Avatar billede bruger2004 Nybegynder
01. juli 2005 - 18:41 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

registering af dns-server ved dk-hostmaster til zonekontakt

Hej

Som mange nok vil sige så skal man ikke begynde på dns osv. hvis man ikke kan alt selv.... men det vil jeg og jeg kender til alt når det først køre, men hvordan skal dns-serveren være opsat inden man ansøgere?

altså hvad skal der være oprettet?
hvordan skal zonen/zoneren væresat op, som en zone der hedder .dk eller hvordan?

og hvad der nu ellers kan være, vil meget gerne om der kun kommer svar og kommentar fra folk som faktisk ved noget om det..... evt. selv har registeret en dns server.

På forhånd mange tak
Avatar billede lap Nybegynder
01. juli 2005 - 21:16 #1
har haft ansvaret for primære navneservere tidligere....

Jævnfør dk-hostmasters egne regler (3.1+3.2):
3.1. Godkendelse som Zonekontakt under .dk-Domænet
a. Enhver fysisk eller juridisk person kan ansøge DK Hostmaster om at blive godkendt som Zonekontakt under .dk-Domænet ved at indsende en host-ansøgning. DK Hostmaster skal godkende de navneservere, Zonekontakten ønsker valideret og registreret. Formular for host-ansøgning er tilgængelig fra hjemmesideadressen www.dk-hostmaster.dk.
b. Host-ansøgningen skal indeholde følgende oplysninger:
• Ansøgerens navn, evt. selskabsform, adresse og telefonnummer.
• Servernavn og IP-nummer for den server, ansøgningen vedrører.
• Navnet på den fysiske person eller klart identificerbare funktion hos ansøgeren, hvortil henvendelse kan rettes.
• E-mail-adresse på ovennævnte person eller funktion.
c. Kvalifikationskrav: For at DK Hostmaster kan godkende en Zonekontakt, skal ansøgeren overfor DK Hostmaster dokumentere fornøden teknisk viden om DNS-funktioner, herunder om opsætning af Domæner på en navneserver. Ansøgeren skal tillade zoneoverførsel fra den eller de relevante navneservere til DK Hostmaster, så DK Hostmaster bliver i stand til at validere en eller flere zoner på den navneserver, ansøgningen vedrører. DK Hostmaster udfører valideringen på det Domæne, som navneserveren ligger under.
d. Registrering: Godkender DK Hostmaster ansøgeren som Zonekontakt, registrerer DK Hostmaster den godkendte navneserver og meddeler ansøgeren om retten til at være Zonekontakt under .dk for denne navneserver. Afviser DK Hostmaster ansøgningen, kan ansøgeren indklage DK Hostmasters afgørelse til DIFO.
3.2. Zonekontaktens forpligtelser
a. Pligt til at stå til rådighed: Zonekontakten forpligter sig til at stå til rådighed for DK Hostmaster for at besvare og afklare tekniske spørgsmål om opsatte DNS-servere. Ændrer Zonekontakten fysisk eller elektronisk adresse, skal Zonekontakten meddele dette til DK Hostmaster uden ugrundet ophold.
b. Zonekontakten skal underkaste sig de kontrolforanstaltninger, DK Hostmaster anser for nødvendige for at sikre en forsvarlig løbende drift af DNS. DK Hostmaster kan efter eget valg gennemføre testen på en eller flere af de .dk-zoner, som Zonekontakten administrerer.
c. Ansøgningssafgift: DK Hostmaster opkræver kr. 500,- ekskl. moms som gebyr for at behandle en Host-ansøgning. Godkender DK Hostmaster ikke ansøgningen, og bliver navneserveren dermed ikke registreret, betaler DK Hostmaster kr. 200,- ekskl. moms tilbage til ansøgeren. Hvis ansøgeren på ansøgningstidspunktet er registrator, jf. Punkt 3.3, bortfalder kravet om ansøgningsafgift.
d. Zonekontakten kan vælge at indgå en aftale med DK Hostmaster om at oprette et ubegrænset antal navneservere formedelst kr.1000,- eksklusive moms pr. måned.
e. Fejlopsatte zoner: DK Hostmaster meddeler Zonekontakten om fejlopsatte zoner for en given navneserver i DK Hostmasters database over godkendte navneservere via den angivne e-mail-adresse. DK Hostmaster anvender ikke SOA-recorden som kilde til Zonekontakten.
f. Zonekontakten har pligt at rette fejlen inden 14 dage.
g. DK Hostmaster kan suspendere zonen fra DK Zonen, hvis fejlen ikke er rettet indenfor dette tidsrum. DK Hostmaster anmoder samtidig hermed Registranten af brugsretten til Domænenavnet om at bringe forholdet i orden inden 8 uger.
h. DK Hostmaster fjerner uden yderligere varsel Domænenavnet fra DK Hostmasters database over 2. ordens Domænenavne under .dk-Domænet, hvis der ikke er korrekt DNS for Domænenavnet inden udløbet af denne frist.
i. Misligholdelse: DK Hostmaster kan slette en navneserver, hvis den pågældende Zonekontakt væsentligt misligholder sine forpligtelser efter disse regler. DK Hostmaster fremsender i givet fald skriftligt påkrav herom.
Avatar billede lap Nybegynder
01. juli 2005 - 21:21 #2
er godt klar over, at det var et meget simpelt svar, men hvis du allerede ved alt om det, så er det alene at opsætte 2 primære navneservere (helst på hver sin forbindelse - og hver sit sted) og derefter oprette en domæne.dk zone - og derefter få godkendt dig og dine servere.

Du kan lave check af dine servere hos dkhoster inden du ansøger.
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
01. juli 2005 - 21:43 #3
ja alt det har jeg godt læst, men det jeg leder efter er om man skal have opsat en zone på et dk domæne når man ansøger sådan de kan lave et check på serveren eller hvordan.... fordi hvis jeg ikke har nogen zoner jamen så kan de jo ikke se om mine servere er opsat rigtigt....! eller hvad ?
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
01. juli 2005 - 21:47 #4
ja det svar jeg leder efter er hvormeget der skal opsættes... før/under registreringen....
Avatar billede lap Nybegynder
01. juli 2005 - 22:21 #5
dine servere skal være korrekt registreret - hvor de enten allerede er registreret - eller hos dig selv. Jeg går ud fra, at du starter med at flytte dine egne dns-servere op dine egne maskiner?
Avatar billede mwazone Nybegynder
04. juli 2005 - 02:32 #6
jeg tror det er det samme som dette spm. du leder efter http://eksperten.dk/spm/289044
Avatar billede mwazone Nybegynder
04. juli 2005 - 02:32 #7
det var et svar... :P
Avatar billede lap Nybegynder
12. juli 2005 - 15:56 #8
feedback?
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
12. juli 2005 - 23:44 #9
sorry, har ikke lige fået fulgt op på dette spm. men lap smider du ikke også lige at svar? fordi jeg så deler jeg point lige over jer. det var dels det andet spm. som mwazone lagde et link til som jeg manglede med jeg har også fundet nytte i den lange tekst lap har smidt, og jeg er nu klar til at godkende mine servere og har sendt papirne til dk-hostmaster og har modtaget et girokort som jeg nu tror jeg er klar til at betale, men vi får at se :) men indtil videre tak for hjælpen...
Avatar billede lap Nybegynder
13. juli 2005 - 08:01 #10
ja, men så lægger jeg da et lille svar :-)
Avatar billede bruger2004 Nybegynder
13. juli 2005 - 13:21 #11
Jeg kan for at updatere jer sige at jeg idag har fået mail om at mine dns-servere er blevet godkendt.... så endnu en gang tak for hjælpen.