udmærket ud synes jeg. Prøv det.
x-pander: Nej, skylight med lighttracer giver, som jeg nævnte, et udmærket blødt lys (lidt som en slags global illumination) men for at få noget der ser godt ud med denne løsning tilføjes typisk et par spotlights (efter de gammel kendte principper for front, back og fill light). Denne metode med at udnytte skylight er nem og hurtig at sætte op efter min mening (men tager sin tid at rendere ;-)
Forresten .. for at få skylight til at rendere lidt hurtigere kan du skrue ned på antal samples (som pr. default står til 250).. mod at den selvfølgelig går lidt ned i kvalitet.
xpander > he he ... jeg er helt enig (og jeg har vist også selv et spørgsmål eller to åbne). Kunne være fedt hvis Arne her ville vende tilbage med lidt info om hvordan det gik (erfaringer og sådan) .. jeg var sikker på at han havde taget imod dit flotte tilbud om at hjælpe!?
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.