Avatar billede reginho Nybegynder
28. juni 2005 - 12:49 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Blæser kører meget og larmer en del - hvad kan jeg gøre?

Hej

Har netop købt en ny kontorPC til min tidligere arbejdsplads. Den blæseren kører en del, selvom det er en støjsvag model. Så er det jeg tænker om der ikke er en mulighed for at se hvor varm min CPU er, eller evt. styre blæseren?

Det drejer sig om flg. PC
http://www.pc-lager.dk/comp_grund_konfig.php?konfig_id=69&opt=1&type=

Er der nogen som har et råd ang. hvad jeg kan/skal gøre i den her forbindelse? Jeg ved jo som sagt ikke om den rent faktisk skal larme så meget, eller om der er noget i vejen med PC´en. Desuden så tænker jeg på hvilken blæser det er der larmer.. antager det er CPU blæseren, men ved ikke hvordan jeg kan undersøge det..

Mvh
Regin
Avatar billede dennism Nybegynder
28. juni 2005 - 12:52 #1
Prøv at starte computeren op i BIOS. Derinde har du mulighed for at se hvor varm din CPU er.
Avatar billede t3ch Nybegynder
28. juni 2005 - 12:53 #2
Din CPU-køler larmer med 30db, hvilket er en del.
Tjek http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=08514
Tryk "Specifikationer"

Du kan finde en mere støjsvag en her:
http://www.studiedata.dk/productlist.asp?Fane=SILENT,SICP
Avatar billede boxer Nybegynder
28. juni 2005 - 12:55 #3
Du kan downloade speedfan herfra: http://www.almico.com/sfdownload.php
Programmet laver et lille ikon i proces linien så du kan se hvor varm CPU'en er.
Avatar billede dennism Nybegynder
28. juni 2005 - 12:58 #4
Udfra det faktum at den udfra specifikationerne larmer 30dB, tror jeg ikke, at der er noget i vejen med din computer. Det er bare blæseren, som åbenbat ik er så støjsvag, som du åbenbart havde håbet på.

Men der er selvfølgelig altid mulighed for at købe en ny køler, hvis det generer dig for meget.
Avatar billede teh1337 Nybegynder
28. juni 2005 - 13:10 #5
du kan slukke computeren og sætte tape på blæseren. så skulle den holde p med at larme. det behøver ikke være dyr gaffatape du bruger. bare alm. gennemsigtg tape skulle kunne dæmpe din pc en del.
har du et grafikkort med blæser på, kan du også prøve lykken med tape her. og i din strømforsyning, som også kan skabe en del støj når den sår og sluger kW efter kW
Avatar billede kenp Novice
28. juni 2005 - 16:31 #6
jeg vil da ikke følge det råd som teh1337 skriver da det lyder som om han vil stoppe blæserne helt... så går dit system da helt koldt....
Avatar billede boxer Nybegynder
28. juni 2005 - 16:39 #7
Nej kenp - omvendt ;o)
Det går varmt, meget varmt.
Avatar billede kenp Novice
28. juni 2005 - 16:43 #8
*LOL* ja
Avatar billede reginho Nybegynder
29. juni 2005 - 15:05 #9
Tak for rådene, selvom jeg lige overvejer teh1337´s råd igen :)