Avatar billede hvamtheman Nybegynder
22. juni 2005 - 23:04 Der er 5 kommentarer

InterJak 200

Er det muligt at lave firewall regler som gælder VPN tunellerne i en InterJak 200?
Avatar billede langbein Nybegynder
09. juli 2005 - 11:26 #1
Må tilstå at jeg aldri hadde hørt om interjack 200 før spørsmålet kom opp her. Dette ser ut til å være en linux basert hardware firewall boks. Som sådan så bør den fungere ut i fra de samme prinsipper som gjelder for andre Linux firewall bokser.
http://www.pcmag.com/article2/0,1759,5470,00.asp

Hvor er det firewall reglene for vpn tunelene skal settes opp, er det inne i interjak 200 boksen eller er det i forhold til en firewall utenfor denne ?

Jeg ser at interjak 200 har en vpn server funksjon. Er det snakk om å bruker denne eller er det snakk om å bruke en annen VPN server eller klient inne på lan ?

Det behøves uansett litt mer infor om hvordan det hele skal kjøre.
Avatar billede hvamtheman Nybegynder
09. juli 2005 - 12:55 #2
Hvis du aldrig har hørt om InterJak tror jeg du vover dig ud på dybt vand.

Ellers tak for hjælpen.
Avatar billede langbein Nybegynder
09. juli 2005 - 13:55 #3
Hva er det ved InterJak som skulle medføre "dypt vann". Den ser da ut til å være bygget over helt ordinære prinsipper. På hvilken måte er den forskjellig fra andre firewall routere av denne type ? De fungerer jo ellers normalt så godt som helt likt ?!
Avatar billede hvamtheman Nybegynder
09. juli 2005 - 15:23 #4
Du kender ikke InterJak og spørgsmålet lyder: firewall regler som gælder VPN tunellerne i en InterJak 200?
Spørgsmålet er ikke hvad andre Linux firewall dåser kan.
Jeg kender også til andre Linux produkter som kan det jeg efterspørger.
Avatar billede langbein Nybegynder
09. juli 2005 - 17:02 #5
Jo, men de arbeidsmetoder og den teori som benyttes for InterJak 200 må da være identisk lik det som gjelder for alle andre firewall routers med eller uten vpn funksjon. Hvis man analyserer ut hvordan disse vpn tunnellene kjører og hvordan man får denne trafikken gjenom en firewall, så spiller det jo egentlig ingen rolle hva slags "black box" (interjak 200 eller hva som helst annet) det er som setter opp eventuelt forwarder denne trafikken ??!!

Etter hva jeg kan se så er interjak 200 en utgått modell og nettstedet deres ser ut til å være nedlagt. Hvis man stiller spørsmål i forhold til en firewall/rourer som er i vanlig salg og bruk i dag, så er det vel en stor risiko for at det sitter personer der ute som sitter med ferdige svar på det man spør om.

Når spørsmålet har stått i 2 uker uten svar, så er det nok slik at det ikke er noen som sitter med en Interjak 200 og ferdige svar på spørsmålet. Da er alternativet, dersom man ønsker noe svar å ta i bruk mere generelle arbeidsmetoder som kan løse disse problemstillingene for en hvilket som helst type firewall/router.

Det opprinnelige spørsmålet: "Er det muligt at lave firewall regler som gælder VPN tunellerne i en InterJak 200?"

Svar: Selvfølgelig så kan man det. Spørsmålet har bare en så bred og generell formulering at det kan lages 100 forskjellige svar som alle hver for seg vil kunne være "riktige", men kanskje fortsatt ikke i forhold til den problemstilling som saken egentlig gjelder, rent teknisk.

For å snu litt på spørsmålet: Er det mulig å lage firewall regler for VPN tunnelene i interjak 200 uten å vite noen ting om interjak 200. Svaret blir så fortsatt at det skulle da absulutt være mulig ved hjelp av standard analyseverktøy og standard arbeidsmetoder.

Hvis man ikke godtar noe annet enn et ferdig svar uten at man en gang tar seg brydderiet med å presisere hva spørsmålet egentlig gjelder, da får man vel ikke noe svar.

Selv om jeg satt her med en fungerende interjak 200 så ville det fremdeles ikke være mulig å gi noe svar fordi spørsmålet kan tolkes på en hel del forskellige måter.