Avatar billede arne_jensen Nybegynder
05. juli 2005 - 09:53 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Lidt hjælp til lyssætning

Jeg har tegnet en figur i 3d studio max og sidder og roder med lyssætningen.
For at lære lidt om lyssætning har jeg købt en bog, men jeg syntes ikke jeg kan få et resultat der til nærmelses vis kommer til at ligne noget der ser godt ud.
Derfor vil jeg spørge om der er en flink person herinde som gad prøve at sætte lidt lyssætning op til figuren.

mvh
Arne jensen
Avatar billede osborne Nybegynder
11. juli 2005 - 00:46 #1
Hvis du ikke er så meget inde i lys og leder efter en hurtig måde at få sat lidt generelt soft lys op .. så prøv f.eks. at sætte en Skylight i din scene. Og under rendering > Advanced lighting slår du så lige lighttracer til .. og prøv så at rendere. Det tager lidt tid men giver lidt generelt "blødt" lys. Tilføjer du et par spotlights så kan du relativt hurtigt få noget der ser udmærket ud synes jeg. Prøv det.
Avatar billede x-pander Nybegynder
12. juli 2005 - 01:47 #2
Hej Arne Jensen.

Jeg vil gerne hjælpe dig med lyssætningen. Uploader du filen til et sted?

Desuden osborne, det ville være meget lettere, kun at køre med en skylight og så en light tracer på, istedet for andre lyskilder, der kan forvirre.
Avatar billede osborne Nybegynder
23. juli 2005 - 22:42 #3
x-pander: Nej, skylight med lighttracer giver, som jeg nævnte, et udmærket blødt lys (lidt som en slags global illumination) men for at få noget der ser godt ud med denne løsning tilføjes typisk et par spotlights (efter de gammel kendte principper for front, back og fill light). Denne metode med at udnytte skylight er nem og hurtig at sætte op efter min mening (men tager sin tid at rendere ;-)
Avatar billede osborne Nybegynder
06. august 2005 - 19:49 #4
Forresten .. for at få skylight til at rendere lidt hurtigere kan du skrue ned på antal samples (som pr. default står til 250).. mod at den selvfølgelig går lidt ned i kvalitet.

Fik du det til at virke?
Avatar billede osborne Nybegynder
09. oktober 2005 - 01:35 #5
..
Avatar billede osborne Nybegynder
14. oktober 2005 - 00:37 #6
Fik du lavet noget godt lys?
Avatar billede osborne Nybegynder
22. oktober 2005 - 01:12 #7
Hvordan går det med projektet. Kan være du skal lukke spørgsmålet ?
Avatar billede x-pander Nybegynder
22. oktober 2005 - 02:58 #8
Ja, det ville ikke være for sent :P
Siger jeg så, med egne stadig åbne spørgsmål..
Avatar billede osborne Nybegynder
23. oktober 2005 - 02:17 #9
xpander > he he ... jeg er helt enig (og jeg har vist også selv et spørgsmål eller to åbne). Kunne være fedt hvis Arne her ville vende tilbage med lidt info om hvordan det gik (erfaringer og sådan) .. jeg var sikker på at han havde taget imod dit flotte tilbud om at hjælpe!?