Avatar billede theoz Nybegynder
22. juni 2005 - 15:12 Der er 6 kommentarer

rekonstruering af 3d model

Jeg har en 3d model af en "ødelagt" vase. Dvs. der er en stor flig som mangler og som jeg på en eller anden måde skal rekonstruere. Jeg tænkte at dette ikke ville være det store problem at lave ved hjælp af compund objects boolean funktionen. Men dette har ikke vist sig at være muligt med hverken subtract eller intersect metoden.
Er der nogen der ved om dette overhovedet kan lade sig gøre med boolean?
Jeg har også kigget lidt på ShapeMerge, og kan se at der er en Cookie Cutter funktion, kunne det her måske bruges?

Det skal lige siges at jeg ikke har rørt 3d max i flere år, eneste grund til at jeg har sagt ja til opgaven var fordi den virkede forholdsvis simpel - men måske ikke alligevel.
Jeg undrer mig dog lidt over om dette problem overhovedet kan løses med 3d max eller om det er Cad jeg skal over til?
Avatar billede tuekappel Nybegynder
23. juni 2005 - 21:05 #1
hvilket format har den 3dmodel du har modtaget?
Boolean operationer er jo selvsagt meget afhængige af meshet's kvalitet. Det skal være "vandtæt", d.v.s. der må ikke være huller i, der må ikke være faces der vender forkert vej, o.s.v.
de programmer der arbejder med ACIS solids: Acad, Solidworks, Inventor, er generelt mægtigt gode til booleans. Rhino er også hæderlig. 3DStudioMax er elendig til booleans.
Men det afhænger alt sammen af hvilket format du har modtaget. Er det en punktsværm eller en NURBS model, eller "bare" en *.3ds ( den "laveste" form for objekt..)
Avatar billede theoz Nybegynder
24. juni 2005 - 12:59 #2
Jeg er ikke sikker på om det er en NURBS model eller punktsværm. Det er en vase som er 3d scannet, jeg har fået modellen i PLY format. Den indeholder ca. 100000 faces.
Avatar billede tuekappel Nybegynder
24. juni 2005 - 21:38 #3
Efter hvad jeg kan læse på nettet, er PLT filformatet et rent poly-mesh, som er skabt vha en eller anden form for 3dscanning. Dette tegner dårligt for dine booleanske operationer, og du står dig nok bedre ved at lave det vha rene mesh-"manøvrer".

Du er meget velkommen til at sende mig filen, så skal jeg kigge på den. Lover ikke noget.
mailto: tue@tuekappel.dk
Avatar billede osborne Nybegynder
27. juni 2005 - 20:50 #4
Hvis ikke boolean virker er det nemmeste (og mest rene) nok at gå ind og arbejde lidt med de (rigtig gode) værktøjer til Editable Poly. Dvs. konverter din vase til Ed Poly og arbejd med f.eks. Cut funktionen. Ja, boolean er ikke altid så god at bruge og afhænger som Tue sige af din mesh.. selve modelleringsværktøjerne i Max til polygon modellering er imidlertid meget stærke.
Avatar billede osborne Nybegynder
11. juli 2005 - 00:50 #5
Jeg er spændt på at høre om det lykkedes?
Avatar billede osborne Nybegynder
09. oktober 2005 - 01:35 #6
lukketid?