Avatar billede orthanc Nybegynder
27. juni 2005 - 21:34 Der er 10 kommentarer

Lydtab når CD-audio konverteres til WAV

Jeg har lagt alle mine cd’er over på computeren for at slippe for aktivt at skulde vælge hvilken musik der skal spilles hele tiden. Jeg lader WinAmp køre random mellem alt der ligger på HDisken. For at få en ordentlig lyd frem til mit efterhånden velvoksne stereoanlæg har jeg lagt al musik ind i wav, og anskaffet en Hi-Fi DA-converter fra ’Cambridge Audio’; en såkaldt DAC 3. Den er oprindeligt beregnet på at skulde køre sammen med en High-End cd-maskine hvor DA-converteren er adskilt fra mekanikken i hver sin kasse. Fidusen ved lige denne model er at den er forholdsvis alsidig både hvad angår stikforbindelser og data-formater, så den tager umiddelbart det SPDIF jeg får ud fra mit gamle SoundblasterLIVE lydkort. Jeg bruger ’ CDex 1.51’ fra http://cdexos.sourceforge.net/ til at konvertere fra CD til wav på en win2k så jeg bruger den gamle ’aspi32.exe’ med Adaptecs ASPI drivere for at få det til at køre. Den kræves også hvis jeg bruger Xing Audio Catalyst 2.1.

Problemet er bare at det ikke lyder særligt overbevisende. Det er ikke bedre lyd end hvis jeg bare spilder mp3 filer fra disken, og ikke tilnærmelsesvis så godt som de originale cd’er på stereoanlæggets afspiller. Jeg medgiver at DAC3’en ikke er helt ny længere, men det er min cd-afspiller heller ikke. Jeg har et temmelig langt kabel fra computer til DA-converter, men der er ikke hakker el andre unoder.

Er der nogen ideer?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
27. juni 2005 - 22:29 #1
Hvis du vil bruge så meget plads på disken som Wav-filer fylder, så kan du jo lige så godt kopiere CD'en ind bit for bit (en såkaldt klon). Dette kan gøres ved hjælp af CloneCD og så kan du montere CD-klonen ved hjælp af Daemon Tools. Så er du i hvert fald helt sikker på slet ikke at have noget kvalitetstab.

Hvordan er lyden i øvrigt hvis du putter skiven i drevet og spiller den fra computeren?
Avatar billede milter Ekspert
27. juni 2005 - 22:50 #2
Et par skud.

1: Har du rippet til ukomprimeret .wav-format? 1 minuts lyd skulle så fylde ca. 10MB
  (d.v.s. CD-kvalitet).

2: Har du prøvet at køre et analogt signal fra dit lydkort (via "Line out") til din
  forstærker?

3: Hvor lang er ledningengen?

4: Har du under ripningen brugt "Normalize Volume"?
Avatar billede milter Ekspert
27. juni 2005 - 22:52 #3
UPS:  ledningengen => ledningen
Avatar billede orthanc Nybegynder
29. juni 2005 - 16:05 #4
Undskyld at der gik så længe før jeg svarede, og det bliver sikkert også lange svartider i fremtiden. Også fordi det vil tage lidt tid at prøve de forskellige forslag af.

Vedr: ’ så kan du jo lige så godt kopiere CD'en ind bit for bit (en såkaldt klon)….. montere CD-klonen ved hjælp af Daemon Tools’.  Vil de så ikke komme til at ligge som drev, og betyder det ikke at der kun vil være plads til et meget begrænset antal cd’er?

Vedr: ’Hvordan er lyden i øvrigt hvis du putter skiven i drevet og spiller den fra computeren?’.  Det ved jeg faktisk ikke. Der er så langt mellem cd-rom-drev og lydkort at ledningen ikke kunne nå:-). Og før jeg går i gang med at flytte rundt på det hele kunne jeg godt tænke mig et synspunkt på hvad det egentlig ville ændre. Forudsat at WAV netop ikke er komprimeret eller på anden måde ændret.

Vedr: ’1: Har du rippet til ukomprimeret .wav-format? 1 minuts lyd skulle så fylde ca. 10MB’. Jeg har ikke komprimeret. 350 cd’er fylder 200MB. Og jeg normalisere ikke.

Vedr: ’Har du prøvet at køre et analogt signal fra dit lydkort (via "Line out") til din
forstærker?’. Det har jeg prøvet, og det lød præsist som man kunne forvente af et gammelt SoundblasterLIVE:-(

Vedr: ’ Hvor lang er ledningengen?’. Ledningen er et gammelt coax netværkskabel på 20 meter, med mini-jack i computeren, og BNP-stik til DA-konverteren.

Men en overraskende ting er et lydkortet (der ikke kan sættes op til at forskellige hastigheder og bithøjder men kun kan) køre 44.100/16bit, ogre i da-konverteren automatis genkendes som 48.200/16bit.
Avatar billede milter Ekspert
30. juni 2005 - 00:38 #5
Hvis du kigger på lydfilerne direkte på din harddisk, er de så også der 48200KHz, eller er de 44100? Og jeg mener heller ikke at have hørt om sample rate på 48200. 48000, ja, men ikke 48200.

Nu er digitale lydkabler ikke lige mit speciale, men så vidt jeg ved, skal man helst bruge 75 ohm til lyd. Er dit kabel det eller er det 50?

Jeg tror, problemet ligger i kablet, men jeg er ikke parat til at lægge hovedet på blokken for det. Om det så er en lodning, interferens eller noget andet, er et andet spørgsmål.

Jeg ville prøve den kedelige metode for at gafle mig ind på løsningen, d.v.s. skille hele lor..t og samle det igen nær forstærkeren og så prøve med kortere ledninger, måske færdiglavede coaxialkabler.

Og hvis du koblede "Line out" til analogt med et 20 meter langt kabel, så får du garanteret et kraftigt fald i kvaliteten. Men det var måske med et kortere kabel :)
Avatar billede orthanc Nybegynder
30. juni 2005 - 15:05 #6
KT-Radio, der virkelig er eksperter i HighEnd lyd siger at kabellængden og impedansen ikke er kritisk. Hvis der kommer lyd igennem er det i orden. En DA-konverter virker kun hvis den får alle data over. Med et ordentligt kabel er 20 m ikke noget problem.

Og med hensyn sample raten har du ret.

Alt i alt tror jeg ikke der er elektriske/mekaniske problemer. Det må være noget med konverteringen til WAV. Er der nogen måde at man kan få cda-filerne fra cd’en over uden at behandle dem overhovedet. Altså som schwarz84 foreslår bare uden at bruge CloneCD? Eller kan det tænkes at ASPI-drivere kan lave en unøjagtig overførsel?
Avatar billede milter Ekspert
01. juli 2005 - 00:22 #7
Jeg bruger selv CDex 1.51 og har ikke nogle problemer med mine ASPI-drivere. Adaptecs drivere burde virke med alle OS. Jeg bruger Adaptecs "ASPI-layer 4.71 (0002). Du kan finde din egen version i CDex > File > System info.  Men hvis du vil prøve at undersøge det lidt nærmere, kan du prøve at kigge på de to links, jeg har lagt herunder:

http://www.nu2.nu/aspi/
http://www.ncf.carleton.ca/~aa571/aspi.htm

Som sagt har jeg selv rippet en del CD-er til wave-filer på harddisken uden problemer, og jeg har brugt disse indstillinger i CDex:

Options > Settings > Encoder:
Thread priority:            Normal
Convert to RIFF WAV files:  Nej
Encoder:                    WAV Output Encoder

Nu dukker et lidt anderledes vindue op, og her er mine indstillinger:

Format:            WAV
Compression:        None (PCM)
Sample rate:        44100 Hz
Channels:          Stereo

Har du prøvet andre afspillere, f.eks. din SB's egen afspiller?
Avatar billede milter Ekspert
01. juli 2005 - 00:36 #8
Og jeg skal måske også lige tilføje, at jeg selv er en del mere kritisk end de fleste, når det drejer sig om lyd. Så grunden til, jeg ikke har nogle problemer, er altså ikke, at mit system ikke kan "se" forskel på MP3 og CD-kvalitet :)
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
04. juli 2005 - 15:53 #9
Hm.

Det burde være let at afgøre om det er wav-ripningen.
Brænd det ud og hør det på din CD-afspiller. Eller sæt nogle hørebøffer i line-out...

Hvis det ikke er ripningen, vil jeg måske holde på at det er dit lydkort, som er gammelt og benytter en ni år gammel chip, EMU10K1.

Rent faktisk kan du prøve at upsample dine wavfiler til en fs på 48 KHz, da lydkortet kører med faste 48 KHz internt. Selve upsamplingen i sig selv fører dog til kvalitetstab, men det kunne være at lydkortet bedre kunne håndtere denne fs - det samme med din DAC også.

Mit bud er nyt lydkort.
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
04. juli 2005 - 15:58 #10
Iøvrigt: prøv også at afspille med noget andet en winamp. Jeg går udfra du ikke har lavet nogle indstillinger mht. afspilning og equalizer osv.